Er Renault Koleos en god bil?

Renault Koleos

Renault Koleos er en kompakt familie-SUV, der fik sin debut tilbage i 2007. Anden generation af Koleos kom i 2016, da Koleos-mærket faktisk begyndte at tiltrække flere købere over hele verden. Så er Renault Koleos en god bil?

I virkeligheden er Renault Koleos alt, hvad du nogensinde vil få brug for af bil, da den er relativt kompakt, men rummelig nok til en mindre familie. Den byder også på gode, effektive og ret sofistikerede motorer, firehjulstræk og er også ret flot. Interiøret er ret godt indrettet med alt det sædvanlige udstyr både med hensyn til teknologi og sikkerhed.

Pålideligheden er også rigtig god, især med 2. generation af Koleos, som er blevet meget bedre end 1. generation, og det er den, du skal overveje, hvis du vil købe den brugt. Køreoplevelsen er ganske afslappende og føjelig, hvilket er perfekt for denne type bil.

Økonomisk set er Koleos relativt opnåelig, hvilket betyder, at den ikke koster meget at købe eller at køre. Praktiskheden er også rigtig god, da der er masser af siddepladser på begge rækker, mens bagagerummet er rigtig godt for sin klasse. Det er nemt at stige ind og ud af Koleos, og det samme er udsynet, som er førende i klassen.

Du vil måske være interesseret i at vide om de problemer, som Renault Koleos har.

Drivlinjen

Renault Koleos fås med dieselmotorer, og den nyeste Koleos-model efter 2019 tilbyder to af disse. Den 4-cylindrede 1,7L dCi 4-cylinder i entry-level tilbyder 150 hk og kan give omkring 46MPG, mens den større 2,0L 4-cylindrede Blue dCi 4-cylinder med 190 hk er god for omkring 41MPG. 2.0L-modellen leveres også med firehjulstræk, hvilket sænker brændstoføkonomien en smule.

  Renault Talisman - Almindelige problemer & fejl

Begge modeller er for det meste udstyret med den automatiske X-Tronic-gearkasse, som er ret smidig og responsiv i forhold til bilens størrelse. Den ældre 2016 Koleos fås med endnu flere dieselmotorer at vælge imellem. Top-spec 2,5L dCi er også udstyret med firehjulstræk, men den yder op til 180 hk og kan give omkring 34MPG.

Denne motor blev opgivet på grund af emissionsreglerne, hvorfor du nu kun kan få Koleos med den førnævnte 2,0L diesel og den førnævnte 1,7L diesel. Alt i alt kunne Koleos godt bruge en lidt mere raffineret benzinvariant, mens en hybrid også forventes for en moderne crossover-SUV.

Design og køreoplevelse

Designet af Renault Koleos er ret skarpt og på linje med resten af Renault-serien. Fronten er domineret af store LED-kørelys og et fremtrædende Renault-badge i den centrale kølergrill. Bagtil er der også overdimensionerede LED-lys, og SUV’en ser ret kasseformet ud. Interiøret er begyndt at vise sin alder en smule, men kan stadig levere nemt.

Køreoplevelsen er umiskendeligt SUV-agtig, især når du mærker 4WD-systemet. Det betyder, at Koleos læner sig en del ind i kurver og ikke er særlig glad for hurtigere sving. Bortset fra det er det en afslappende bil at køre i, da den er ret stille og ret blød.

Pålidelighed og almindelige problemer

Renault Koleos’ pålidelighed er også rigtig god, da der ikke er for mange alvorlige problemer at tale om. De fleste ejere er ret tilfredse med Koleos, da ikke mange ting er kendt for at gå i stykker, hvis du passer ordentligt på den. Selv hvis noget går i stykker, er udskiftningsomkostningerne normalt ikke alvorlige, hvilket er en rigtig god ting.

  Renault Scenic - Almindelige problemer & fejl

De mest almindelige Renault Koleos-problemer omfatter potentielle brændstoflækager, problemer med dørlåse, problemer med A/C, problemer med de forreste kontrolarme, der går i stykker, og potentielle problemer med 4WD-softwaren, der fungerer dårligt.

Pris og praktisk anvendelighed

Koleos har en pris på mellem 27.610 og 37.145 £ i Storbritannien, mens de europæiske indgangspriser typisk ligger omkring 24.000 €. Koleos har mistet en hel del værdi gennem årene, hvilket gør 3 til 5 år gamle brugte modeller virkelig fristende som brugte let brugte biler.

Praktiskheden er rigtig god med Koleos, da der er mere end nok plads til at pakke alle dine venner og din bagage ind. Det er virkelig nemt at komme ind og ud af Koleos, mens udsynet hele vejen rundt også er virkelig godt.

FAQ-afsnit

Hvor sikker er Renault Koleos?

Som du kan forvente, er Renault Koleos en 5-stjernet sikkerhedsklassificeret bil, hvilket betyder, at sikkerhed ikke bør være en af dine bekymringer, når du køber en af disse. Med en imponerende sikkerhedsvurdering på 90 % for voksne er Koleos en af de sikreste biler i sit segment, mens en sikkerhed på 79 % for børn i bilen ikke er i nærheden af toppen af sit segment.

En score på 72 % for aktiv sikkerhedsassistent er heller ikke så imponerende, men det giver mening, da Koleos har eksisteret i et stykke tid nu. Vi bliver nødt til at vente og se, hvad næste generation af Koleos kommer til at tilbyde, men vi kan forvente, at det bliver en virkelig sikker bil, da den sandsynligvis vil få de fleste aktive sikkerhedsfunktioner fra Renault.

  Hyundai i20 vs Renault Clio - Hvilken er bedst?

Er Renault ved at indstille Koleos?

Der har været en del usikkerhed om Koleos i både Europa og Australien, især efter at Renault er stoppet med at tilbyde Koleos i Storbritannien efter 2020. Dette skyldtes virkelig dårlige salgstal, som virkelig påvirkede Renaults planer med Koleos. Bilen er dog blevet beholdt til Australien og de fleste andre markeder.

Salget i Sydkorea har været stigende de seneste par år, selv om Koleos er ved at være ved at være lidt oppe i årene. Nogle siger, at Renault vil beholde den indtil 2025 og senere erstatte den med en 3-rækkers Kadjar, mens andre mener, at Koleos forsvinder for altid engang i løbet af de næste to år.

Er Renault Koleos en luksusbil?

Hvis du ser en højt specificeret Renault Koleos ude på gaden, kan man godt tro, at den ligner en ægte luksus-SUV. Koleos er dog ikke en luksus-SUV, hvilket er ret tydeligt, så snart du træder ind i en.

Den er lidt for plastik indeni, og de overordnede knapper og betjeningselementer er langt fra en luksusbil. Det er selvfølgelig forståeligt, da Koleos underbyder ægte kompakte luksus-SUV’er med en enorm margen.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z