Er Citroën ë-Jumpy en god bil?

Citroën ë-Jumpy er en elektrisk varevogn, der er designet til at tilbyde dig funktionaliteten af en almindelig varevogn med de ekstra fordele, der følger med en elektrisk drivlinje. ë-Jumpy er langt fra den eneste mulighed i dette segment, da der findes hele tre andre varevogne, der bruger samme platform som denne. Så er Citroën ë-Jumpy en god bil?

Citroën ë-Jumpy kan være en rigtig god bil, hvis du er ude efter en elektrisk varevogn, der kan alt det andet, som du forventer af en varevogn. Som sådan giver ë-Jumpy dig valget mellem to forskellige batteristørrelser alt efter, hvad du har brug for. Designet er ret selvsikkert, men ë-Jumpy er ikke særlig smuk.

Hvad angår køreoplevelsen, er der ikke rigtig noget særligt ved ë-Jumpy, da den kører som enhver anden elektrisk varevogn derude. Pålideligheden er stadig lidt af et mysterium, da ë-Jumpy er for frisk til brug til at vurdere, hvor pålidelig den er på lang sigt.

Værdimæssigt skal du bruge en del penge for e-Jumpy, men det er forventeligt for en elbil, selv en med Citroën-mærke. Den praktiske anvendelighed er fremragende, da ë-Jumpy har plads til op til 9 personer og masser af lastrum.

Citroën ë-Jumpy – drivlinjen

ë-Jumpy fås med enten et 50kWh- eller et større 75kWh-batteri. Det mindre 50kWh-batteri er nok til at give dig en rækkevidde på ca. 180 km, mens det større 75kWh-batteri giver dig en rækkevidde på ca. 260 km på en fuld opladning. Begge kommer med en enkelt elmotor monteret på forakslen med en effekt på 136 hk og FWD.

***
Tjek også dette: Den perfekte gave til bilejeren!
***
  Er Citroën C6 en god bil?

Det tager 28 minutter at oplade 50kWh-batteriet med en 100kW DC-snellader, mens langsom AC-opladning tager henholdsvis omkring 7-8 timer. På den anden side kan den større model med 75 kWh-batteri oplades på ca. 28 minutter med en hurtig 100kW-oplader, mens langsom AC-opladning tager næsten 11 timer.

Hvis det lykkes dig at finde en 100 kW-oplader, vil du kunne få ca. 80 km ekstra rækkevidde på blot 10 minutters hurtig opladning. Denne kilometervækst er tilbøjelig til at falde en hel del, hvis du støder på virkelig koldt vejr, og hvis du pakker ë-Jumpy til randen.

Citroën ë-Jumpy – Design og kørsel

Designmæssigt er Citroën kendt for at lave finurlige, ungdommelige og autentisk udseende biler, og ë-Jumpy er ikke anderledes. Selvfølgelig er det måske ikke den flotteste varevogn derude, men den vil heller ikke støde nogen. Interiøret er meget pænt indrettet, hvilket betyder, at det er let at forstå og let at leve med i det hele taget.

Køreoplevelsen er ret almindelig, og der er virkelig ikke noget særligt ved den. ë-Jumpy kører som enhver anden varevogn med forbrændingsmotor, men et lidt lavere tyngdepunkt gør den mere stabil i sving med højere hastigheder.

Citroën ë-Jumpy – Pålidelighed og almindelige problemer

Det er stadig for tidligt at sige, om ë-Jumpy er en pålidelig bil på lang sigt, men den vil helt sikkert være mere pålidelig end sine kolleger med forbrændingsmotor, som generelt kræver mere vedligeholdelse. Der er dog nogle tilgængelige data om den eksisterende Stellantis-platform, som ë-Jumpy bruger, og det ser ud til, at ë-Jumpy også lider af visse problemer, som er almindelige på andre Citroën-modeller.

  Citroën Berlingo - Almindelige problemer & fejl

Til at starte med skal vi nævne, at ë-Jumpy kan opleve problemer under opladning, hvor laderen ikke er i stand til at levere sine fulde 100 kW hele tiden. Andre problemer omfatter problemer med forskellige udstyrsdele som f.eks. skydedøre og airbags. Den maksimale rækkevidde er kendt for at svinde ind i visse miljøer.

Citroën ë-Jumpy – Værdi og praktisk anvendelighed

Med en startpris på ca. 51.100 euro for 50kWh-modellen på begynderniveau er ë-Jumpy helt sikkert dyr, men det er ingenting sammenlignet med XL 75kWh-modellen, der koster tættere på 60.000 euro i bedre udstyr. Det er mange penge at betale for en Citroën, og mange mener, at det er for dyrt for en varevogn. Det er dog en almindelig foreteelse med elbiler.

Praktiskheden er uovertruffen, da ë-Jumpy tilbyder op til 9 komfortable og rummelige sæder og et enormt lastrum. Overblikket er også fantastisk, da du kan få ë-Jumpy med mange assistentfunktioner, der helt sikkert vil gøre dit liv lettere og mere sikkert.

FAQ-afsnit

Er Citroën ë-Jumpy den samme som Citroën e-Dispatch?

Ja, de fleste markeder rundt om i verden får navnet Citroën ë-Jumpy, mens nogle også får navnet e-Dispatch. Hvorom alting er, så er disse to ret identiske, hvilket betyder, at den eneste forskel mellem dem er navnet.

Selvfølgelig er der på nogle markeder højere priser, som for det meste skyldes højere afgifter og dermed forbundne omkostninger, men generelt er de to identiske. e-Jumpy/e-Dispatch har eksisteret siden 1994 og er en af de mest solgte varevogne i Europa, lige siden den kom på markedet.

  Citroën ë-Dispatch - Almindelige problemer & fejl

Findes Citroën ë-Jumpy i forskellige størrelser?

Citroën ë-Jumpy fås i to størrelser, en mellemstor e-Jumpy og en e-Jumpy i XL-størrelse. Nogle markeder får dog også en ekstra model, XS e-Jumpy, XS ë-Jumpy har en længde på 4,60 m, mens mid-size ë-Jumpy har en længde på 4,95 m. Topmodellen XL er 5,30 m lang og er den største ë-Jumpy, der nogensinde er udkommet.

Alle Citroën ë-Jumpy-modellerne er 1,90 m høje, hvilket betyder, at de kan passe ind i stort set alle parkeringsgarager i hele verden.

Er Citroën ë-Jumpy en populær varevogn?

Vi har allerede nævnt, at Citroën ë-Jumpy deler mange af sine dele med visse Peugeot-, Vauxhall/Opel- og Toyota-modeller. Men ë-Jumpy er den mest solgte MPV/LCV, der kommer fra Frankrig, hvilket betyder, at den er en af de bedst sælgende biler fra sit segment generelt.

Alt i alt håber Citroën at gøre ë-Jumpy til en af de mest populære varevogne i verden, hvilket nok er meget nemmere at gøre, hvis man er bilproducenten med den bedst sælgende kombi-varevogn i Europa.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z