Renault Twingo er en subkompakt hatchback og en af de mindste Renault-biler i den moderne tid. Den kom første gang til verden tilbage i 1992 og har siden da affødt tre forskellige generationer. Desværre vælger Renault at stoppe produktionen af Twingo efter næsten 30 års sammenhængende produktion og snart erstatte den med en Renault 5 EV. Så er Renault Twingo en god bil?
Kort sagt, ja, Renault Twingo er en rigtig god bil, hvilket ikke kommer som nogen overraskelse, da den også er en af de mest populære og mest succesfulde Renault-biler i moderne tid. Takket være dens prisvenlighed, anvendelighed, praktiske egenskaber og virkelig billige driftsomkostninger var og er Twingo den foretrukne bil for mange mennesker rundt om i Europa.
I denne artikel vil vi gennemgå alle de ting, du skal vide om Twingo, hvilket omfatter en gennemgang af de mest populære drivlinjemuligheder, designet, køreoplevelsen, pålideligheden, alle de almindelige problemer, prisen og den praktiske anvendelighed.
Vi vil også runde det hele af med Twingo’s sikkerhedsoplysninger og dens hårdeste rivaler til dato. For ikke at gøre denne artikel ti sider lang, vil vi kun diskutere Twingo-modellerne fra 2013 og nyere årgange. Så hvis du er interesseret i at lære mere om Twingo, så bliv hængende og find ud af det!
Drivlinjen
De allerførste Twingo-modeller af 3. generation er kun afhængige af benzinmotorer. De spænder fra 0,9L 3-cylindrede enheder til 1,0L 3-cylindrede rækkemotorer. Selv om man skulle tro, at den største sandsynligvis er den kraftigste, er det ikke tilfældet, da 1,0L-enheden kun kan skubbe 71 hk, mens 0,9L-enheden skubber 90 hk. Dette skyldes, at 1.0L kom ud i 2014, mens 0.9L kom ud i 2016.
Den 3. generation af Twingo efter faceliftet er stadig afhængig af den samme drivlinje, men ydelsen varierer nu fra 65 hk til 93 hk for de kraftigste 0,9L-motorer. I 2020 kom Renault dog med Twingo ZE, en elektrisk version af Twingo med 82 hk, et 16 kWh-batteri med 22 kWh-opladning og en rækkevidde på ca. 110 miles.
Alle disse er udelukkende forhjulstrukne biler, og de fleste modeller er afhængige af en manuel gearkasse. Twingo’en med 93 hk efter faceliftet og modellen med 90 hk før faceliftet kan dog også fås med automatgear. Alt i alt kan Twingo klare 40 og 50MPG, hvilket er et rigtig godt tal for en benzinmotor.
Design og kørsel
Designmæssigt er Twingo altid blevet betragtet som en sød bil, men virkeligheden er, at ikke mange mennesker virkelig lægger meget vægt på Twingo, hvilket er en kvalitet, som mange mennesker elsker ved den. Interiøret er forholdsvis let at forstå, men det er ikke en luksusbil, på ingen måde.
Køreoplevelsen er sjov, kvik og adræt, men der er ikke noget, der virkelig imponerer dig. Alt i alt er Twingo en harmonisk blanding af brugervenlighed, sjovt udseende og enkelhed, hvilket betyder, at man ikke rigtig kan have så meget mening om den.
Pålidelighed og almindelige problemer
I modsætning til det foregående afsnit, er der mange debatter, der være afholdt om Twingos pålidelighed. Nogle sværger på, at Twingo er den mest pålidelige bil på planeten, mens andre anser den for at være en glorificeret skraldespand på hjul. Virkeligheden ligger som regel et sted i midten, hvilket betyder, at Twingo kan være enormt pålidelig, hvis du passer ordentligt på den, men hvis du behandler den som en skraldespand, bliver den det.
De mest almindelige problemer omfatter en lang række elektriske problemer, problemer med fjedre og akselstubbe, problemer med tændingsspoler, karrosseripaneler af lav kvalitet, motorklopning, motorsputter og defekte sikkerhedsseler.
Pris og praktisk anvendelighed
Lige nu kan du få en brugt Twingo for næsten ingenting, hvilket giver meget god mening, da bilen var billig som ny. For at være helt ærlig, så afskriver den ikke helt så meget som de fleste biler gør, men det skyldes til dels, at den brugte Twingo er en overraskende populær bil. Uanset hvad, så får du noget for pengene med en brugt Twingo.
Praktiskheden er som forventet, fin for en eller to passagerer, forfærdelig for fire personer og acceptabel for tre personer. Twingo er faktisk en overraskende høj bil, hvilket betyder, at hovedrummet er fint, men det virkelige problem er, hvor smal den er. Bagagerummet er fint for sin klasse, men dette er ikke en ugentlig flugtbil.
FAQ sektion
Hvor sikker er Renault Twingo?
Tja, det ser ikke alt for godt ud for sådan en lille bil, men 2014 Twingo nyder en ret anstændig fire ud af fem stjerner rating, hvilket er mere end godt nok. Hovedårsagen til, at Twingo ikke fik fem stjerner, skyldes, at den mangler alle de moderne aktive sikkerhedssystemer som automatisk bremsning, cross traffic alert og lignende.
Den væsentlige beskyttelse af voksne og børn i bilen er på niveau med nogle SUV’er i fuld størrelse, selv. Som sådan kan vi sige, at Twingo er en sikker bil, men den er ikke på topniveau. Uanset hvad, for sådan en lille bil vil de fleste mennesker blive overrasket over at vide, at den faktisk er mere sikker end nogle SUV’er i specifikke miljøer.
Hvilke biler rivaliserer med Renault Twingo?
Den lille verden af Renault Twingo er fyldt med virkelig hårde rivaler, som er i stand til at udveksle slag med Twingo på de fleste områder. Det drejer sig bl.a. om Toyota Yaris, som er den mere pålidelige, Citroen C3, som er den billigere, og Fiat Punto, som er den mere rummelige.
Alt i alt er der virkelig ikke meget mellem disse fire biler, da de aldrig blev bygget til at begejstre. De blev bygget til at gøre arbejdet så godt som muligt, og det formår de bestemt.
Hvorfor indstillede Renault Twingo?
Hovedårsagen til, at Renault indstillede Twingo, skyldes den kommende Euro 7-emissionsnorm, som er for streng til, at den eksisterende motor kan klare den. Det betyder, at Renault ville være nødt til at udvikle og teste en helt ny motor til Twingo, hvilket ikke giver nogen mening, når alle små biler vender sig mod el-drift i disse dage.
Den anden grund er, at Renault er ved at gøre sig klar til at annoncere den nye Renault 5 EV, som bliver den indirekte efterfølger til Renault Twingo.