Volkswagen e-Up er den elektriske version af den meget velkendte kompakte bybil VW Up med hatchback. e-Up blev introduceret tilbage i 2013, hvilket betyder, at det er en relativt gammel elbil i betragtning af, hvor hurtigt teknologien har udviklet sig i mellemtiden. Er Volkswagen e-Up derfor en god bil?
VW e-Up kan kun betragtes som en god bil i det perfekte brugsscenarie for en sådan bil. Det giver kun mening at eje en e-Up, hvis du bor i en travl by, og du kan oplade bilen dagligt. Under andre omstændigheder er VW e-Up ikke rigtig en god bil, og derfor er der ikke mange, der har købt dem.
Uanset hvad, så vil vi i denne artikel gå i dybden med e-Up, vi vil diskutere drivlinjen, designet og måden e-Up kører på. Vi vil også diskutere, hvor godt e-Up klarer sig i pålidelighedsafdelingen, og tilbyder den en anstændig værdi? Endelig vil vi diskutere, hvor praktisk e-Up er, og om det giver mening at eje en.
Uanset hvad, er e-Up ikke den mest populære bil på markedet af et par forskellige årsager. For det første er nyere EV’er ligaer over e-Up, og for det andet er e-Up simpelthen ikke i stand til at levere alt det, der er nødvendigt fra en moderne bil.
VW e-Up – drivlinjen
VW e-Up tilbyder et 36,8 kWh-batteri kombineret med en enkelt elmotor, der udelukkende driver forhjulene. Dette er nok til at e-Up kan levere 83 hk, hvilket gør den relativt kvik i betragtning af at bilen kun vejer 2500 pund. Det maksimale drejningsmoment er begrænset til 154 lb-ft, hvilket også er anstændigt for en så lille bybil.
Den ældre VW e-Up-model leveres kun med et 16 kWh-batteri, som gør det muligt for e-Up at køre lige knap 60 miles på en fuld opladning. Men selv VW e-Up’en med 16 kWh-batteri har 82 hk, hvilket betyder, at den reelle brug af disse to ikke er alt for forskellig, i hvert fald ikke ud fra et effektmæssigt synspunkt.
Uanset hvad virker e-Up-drivlinjen nu for svag, især i betragtning af, hvad de allernyeste lignende elbiler kan præstere. Det tager ca. 5-6 timer at lade e-Up’en op, mens hurtigopladning kan lade batteriet op fra 10 % til 80 % på ca. 25 minutter, hvilket heller ikke er nær så godt som nogle moderne biler, især ikke hvis man tænker på, at disse tal er for 16 kWh-modellen.
VW e-Up – Design og chassis
VW e-Up er designet med ergonomi og smart pladsforvaltning i tankerne, hvilket betyder, at den prioriterer begge dele højere end design. Som sådan ser e-Up’en grundlæggende ud uden noget særligt ved den. e-Up kommer dog med et par små designmæssige specialiteter, men overordnet set er e-Up mere eller mindre det samme som den normale VW Up.
Interiøret er for det meste barebone, men Up’en er meget mere sofistikeret end de fleste biler i dette segment. Affjedringen og chassisdesignet i VW e-Up er skræddersyet til komfort, brugervenlighed og tilgængelighed. Det betyder, at e-Up kører uden et bestemt karaktertræk. Den er bare grundlæggende, og det er mere eller mindre det.
VW e-Up – Pålidelighed og almindelige problemer
Volkswagen e-Up er en anstændigt pålidelig bil, hvilket betyder, at den ikke lider af så mange problemer. Faktum er dog, at det er svært at vurdere VW e-Up nøjagtigt, fordi den aldrig blev solgt i et større antal. Uanset hvad, er det mest almindelige problem med e-Up det faldende kilometertal om vinteren.
e-Up var også en del af tilbagekaldelsen på grund af defekte omprogrammerede sideairbags, problemer med elektronikken og infotainmentsystemet. Det er også værd at nævne, at e-Up ikke er den type bil, som folk alligevel har tendens til at køre over lange distancer, så hvem ved, hvad der kan ske med et eksemplar med et højere kilometertal.
VW e-Up – Værdi og praktisk anvendelighed
VW e-Up tilbyder en anstændig værdi, hvis du er den type person, der kan få fuldt udbytte af en så lille bil. På den anden side, hvis du ikke er det, spilder du mere eller mindre dine penge, og det er derfor, at disse ikke bliver brugt så ofte.
Praktisk set er e-Up’en anstændig til en eller to passagerer, men flere end det er helt sikkert en trængsel. Bagagerummet er småt, og det passer også til op til 2 personer.
FAQ-afsnit
Er VW e-Up stadig tilgængelig?
VW e-Up kan kun købes brugt, hvilket betyder, at VW har udgået VW Up helt for næsten 2 år siden nu. Up’en er færdig og kommer sandsynligvis ikke tilbage, fordi VW fokuserer sine bestræbelser på ID. el-serien, som også skulle tilbyde en bil, der ligner e-Up’en på et tidspunkt.
Uanset hvad er e-Up’en tilgængelig som bil på brugtmarkedet, men der er ikke mange, der rent faktisk køber disse. De, der gør, bruger dem typisk som pendlere i nabolaget eller som leveringsbiler.
Er VW Up bedre end e-Up?
VW Up er den oprindelige Up, hvilket betyder, at e-Up’en er mere eller mindre den samme som Up’en, med den eneste forskel i form af den elektriske drivlinje. e-Up er mere effektiv og skåner din pengepung, men den er tungere og har en kortere samlet rækkevidde. Den almindelige Up kan endda bruges til nogle længere ture, mens e-Up’en ikke kan.
Som sådan er bredden af de muligheder, som den almindelige Up tilbyder, meget bredere, og derfor er den den bedre bil af de to.
Giver det mening at købe en subkompakt EV med lille batteri?
VW e-Up, den elektriske Smart eller endda Renault Twizzy kan ofte ses i travle bycentre, hvor de køres som daglige pendlere. Men giver det overhovedet mening at eje en sådan? For det første er disse biler ikke så kompakte længere, hvilket betyder, at du skal finde en dedikeret parkeringsplads for overhovedet at kunne parkere bilen uden at få en bøde.
For det andet er det måske lettere at leve med en så lille bil i byen, men folk har tendens til at leve fint med syvsæders SUV’er. Når det er sagt, giver det kun mening at købe biler som disse, hvis man kan lide dem, ellers er det meningsløst.
Hvor længe holder batteriet i VW up 2019?
Volkswagen e-up! Garantien på lithium-ion-batterierne på 18,7 kWh er på otte år eller 99.360 miles (eller 160.000 km). Volkswagen oplyser, at det “gradvise fald i højspændingsbatteriernes kapacitet over tid” er en del af komponentens natur.
Er elbiler automatiske?
Ja, det er de. De har en manuel tilstand, hvor du kan vælge gear manuelt, men de fleste mennesker vil aldrig få brug for at gå i denne tilstand. Desuden er der heller ingen koblingspedal, hvilket gør kørslen meget enklere.
Har elbiler brug for olie?
Elbiler bruger ikke olie i traditionel forstand. Det skyldes, at deres elmotorer ikke er udstyret med olie, der skal skiftes. Der kan dog anvendes andre smøremidler, som skal kontrolleres i det mindste med jævne mellemrum.
Kan bagsæderne på VW up foldes ned?
Up har 60/40 split-foldbare bagsæder. Dette er også tilfældet for Hyundai i10. Forsæderne i den tredørs Up med tre døre glider fremad for at gøre det lettere at komme ind bagi og vender derefter tilbage til deres oprindelige position, når de er klappet ned.