Renault Talisman er en stor familie sedan, der først blev introduceret for 2015 modelåret. Den blev introduceret som en efterfølger til den elskede Renault Laguna, som var en af de mest succesfulde Renault sedanmodeller nogensinde. Så er Renault Talisman en god bil?
Renault Talisman er faktisk en rigtig god bil, men den kom ud i en tid, hvor den almindelige offentlighed begyndte at tage en betydelig smag for crossovers og SUV’er. Det betyder, at selv om Talisman har meget at byde på, så kom den simpelthen ud i en tid, hvor sedaner ikke var så populære. Dette førte i sidste ende til, at Talisman blev udgået efter kun få år på markedet.
Talisman tilbyder et anstændigt udvalg af diesel- og benzinmotorer, som alle er ret sofistikerede og effektive. Designet er en af dens stærke sider, da Talisman ser futuristisk ud både indvendigt og udvendigt. Køreoplevelsen er kølig, komfortabel og virkelig let.
Med hensyn til pålidelighed ser Talisman også ud til at klare sig fint, men den har dog et par problemer, der er værd at nævne. Den praktiske anvendelighed er på niveau med nogle af dens stærkeste rivaler, mens pris og afskrivning har gjort Talisman til en virkelig populær bil på brugtmarkedet.
Drivlinjen
Tilbage i 2015 kom Talisman ud med tre forskellige benzinmotorvarianter. Den mindste 1,4L 4-cylindrede er god for omkring 160 hk, 1,7L 4-cylinderen skubber 150 hk til 200 hk ud, mens den top-spec 1,8L er god for omkring 225 hk. I 2020 har Renault fjernet alle disse motorer undtagen 1,4L-motoren, som yder 140-160 hk til 160 hk i modellerne efter 2020.
Hvad angår dieselmotorer, er der fire drivaggregater til rådighed med Talisman. Den mindste er den 1,5L 4-cylindrede med 110 hk efterfulgt af den 1,6L 4-cylindrede med 131 hk. Den næste i rækken er 1,6L diesel med 130 hk eller 160 hk og den topspecificerede 2,0L 4-cylindrede diesel med 200 hk. Talisman-modellerne efter 2020 leveres kun med 2,0L-enheden, men med en konfiguration på mellem 160 og 190 hk.
Alle disse modeller sender kun kraften til forhjulene og fås med enten en automatisk eller manuel gearkasse. Den mest effektive benzinmodel er 1,4L-modellen med op til 42 MPG kombineret, mens den 160 hk stærke 2,0L-dieselvariant er god for op til 45 MPG.
Design og køreoplevelse
Renault Talisman er virkelig en flot bil, hvilket er grunden til, at de fleste mennesker er interesserede i at købe en. Det ydre er kendetegnet ved store LED’er foran og bagpå, mens interiøret er slankt, smart og virkelig flot. Du kan nyde godt af ting som et førsteklasses lydsystem, ambient belysning, et digitalt cockpit og et valg af en hel del detaljer i træ, sort pianoplast eller aluminium.
Køreoplevelsen er på linje med, hvad du kan forvente af en mellemstor familie sedan, for Talisman føles virkelig velkalibreret og komfortabel. Den forsøger ikke at være dynamisk eller stiv, hvilket gør den perfekt til en daglig chauffør i en sedan.
Pålidelighed og almindelige problemer
Renault Talisman formår at være en ret pålidelig bil, hvilket ikke er så almindeligt, når det gælder helt nye biler på markedet. Alligevel er Talisman langt fra perfekt, hvilket betyder, at der er ting, der skal kigges på, når man køber en brugt.
Turboladeren på 1,6L diesel kan lide af trykrelaterede problemer. AdBlue-systemet er også et irritationsmoment for mange, mens batteriet er kendt for nogle gange at dø for tidligt. Brændstoflækager med 2018- og 2019-modellerne er også et problem, mens problemer med klimaanlægget også bør bemærkes.
Praktisk anvendelighed og prisfastsættelse
Startprisen for en Renault Talisman ligger på omkring 30.000 euro i Europa, mens de højest specificerede modeller går helt op til 50.000 euro +. Heldigvis har de forgangne år ikke været alt for venlige over for Talisman, hvilket betyder, at du kan købe relativt veludstyrede modeller til omkring det halve af den pris.
Den praktiske anvendelighed er på linje med nogle af dens vigtigste konkurrenter som Skoda Superb og Peugeot 508, hvilket betyder, at Talisman er mere end rigeligt til en familie på fire personer med et anstændigt bagagerum. Oversigtsforholdene er også rigtig gode, mens de indvendige rum og opbevaringsbokse er mere end rigeligt.
FAQ sektion
Hvor sikker er Renault Talisman?
Renault Talisman er en 5-stjernet sikkerhedsklassificeret bil, hvilket betyder, at du ikke skal bekymre dig om sikkerheden med Talisman. Med en sikkerhedsvurdering for voksne på 86 % formår Talisman at ligge helt i toppen af segmentet. Børnebeskyttelse af passagerer på 84 % er også rigtig godt, mens en score på 76 % for aktive sikkerhedsassistenter er okay, men langt fra den bedste.
Du kan få alle de sædvanlige sikkerhedsting som adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, trafikalarm og automatisk bremsning, men du kan ikke få avanceret adaptiv fartpilot og noget af den nyeste sikkerhedsteknologi, der findes i biler af modelår 2023.
Hvorfor har Renault indstillet Talisman?
Med afviklingen af Renault Talisman slap Renault helt af med sedanbiler fra hele sit sortiment. Renault Megane sedanen var også en af de allersidste Renault-sedaner til salg og blev indstillet af samme årsag som Talisman.
Det har noget at gøre med popularitet, motorernes effektivitet, konkurrencen og hvor bilverdenen bevæger sig hen i de kommende år. SUV’er og crossovers er i høj kurs lige nu, mens det er dyrt at udvikle nye motorer til sedaner, og det er ikke særlig rentabelt, da flere og flere mennesker går over til elbiler. Endelig er konkurrencen i dette segment virkelig hård, selv om salgstallene ikke er der.
Er Renault Talisman en luksusbil?
Med en startpris på 30.000 euro er Talisman langt fra det egentlige segment for mellemstore luksus-sedaner, som typisk er kendetegnet ved BMW 5-serie, Mercedes Benz E-klasse, Audi A6, Volvo S90 og Jaguar XF.
Talisman befinder sig på broen mellem de økonomiske mellemklasse-sedaner og luksus-sedaner, som også er markedssegmentet for den afdøde VW Passat-sedan, den nuværende Peugeot 508 og Skoda Superb, som alle også kan blive udgået i den kommende tid.