Hatchbacks er ikke nødvendigvis lige så populære i USA som i Europa. Derfor tilbyder de fleste europæiske producenter ikke engang deres hatchback-versioner i USA. Mercedes er en af dem, for A-Klasse hatchback kan ikke købes i USA, hvilket betyder, at hvis du vil have den, skal du importere en fra Canada.
Det er nøjagtig det samme med Audi A3, for du kan kun købe sedan-versionen af A3 i USA. BMW’s lille hatchback hedder 1-serien, og du kan heller ikke få en sådan i USA. Den eneste rigtige Mercedes hatchback, som du kan få i USA, er AMG GT 4-dørs, som ikke ligefrem er kompakt.
Uanset hvad kan vi stadig se nærmere på A-Klassen, fordi det er en ret konkurrencedygtig lille bil. Hvis du er vild med A-Klassens udseende, og du vil have det næstbedste, skal du sørge for at tjekke CLA-klassen eller A-Klasse sedanen, fordi de begge er baseret på A-Klassens hatchback og ligner hinanden på de fleste punkter.
Europa har en helt anden bilkultur sammenlignet med USA, hvilket er tydeligt i det øjeblik, man kigger på både bilerne og vejinfrastrukturen. Pick-up trucks er for USA det, som hatchbacks er for Europa.
Hvorfor kan jeg ikke købe en tysk premium hatchback i USA?
Fordi der ikke er nok mennesker, der er interesseret i at købe dem. Europa blev opbygget længe før USA, hvilket betyder, at en gennemsnitlig europæisk by er meget ældre end en gennemsnitlig by i USA. Det betyder, at infrastrukturen i USA blev bygget med biler i tankerne, mens de gamle europæiske byer blev bygget længe før, biler blev en ting.
Derfor har USA aldrig haft behov for at reducere bilernes størrelse for at gøre dem køreklare i bymiljøer. Desuden har USA en ret streng sikkerhedspolitik, når det gælder regler for kollisioner, hvilket betyder, at fabrikanterne må bruge mange penge på at få deres biler til at opfylde disse regler og dermed komme ind på det amerikanske marked.
Det betyder, at hvis en bil ikke er populær nok, giver det ingen mening at sælge den der, fordi den potentielle fortjeneste ikke er stor nok. Det er nøjagtig den samme grund til, at Europa ikke får pick-up trucks. De er ineffektive og alt for store til både en gennemsnitlig europæer og en gennemsnitlig europæisk by.
Måske vil Mercedes, Audi og BMW på et tidspunkt tilbyde deres hatchbacks til det amerikanske marked, men kun hvis det giver økonomisk mening. Et perfekt eksempel på, hvor upopulære hatchbacks er i USA, er VW Golf, som er en af de mest populære biler, hvad angår det europæiske marked, mens den knap nok formår at give mening i USA.
Mercedes Benz A-Klasse sedan – Bedste Mercedes-alternativ til A-Klasse hatchback
Hvis du er vild med både størrelsen og udseendet af Mercedes Benz A-Klasse hatchback, kan du få den samme oplevelse med A-Klasse sedanen, da de begge er bygget på samme platform. Det er ret indlysende, at begge disse A-Klasse modeller konkurrerer om den samme potentielle kunde.
Mellem disse to giver det mere mening at vælge A-Klasse sedanen, fordi den ser en smule mere premium ud, mens den er lige så anvendelig. Måske er passagerpladsen bagi en smule mere generøs med hatchback-modellen, men en sedan føles simpelthen mere eksklusiv og Mercedes-agtig.
A-Klasse sedanen på begynderniveau koster 33.950 dollars, hvilket er en ret rimelig pris i betragtning af hvor luksuriøs denne lille bil er. Den 4-cylindrede 2.0L-motor, der tilbydes, yder mellem 188-211 hk, og det drejningsmoment, der tilbydes, er rigeligt til en luksuriøs og jævn kørsel.
Mercedes Benz AMG GT 4-dørs – den hatchback
Hvis du elsker en praktisk hatchback, og du elsker Mercedes-mærket, er der gode chancer for, at du også vil elske AMG GT 4-dørs hatchback. Denne model fås i et par forskellige drivlinjer, og de er alle potente og spændende, hvor AMG GT63 S er den mest potente med mere end 640 hk.
AMG GT 4-dørs er teknisk set en hatchback, så den passer ind i Mercedes’ hatchback-modelprogram. Den gør mere end et par A-Klasse sedaner, men hvis du kan svinge 136.000 dollars, vil du helt sikkert få glæde af den.
FAQ sektion
Kommer pick-up trucks til Europa?
Pick-up trucks har teknisk set været i Europa, lige siden de oprindeligt blev opfundet. Europa får dog kun “små” pick-ups som f.eks. Ford Ranger eller Toyota Tundra. Ford F-serien har aldrig været tilgængelig i Europa og vil sandsynligvis heller ikke blive tilgængelig i Europa i lang tid.
Mercedes forsøgte endda at gøre pick-up’en populær i Europa og forsøge at stjæle stædige kunder til amerikansk producerede pick-up-trucks med Mercedes Benz X-klasse, men X-klassen kan nemt betragtes som en episk fiasko, fordi næsten ingen købte den.
Er små hatchbacks bedre end små sedaner?
Sidste år var jeg på indkøb efter en ny bil, og de to sidste kandidater var Audi A3 Sportback og Audi A3 Sedan. Forskellene mellem dem er kun, at den ene er en hatch, og den anden er en sedan. I sidste ende valgte jeg sedanen, fordi jeg mener, at den simpelthen ser pænere ud og også kører pænere.
Sedans er simpelthen sjovere, fordi de er mere raffinerede, og de får bilen til at se meget pænere ud. Som sådan er små hatchbacks en god idé til trange parkeringspladser og travle gader, men virkeligheden er, at størrelsesforskellene mellem Sportback og Sedan var ret minimale.
Er små hatchbacks ved at uddø i USA?
Det ser ud til, at den nuværende atmosfære i den amerikanske trafikudvikling bevæger sig mere og mere væk fra mindre hatchbacks. VW forsøger at sælge Golf’en i USA, men det ser ud til, at de ikke sælger så mange enheder, som de havde håbet på. Derfor er det rimeligt at tro, at små hatchbacks måske faktisk vil uddø helt.
Men EV’ernes daggry er over os, og mange bilproducenter fokuserer på at lave små EV hatchbacks, hvilket betyder, at EV hatchbacks måske endda kan redde dagen, hvis alt forbliver som det er.