Citroën ë-Dispatch – Almindelige problemer & fejl

Citroën ë-Dispatch/ë-Jumpy er en forholdsvis rummelig familie-/forretningsbil/van, der forsøger at kombinere en 9-sæders mid-size vans brugervenlighed med elbilernes verden. Som sådan forsøger ë-Dispatch at imødekomme moderne miljøbevidste virksomheder og enkeltpersoner, der både ønsker en praktisk varevogn og en varevogn, der ikke forurener miljøet.

Men før du beslutter dig for at gå ud og købe dig den nye ë-Dispatch/ë-Jumpy, skal vi først tale om pålidelighed. Først og fremmest er ë-Jumpy/ë-Dispatch stadig et ret nyt køretøj, hvilket betyder, at vi stadig ikke rigtigt kan vurdere, om det er en pålidelig bil eller ej. Vi bliver nødt til at vente et par år, før vi kan foretage en valid langsigtet vurdering.

Men der er dog nogle problemer, som synes at volde hovedpine for de nuværende ë-Dispatch/ë-Jumpy-ejere, og de vedrører bilens elektriske system og opladningssystem, bilens udstyr, problemer med airbags og problemer med den maksimale rækkevidde, der er annonceret.

Alt i alt burde ë-Dispatch/ë-Jumpy være en betydeligt mere pålidelig bil sammenlignet med sin fætter med forbrændingsmotor, fordi elbiler i sagens natur burde være mere pålidelige. Uanset hvad må vi vente et par år og se, hvor godt ë-Dispatch klarer sig, da det stadig er alt for tidligt at sige noget med sikkerhed.

Citroën ë-Dispatch – Elektriske problemer

Det ser ud til, at Citroën ë-Dispatch/ë-Jumpy lider under visse elektriske problemer i forbindelse med bilens drivlinje. Nogle ejere har rapporteret om tilfældige strømsvigt, som har tendens til at forsvinde, når man genstarter bilen. Andre har påpeget mange problemer med bilens infotainmentskærm, som ofte kan blive blank og fryse. Det samme gælder for bakkameraet.

  Er Citroën DS4 en god bil?

Andre problemer er relateret til bilens opladningssituation, da det ser ud til, at udendørstemperaturen kan spille en drastisk rolle for, hvor mange kilometer du får ud af din oplader. Desværre er dette ikke så sjældent i hele EV-verdenen, men ë-Dispatch/ë-Jumpy lider oftere af disse problemer end mange andre biler fra dette segment.

Citroën ë-Dispatch – Udstyrsproblemer

Både ældre og nyere Citroën varevogne/MPV’er med både forbrændingsmotor og elbiler har tendens til at lide af forskellige udstyrsrelaterede problemer. For det første er skydedørene tilbøjelige til at gå i stykker, da låsen/låsen kan gå i stykker, hvilket gør det svært at holde dørene åbne eller endda at lukke dem. Andre problemer omfatter problemer med centrallåsen, da ledninger og clips har tendens til at være skrøbelige.

Du skal også være opmærksom på bilens indvendige kvalitet og på, hvor godt den klarer overdreven slitage. Ifølge nogle få ejere kan klimaanlægget fejle, hvilket betyder, at du ikke vil kunne opvarme eller afkøle kabinen, når det er nødvendigt. Alt i alt har disse problemer tendens til at være små og lette at løse, men de er almindelige.

Citroën ë-Dispatch – Airbagproblemer

Citroën ë-Dispatch er blevet tilbagekaldt sammen med mange andre moderne Citroën-modeller på grund af airbagrelaterede problemer. Citroën har nemlig en tendens til at foretage tilbagekaldelser meget ofte, og ë-Dispatch er også ofte en del af disse tilbagekaldelser. Vi skal også nævne, at ë-Dispatch også blev tilbagekaldt på grund af problemer med baghjulsaffjedringen.

For at vide, om din bil er omfattet af disse tilbagekaldelser eller ej, bør du ringe til din forhandler og spørge. Hvis din bil er omfattet af en aktiv tilbagekaldelse, vil jeg kraftigt anbefale, at du indleverer din bil hos forhandleren, da disse tilbagekaldelser normalt er gratis. Hvis du går glip af dem, er der stor sandsynlighed for, at Citroën ikke vil betale dig for nogen af reparationerne.

  Citroën DS7 Crossback - Almindelige problemer & fejl

Citroën ë-Dispatch – Problemer med rækkevidde

Det er værd at nævne, at dette ikke er et problem i sig selv, da ë-Dispatch’s maksimale rækkevidde kan ændres af vejret, din kørestil og mange andre faktorer, som spiller ind på alle elbiler, ikke kun ë-Dispatch’en. De bør dog stadig nævnes, da de rent faktisk skaber problemer, især hvis du vælger den mindre 50 kWw-model, som har en meget kortere rækkevidde på 170-180 km i bedste fald.

Hvis du bor i et særligt koldt klima, kan din maksimale rækkevidde dog potentielt falde til kun 100 km, hvilket er ret lidt i forhold til, hvad du kan få fra visse biler. Hvis du også tilføjer en masse vægt oven på ë-Dispatch i den kolde årstid, kan din rækkevidde falde til under 100 km ved fuld opladning, hvilket er virkelig dårligt.

FAQ-afsnit

Skal jeg købe en Citroën ë-Dispatch?

Det afhænger af dit brugsscenarie, og om du mener, at en elektrisk varevogn er en investering, der er værd at investere. Hvis du har tendens til at køre kortere strækninger i et bymiljø hver dag, og du har adgang til en garage med en stikkontakt, giver det mening at købe ë-Dispatch, da elektriske varevogne er forbundet med alle mulige fordele såsom skattelettelser, billigere parkering og generelt billigere driftsomkostninger.

Hvis du derimod har en tendens til at bruge din varevogn til kommercielle formål, og hvis du ønsker at køre lange ture, er virkeligheden, at en elektrisk varevogn simpelthen ikke er den bedste idé. En dieselbil lyder måske dårligt, men diesel er stadig bedst, når det drejer sig om erhvervskøretøjer til lange distancer.

  Er Citroën C4 Cactus en god bil?

Er Citroën ë-Dispatch bedre end e-SpaceTourer?

Citroën ë-Dispatch/ë-Jumpy er det bedre valg, hvis du er ude efter en erhvervskassevogn/MPV, mens e-SpaceTourer er mere skræddersyet til personlig brug og familiebrug. Selv om de er næsten identiske, er de designet til at udmærke sig på forskellige områder. Men uanset hvilken af dem du ender med at vælge, vil du ikke begå en stor fejl, da de i sidste ende er meget ens.

Tilbyder Citroën stadig Dispatch/Jumpy-modeller med forbrændingsmotor?

Ja, du kan stadig købe en Dispatch/Jumpy-model med diesel- eller benzinmotor, hvis du ønsker det. Det er værd at nævne, at begge disse er betydeligt billigere sammenlignet med ë-Dispatch og endda også er lidt mere praktiske. Udover det er alle tre næsten identiske.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z