Mercedes 300d pålidelighed – er det en pålidelig brugt bil?

Mercedes 300d pålidelighed - er det en pålidelig brugt bil?

Mercedes 300d (W123) er en tysk sedan, der blev produceret mellem 1976-1986, og siden da har denne Merc opnået lidt af en kultstatus. Da den kom ud, var 300D så populær, at man måtte vente næsten et år, før man kunne købe en.

Hvad angår pålidelighed, er 300d i stand til at samle tonsvis af kilometer, og den er ret skudsikker, hvis den vedligeholdes korrekt. De fleste 300d-modeller er i dag forsømt, og mange af dem er blevet plaget af korrosion, men hvis det lykkes dig at finde et anstændigt eksemplar, bør pålideligheden ikke være et problem.

Mercedes 300d i 70’erne og 80’erne

Siden lanceringen af 300d solgte Mercedes mere end 2,7 millioner enheder, inden produktionen sluttede. Bilen blev tilbudt i den mest almindelige sedan-variant, en coupé og en stationcar. Sedanproduktionen sluttede i 1985, og kombi- og coupévarianterne blev produceret indtil 1986.

Mercedes gjorde det anderledes dengang, fordi de fleste biler fra denne æra, som Mercedes fremstillede, var kendt for at være overudviklede og bygget til at holde længe. På grund af dette blev 300d et populært valg for mange tyske taxaer, og det var ret almindeligt, at disse biler nåede 500k eller endda en million miles.

Da denne bil kom ud, var der mange, der anså den for at være den bedste bil gennem tiderne. Det skyldes, at designet af denne bil var tidløst og stadig anses for at være en attraktiv sedan med et attraktivt udseende. Desuden var bilen virkelig skudsikker, 300D kunne bruges på både asfalterede og uasfalterede veje og tilbød en utrolig byggekvalitet.

***
Tjek også dette: Den perfekte gave til bilejeren!
***
  Bedste Mercedes hardtop cabriolet

Mercedes 300d i disse dage

I disse dage bliver mange 300d’er stadig kørt rundt om i verden på daglig basis. Efter at produktionen ophørte i 1986 blev mange af disse biler sendt til Afrika, og de bruges der den dag i dag. I Marokko blev det for eksempel anslået, at mere end 50000 af disse for et par år siden blev brugt som taxaer.

Det er ret indlysende, at disse ville køre ubesværet, selv om de fleste af bilens funktioner var lidt af et rod, og af denne og mange andre grunde er der mange af disse i dag, der bliver forsømt, indtil de ikke kan køre mere.
Men det positive ved disse biler er, at de er ret velkendte, og det er ret nemt for de fleste veteranmekanikere at arbejde på disse biler. Desuden er disse biler langsomt ved at blive klassikere og er begyndt at få mere og mere opmærksomhed, hvilket forventes at ændre tilgangen til disse biler, når de bliver mere sjældne.

’70’ernes og 80’ernes Mercedes vs. nutidens Mercedes pålidelighed

Mercedes-biler fra 70’erne og 80’erne blev bygget med et andet formål for øje. Dengang var Mercedes mest fokuseret på at lave biler, der kunne tåle kontinuerlige tæsk og understandardiseret vedligeholdelse og stadig kunne køre upåklageligt.

Det var en anden tid, og Mercedes gjorde den ”bedst for enhver pris”-mentalitet, som over-engineered bilerne i en grad, der faktisk ikke fungerede til virksomhedernes fordel, og Mercedes blev tvunget til at ændre tilgang til en mere profitorienteret produktionsmåde.

  Hvad er den bedste Mercedes som første bil?

På grund af dette blev mange Mercedes-modeller i 90’erne og begyndelsen af 2000’erne holdt tilbage i den tekniske afdeling, og som sådan fik de en modreaktion fra mange forskellige bilmagasiner og lignende. De nyere biler kunne simpelthen ikke måle sig med disse ældre modeller, fordi de ikke var i stand til at opnå så overlegne resultater med hensyn til pålidelighed.

FAQ-afdeling

Skal jeg overveje at købe en 300d W123 Mercedes?

Som sagt tidligere er der mange af disse der stadig banker rundt, men at finde en i en anstændig stand er nogenlunde muligt. Som sådan virker disse biler som et fristende tilbud og bør overvejes, hvis du er på markedet for en sådan bil.

Hvad angår kilometertal, er disse biler ikke begrænset af kilometertal, som en moderne Mercedes er det. Men hvis du kan, bør du helt sikkert søge efter en bil med lavere kilometertal.

En 300d i ordentlig stand kan koste dig omkring 15.000 dollars, og til den pris får du en ikonisk del af Mercedes’ historie, som kun kan stige i værdi med tiden.

Er betegnelsen 300d kun forbundet med W123?

Igennem årene blev 300d-betegnelsen brugt til mange forskellige modeller fra 70’erne og frem til 90’erne. Og det skulle repræsentere en 3 liters Mercedes dieselmotor.

Men w123 og w124 var de mest populære 300d-drevne modeller. Begge delte en lignende underbygning, og de fleste pålidelighedsrapporter er mere eller mindre de samme. Mercedes fortsatte med at bruge 300d-betegnelsen i E-klassen som E300d indtil 1998.

  Hvilken en Mercedes har Måge-vingedøre

Hvordan fungerer modelbetegnelsen i dag?

I gamle dage var modelbetegnelsen knyttet til den type drivlinje, der blev tilbudt i den pågældende model. E500 4 Matic var f.eks. en E-Klasse med 5,0-liters benzinmotor med firehjulstræk.

På den måde lykkedes det Mercedes at formidle budskabet om forskellige typer drivlinjer til kunderne. Men da moderne motorer ændrer sig dramatisk, er sådanne betegnelser ikke længere korrekte, som de var engang.

En E63 AMG var en E-klasse med en 6,2 liters V8-model fra AMG. I dag tilbydes E63 med en 4,0-liters V8-motor. Det samme sker i hele bilindustrien. Porsche har f.eks. skabt et stærkt brand image for sin 911 Turbo S som topmodellen 911 med en turbomotor.

Og Porsche har for nylig lanceret Taycan, og topmodellen Taycan hedder Taycan Turbo S. En sådan navngivning giver ingen mening, da Taycan Turbo S er en elbil, og elbiler har ikke motorer med tvungen induktion.

På grund af dette ændrer mange bilfirmaer navngivningen af deres modeller og knytter dem til andre aspekter i stedet for til drivlinjen. Et sådant firma er Audi, som ændrede sin modelbetegnelse for at knytte sig til ydelsen af specifikke motorer, hvilket giver mere mening, selv i EV-afdelingen.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z