Er Renault Trafic en god bil?

Renault Trafic

Renault Trafic er en let varebil, der produceres af den franske bilproducent Renault. Den har været i produktion siden 1980 og fås i forskellige konfigurationer som kassevogn, minibus, personbil og pickup, men er Renault Trafic en god bil?

Trafic bruges i vid udstrækning som arbejdskøretøj, hvilket betyder, at de fleste virksomheder har tillid til dens evner. Derfor er Renault Trafic faktisk en god bil af netop den grund. Vi skal også være opmærksomme på, at Trafic har været i handlen i næsten 40 år, hvilket i sig selv er et bevis på, hvor god den faktisk er.

Den har gennemgået flere opdateringer i årenes løb, og den nuværende model kommer med en række moderne funktioner som avancerede sikkerhedssystemer, brændstofeffektive motorer og opkoblingsmuligheder. Designet er måske lidt til den gamle side, da den seneste model blev introduceret i 2014, især indvendigt, hvor Trafic viser sin alder mest.

Hvis du vil vide mere om alle drivlinjemulighederne, designet, køreoplevelsen, pålideligheden, priserne og de praktiske egenskaber, skal du læse denne artikel.

Drivlinjen

Renault Trafic fås med et bredt udvalg af motorer, som alle er dieseldrevne. Tidligere modeller var overvejende udstyret med enten en 1,6 liters 4-cylindret diesel med 90 til 140 hk eller en større 2,0 liters 4-cylindret diesel med 114 hk, men med meget mindre CO2-udledning.

Renault opdaterede dog den 2,0L 4-cylindrede i 2019, hvilket gav den 170 hk, som er den kraftigste fabriksmotor, du kan få med Trafic. De allernyeste Trafic-modeller fås kun med den 2,0 liters 4-cylindrede, som nu yder 140 hk og hedder Dci 130.

  Er Renault Modus en god bil?

Alle Trafic-modeller er forhjulstrukne og leveres med en 6-trins manuel gearkasse. Effektivitetsmæssigt kan du forvente omkring 40-45MPG UK, hvilket er det allerbedste tal, du kan få fra Trafic. Alt i alt er Trafic ikke rigtig udstyret med en drivlinje fra det 21. århundrede, da den ikke kommer med hverken benzin- eller hybridversioner.

Der er nogle rygter om, at den næste generation af Trafic kunne komme som en ren elbil, men det må vi vente med at finde ud af.

Design og køreoplevelse

Hvad angår designet, er Trafic også ret forældet, men ingen køber jo en varevogn for at vise dens fantastiske design. Interiøret er både forældet i udseende og i funktioner, hvilket man kan forvente af en ret gammel platform.

Køreoplevelsen er så ordinær, som den kan blive, for Trafic er trods alt en varevogn. På den positive side holder den vejen rigtig godt, den læner sig ikke for meget ind i svingene, og den formår at isolere vejstøj rigtig godt. Den er ikke så støjsvag som Mercedes Vito, og den er heller ikke så komfortabel som den nyeste VW Transporter, men forskellene er ikke så mærkbare.

Pålidelighed og almindelige problemer

Renault Trafics pålidelighed kan variere afhængigt af den specifikke model, årgang og brug. Generelt betragtes Renault Trafic som en pålidelig varevogn, især i de senere år. Der har dog været nogle rapporterede problemer med ældre modeller, især dem, der blev produceret i begyndelsen af 2000’erne.

Disse Renault Trafic-problemer omfatter svigtende koblingsplader, gear, der glider, elektriske fejl, motorproblemer og problemer med affjedringen. Hvis du passer godt på din Trafic, bør du kunne nyde den i årtier fremover. Det er værd at nævne, at nyere Trafic-modeller er meget mere pålidelige og derfor bør være dem, du bør gå efter.

  Renault Zoe - Almindelige problemer & fejl

Priser og praktisk anvendelighed

Basisprisen for en ny Renault Trafic i Storbritannien var omkring £23.000 for et par år siden, mens en brugt Renault Trafic i god stand med lavt kilometertal kan koste alt fra £5.000 til £20.000 eller mere, afhængigt af det specifikke køretøj.

Renault Trafic er en praktisk varevogn, der er velegnet til en række kommercielle formål. Den har et rummeligt og alsidigt interiør, som gør den ideel til transport af gods, udstyr eller passagerer. Trafic fås i en række forskellige karrosserityper, herunder kassevogne, mandskabsvogne og passagervogne, så den kan tilpasses til forskellige behov.

FAQ-sektion

Er Renault Trafic udgået af produktion?

På de fleste markeder stoppede produktionen af Renault Trafic i sin nuværende form tilbage i 2021, men den sælges stadig på nogle markeder såsom Afrika. Der er ingen oplysninger om, at den snart kommer tilbage, men der er rygter om, at den kan komme med en elektrisk drivlinje i stedet.

Vi bliver nødt til at vente og finde ud af, om det virkelig er tilfældet, men Renault er meget stille omkring, at Trafic nogensinde kommer tilbage. Uanset hvad kan Renault ikke længere tilbyde Trafic-varebiler med dieselmotor, fordi diesel er lidt af et tabuemne i Europa lige nu.

Hvad er Renault Trafics lasteevne?

En af de største styrker ved Renault Trafic er dens lasteevne. Den har en generøs lastevolumen med op til 8,6 kubikmeter plads til rådighed i versionen med lang akselafstand. Trafic har også en høj maksimal nyttelastkapacitet, der varierer fra 1.002 til 1.280 kg afhængigt af modellen.

  Peugeot e-208 vs Renault Zoe - Hvilken er bedst?

Det er værd at bemærke, at Trafics lasteevne også kan påvirkes af vægten og størrelsen på de genstande, der transporteres, samt eventuelle ændringer eller ekstraudstyr, der er tilføjet bilen. Selv om Trafic kan bære en stor last, skal du være opmærksom på, at disse vil gøre det meget sværere at køre op ad stejle bakker.

Hvor sikker er Renault Trafic?

En af de vigtigste sikkerhedsfunktioner i Trafic er dens avancerede førerassistentsystemer (ADAS), som er designet til at hjælpe med at forhindre ulykker og reducere alvorligheden af eventuelle kollisioner. Nogle af de ADAS-funktioner, der er tilgængelige på Trafic, omfatter vognbaneassistent, blindvinkelassistent, bakkamera og bakkestartassistent.

Ud over disse ADAS-funktioner har Trafic også en række standardsikkerhedsfunktioner, såsom airbags, sikkerhedsseler med selestrammere og elektronisk stabilitetskontrol. Trafic har også fået en 4-stjernet Euro NCAP-sikkerhedsvurdering, hvilket indikerer et godt beskyttelsesniveau for passagererne i tilfælde af en ulykke.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z