Hyundai i30N er en performance-version af Hyundai i30, en af de mest populære og mest solgte Hyundai hatchbacks nogensinde. i30N blev først introduceret med modelåret 2016, som markerede begyndelsen på den 3. generation af i30 generelt. Lige siden da har Hyundai tilbudt i30N som en del af sit almindelige katalog. Så er Hyundai i30N en god bil?
Hyundai i30N er helt sikkert en god bil, da den formår at kombinere den almindelige i30’s praktiske anvendelighed, brugervenlighed, prisvenlighed og effektivitet med den spænding, der kommer fra en 200 hk+ motor og masser af opgraderinger af ydeevne. Den tilbudte motor er potent, spændende, og den lyder faktisk rigtig godt for en så lille motor.
Designmæssigt er i30N meget mere seriøs end den almindelige i30. Den får særlige udvendige farver, forstærkede kofangere, cool udseende fælge og en lang række visuelle og aerodynamiske opgraderinger. Interiøret er også mere seriøst end i den almindelige i30, men forskellene er ikke så markante som på ydersiden. Det praktiske aspekt er ikke anderledes end i den almindelige i30, mens værdiaspektet er lidt mere kompliceret.
Pålidelighedsmæssigt formår i30N at være lige så pålidelig som den almindelige i30, hvilket bestemt er en god ting. De mest almindelige problemer omfatter problemer med elektricitet, brændstofpumpen, interiørbeklædning og visse aktive sikkerhedssystemer. Alt i alt er i30N en af de mest pålidelige hot hatchbacks på markedet, så meget, at du vil blive overrasket.
Hyundai i30N – Drivlinjen
Hyundai i30N fås med en enkelt motorindstilling, en 2,0L 4-cylindret rækkemotor med enten 250 hk eller 275 hk i den topspecificerede Performance-version. Drejningsmomentet er begrænset til 260lb-ft for begge varianter, hvilket bestemt er nok for en lille hatchback. i30N fås med enten en 6-trins manuel eller en hurtigskiftende DCT.
Sprinten fra 0-100 km/t klares på blot 6,1 sekunder med den manuelle hatchback-version, mens DCT-varianterne kan nå 60 km/t fra stilstand på henholdsvis blot 5,3 sekunder. FWD er den eneste mulighed, du får med i30N, men det tager ikke spændingen fra dig, da i30N også får et forreste spærredifferentiale med begrænset friktion.
Effektivitetsmæssigt kan du forvente, at i30N i bedste fald giver op til 35MPG, hvilket er et rigtig godt tal for en bil, der kan klare 0-60 mph på 5-6 sekunder. Alt i alt byder i30N på en spændende motor med et udstødningssystem, der byder på noget af et teater.
Hyundai i30N – Design og chassis
i30N får en lang række opgraderinger i forhold til den almindelige i30, hvilket betyder, at den faktisk for en gangs skyld ser attraktiv ud. Du kan få specielle udvendige farver, cool udseende sporty hjul, store udstødningsrør, kontrastfarvede dele som f.eks. forreste kofanger og forskellige andre komponenter overalt. Du kan også få en stor spoiler, som får i30N til at se endnu mere seriøs ud.
Tuningen af chassiset og affjedringen i i30N er fokuseret på håndtering snarere end på komfort, hvilket er mærkbart, hvis du er vant til at køre i den almindelige i30. Denne bil holder sig flad i svingene, og den kan føles lidt for stiv for dem, der ikke er vant til at køre performancebiler.
Hyundai i30N – Pålidelighed og almindelige problemer
Når det kommer til pålidelighed, er i30N lige så pålidelig som den almindelige i30, hvilket bestemt er en høj opgave for en performancebil. Desuden er i30 i sig selv en enormt pålidelig bil, der konstant vinder alle mulige priser i dette segment. Desuden er vedligeholdelsesomkostningerne også virkelig lave, hvilket gør i30N til en komplet pakkeløsning.
De mest almindelige i30N-problemer omfatter problemer med det elektriske system, problemer med brændstofpumpen, problemer med nogle aktive sikkerhedssystemer og problemer med den indvendige byggekvalitet og eventuelle knirken og raslen.
Hyundai i30N – Værdi og funktionalitet
Med en startpris på over 40.000 dollars er en Hyundai hatchback bestemt en svær at sælge. Kun dem, der ved, hvad i30N bringer til bordet, vil købe den, hvilket både er en god og en dårlig ting. Den praktiske funktionalitet er ikke alt for forskellig fra den almindelige i30, hvilket betyder, at i30N er rummelig nok for en hatchback, men det er ikke nogen familiebil.
Brugte i30N-modeller er virkelig populære på brugtmarkedet, fordi de mister deres værdi ret hurtigt og bliver hurtigt til gode tilbud.
FAQ sektion
Hvorfor findes Hyundai i30N?
Det er helt normalt at sætte spørgsmålstegn ved nødvendigheden af en 275 hk FWD Hyundai hatchback med en startpris på over 40.000 dollars. Den slags biler er trods alt sjældne, især sammenlignet med alle andre i30-varianter og undervarianter. Men efterspørgslen er der tydeligvis, da Hyundai fortsat tilbyder i30N over hele verden.
Det kan virke som et svært salg for nogle, men i30N er en elsket bil af mange, fordi den er spændende, hurtig og langt mere følelsesladet end nogen anden Hyundai hatchback nogensinde.
Hvilke biler konkurrerer med Hyundai i30N?
Markedet for hot-hatchbacks på mellemniveau er faktisk spækket med muligheder, og i30N er i seriøst selskab. Vi skal først nævne biler som Honda Civic Type R, der har eksisteret i lang tid og er blevet legender i dette segment. VW Golf GTI er i høj grad det samme, især fordi den rører ved premium-markedet, når det gælder kvalitet og teknologi.
Andre rivaler omfatter Ford Focus ST og endda den nye Toyota GR Yaris, som tog verden med storm sidste år. i30N er også rival med Renault Megane RS CUP i Europa, hvor RS CUP bliver mere og mere populær.
Er Hyundai i30N det værd?
Vi har allerede nævnt, at i30N er en relativt dyr bil for en Hyundai hatchback. For denne pris kan du købe en premium hatchback fra velrenommerede tyske mærker som Audi, BMW og Mercedes. Spørgsmålet om, hvorvidt det er det værd at betale en så høj pris for en Hyundai, afhænger af, hvad du ønsker af en bil.
Hvis du er en person, der virkelig sætter pris på en hurtig bil, og du ved, hvordan man nyder den, så er i30N ikke kun det værd, det er en fantastisk bil til prisen. Hvis du på den anden side ikke er interesseret i performancebiler, vil i30N være spild af penge for dig.