Er Mercedes AIRMATIC pålidelig?

I de sidste par årtier har Mercedes udstyret sine topmodeller med et komplekst og sofistikeret luftaffjedringssystem kaldet AIRMATIC. Mange potentielle Mercedes-kunder frygter, at AIRMATIC-systemet kan begynde at forårsage problemer og dermed koste tusindvis af dollars at reparere.

I virkeligheden er dette næsten aldrig tilfældet, da disse systemer ikke er så upålidelige eller så dyre at reparere, som de fleste tror. Faktisk var ældre Mercedes AIRMATIC-systemer langt fra perfekte, og du bør forvente, at en 20 år gammel bil vil have problemer, der stammer fra slitage af komponenter, det er ingeniørens virkelighed.

AIRMATIC-systemet erstattede konventionelle skruefjedre tilbage i år 2000 med W220 S-klassen, og lige siden da har Mercedes forbedret systemet med hver nyere iteration. Faktum er, at AIRMATIC er både komplekst og utroligt nyttigt.

Det er ikke det mest pålidelige system på planeten, men det er heller ikke det mest upålidelige. Hvis du passer ordentligt på det, og du ikke kører din bil som en galning, burde systemet kunne tjene dig i lang tid. Der findes masser af oplysninger om dette system overalt, og nyere Mercedes-biler tilbyder faktisk bedre iterationer af dette system.

Mercedes AIRMATIC funktioner og fordele – grunde til at vælge AIRMATIC

En ægte luksusbil er ikke helt så luksuriøs eller komfortabel uden et sofistikeret luftaffjedringssystem, og det er et faktum. Der er dog mange flere fordele ved et grundigt luftaffjedringssystem ud over blot komfort, det giver dig også mulighed for automatisk at justere bilens kørehøjde afhængigt af, hvor mange passagerer der er i bilen.

Dette sikrer, at bilen altid har en perfekt kørehøjde, hvilket øger effektiviteten og gør bilen mere stabil. Bilen er i stand til at tilpasse sig specifikke kørselsmiljøer som f.eks. motorvejskørsel ved at sænke sig selv for at sikre en mere komfortabel, mere effektiv og mere støjsvag køreoplevelse.

  Bedste lille Mercedes hatchback

Med AIRMATIC kan du hæve affjedringen med et tryk på en knap, hvilket betyder, at du nemt kan klare lave kantsten og andre forhindringer på vejen, f.eks. stejle indkørsler. AIRMATIC findes også på de præstationsorienterede AMG-modeller, fordi det giver dig mulighed for at justere affjedringens stivhed, hvilket forbedrer køreegenskaberne.
En af de mest imponerende funktioner, som systemet tilbyder, er automatisk dæmpning, som forhindrer din bil i at hælde, mens du accelererer, bremser eller kører i hårde sving.

Mercedes AIRMATIC ulemper – Hvorfor du ikke bør vælge AIRMATIC

Selvom AIRMATIC-systemet er utroligt nyttigt, og det ændrer fuldstændig, hvordan en Mercedes opfører sig, er det ikke perfekt. Almindelige problemer i forbindelse med AIRMATIC-systemet omfatter problemer med luftkompressoren, problemer med relæer, luftlækager eller fejl på luftstrenge.

De fleste af disse kan nemt bemærkes på forhånd, hvis din bil hælder til den ene eller den anden side, eller hvis den mister kørehøjde uanset kørselstilstand. Hvis dette sker, bliver din bil meget mindre effektiv og meget mindre kontrollerbar.

AIRMATIC-systemet koster helt op til 5.000 USD at udskifte helt, selv om det sjældent er tilfældet. De nationale gennemsnitsomkostninger i forbindelse med reparation af AIRMATIC-systemet er ikke så slemt som alle tror, nemlig 800 USD inklusive både arbejdskraft og reservedele.

Systemet koster ganske vist et par tusinde kroner fra fabrikken, men det hjælper din gensalgsværdi en hel del.

Mercedes-biler, der har mest gavn af AIRMATIC

Der er tre typer af Mercedes-biler med hensyn til AIRMATIC-luftfjedningssystemet. Nogle Mercedes-modeller fås slet ikke med AIRMATIC-systemet, eller fordi nogle markeder rundt om i verden ikke får det.

  Hvilken Mercedes GLK er bedst, diesel eller gas?

Nogle Mercedes-modeller leveres heller ikke med AIRMATIC-systemet fra fabrikken, men du har mulighed for at få det, hvis du er villig til at betale for det. Endelig leveres de meget avancerede Mercedes-biler med AIRMATIC fra fabrikken.

Det giver ingen mening at køre i en Mercedes Benz S-klasse eller en Mercedes Benz GLS uden det. Det samme gælder for præstationsorienterede modeller som GT 63 AMG. Nogle biler er ikke nær så komfortable uden AIRMATIC-systemet og bør derfor aldrig købes uden det.

Når det er sagt, er en Mercedes A-klasse eller B-klasse ikke ofte udstyret med AIRMATIC, fordi de ikke kan konkurrere med S-klasse, GLS eller AMG GT.

FAQ-afsnit

Hvor længe holder et Mercedes AIRMATIC-system?

Det afhænger af den pågældende bil, den måde, du kører den på, og hvor godt den er vedligeholdt. Du bør dog kunne nyde godt af AIRMATIC-systemet uden problemer i mindst 100k miles. Der er mange tilfælde, hvor disse systemer kan holde meget mere end det.

For at maksimere AIRMATIC-systemets levetid skal du sørge for altid at vedligeholde bilen, når det er nødvendigt, og altid vælge originale dele, når du skal udskifte noget. Sørg også for at tage bilen til et autoriseret Mercedes-værksted, ellers vil du sandsynligvis stå over for problemer meget hurtigere.

Er luftaffjedringssystemer det værd?

Mercedes er ikke det eneste mærke, der tilbyder luftaffjedring fra fabrikken, for næsten alle premium-mærker tilbyder en eller anden form for luftaffjedring. Disse systemer koster ofte et par tusinde dollars fra fabrikken, så mange mennesker er ubeslutsomme, om de er villige til at bruge den slags penge, hvis den pågældende bil allerede er komfortabel nok.

  2022 Mercedes GLC vs BMW X3

Det er det nederste af det, hvis du vurderer, at en bil er komfortabel nok uden luftaffjedring, så er luftaffjedringen sandsynligvis ikke det værd. Men ingen bil derude vil være lige så komfortabel eller sofistikeret uden et kvalitetsfremstillet luftaffjedringssystem.

Kan jeg eftermontere et luftaffjedringssystem på min bil?

Der findes mange virksomheder, der tilbyder opgraderinger af luftaffjedring til biler, der ikke er udstyret med luftaffjedring. Disse kan nogle gange være det værd, men for det meste vil disse systemer ødelægge din bils gensalgsværdi og måske endda gøre den meget mindre pålidelig.

Mercedes-biler, der ikke leveres med luftaffjedring, er ikke berettiget til AIRMATIC-opgraderinger, så tro ikke på nogen, der fortæller dig noget andet. Det skyldes, at AIRMATIC-systemet arbejder sammen med mange andre vigtige bilkomponenter, som alle er designet med luftfjedring i tankerne.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z