Citroën ë-Jumpy – Almindelige problemer & fejl

Citroën ë-Jumpy (ë-Dispatch) er en fuldt elektrisk varevogn, der er designet til at give dig al den plads og funktionalitet, du forventer af en varevogn, og så har den den ekstra fordel, at den ikke forurener miljøet. ë-Jumpy bruger en ret velkendt platform, der anvendes til mange Stellantis-baserede biler, som f.eks. de vigtigste rivaler.

I denne artikel vil vi gå i dybden med alle de almindelige problemer med Citroën ë-Jumpy og fortælle dig, hvad du skal holde øje med, hvis du er på markedet for en af disse. Inden vi gør det, bør vi nævne, at ë-Jumpy stadig er for frisk til, at vi kan foretage en ordentlig vurdering af dens langsigtede pålidelighed, men der er data nok derude, så vi kan lave et kvalificeret gæt.

Til at begynde med synes ë-Jumpy at lide af visse problemer i forbindelse med bilens opladningssystem og andre primære/sekundære elektriske dele. Nogle modeller er kendt for at have udstyrsrelaterede problemer, problemer med airbags og problemer med den maksimale rækkevidde.

Alt i alt er ë-Jumpy en langt mere pålidelig varevogn sammenlignet med alle dens modstykker med forbrændingsmotor, da EV’er generelt har tendens til at være mindre problematiske. Som sådan kan du forvente, at ë-Jumpy er et godt langtidskøretøj, der ikke vil efterlade dig strandet.

Citroën ë-Jumpy – Opladning og elektriske problemer

Mange moderne elbiler har en tendens til at lide af forskellige problemer med opladningssystemet i disse dage, og ë-Jumpy er ikke anderledes. Nogle få ejere har klaget over det intermitterende tab af strøm, som normalt kan løses ved blot at genstarte bilen. Men hvis sådanne problemer opstår på motorvejen, kan de være ret farlige.

***
Tjek også dette: Den perfekte gave til bilejeren!
***
  Citroën DS3 - Almindelige problemer & fejl

Det mest fremtrædende problem med ë-Jumpy i forbindelse med opladningssystemet er et problem, hvor opladeren nægter at udnytte den maksimalt tilladte hurtigopladningshastighed. Derudover bliver oplevelsen med opladeren meget mindre spændende, når du støder på koldt vejr, som kan sænke opladningsydelsen med en del margin.

Citroën ë-Jumpy – Udstyrsproblemer

Citroën ë-Jumpy er designet til både erhvervsmæssig og privat brug, hvilket betyder, at den ofte bruges af virksomheder og privatpersoner. Skydedørene på siden af ë-Jumpy’en gør den meget nemmere at leve med, fordi man ikke udelukkende skal læsse gods gennem bagklappen. Imidlertid kan skydedørenes lås/fanger nogle gange svigte, hvilket gør dørene helt ubrugelige.

Andre udstyrsproblemer omfatter problemer med centrallåsemekanismen, da Citroën er kendt for at bruge ret skrøbelige ledninger og klips, der meget let kan gå i stykker. Klimaanlægget er heller ikke fejlfrit, hvilket betyder, at du nogle gange ikke vil være i stand til at opvarme eller nedkøle kabinen hurtigt og effektivt. Alt i alt er der en del udstyrsproblemer med ë-Jumpy, men de er normalt nemme at løse.

Citroën ë-Jumpy – problemer med airbag

Airbag-relaterede problemer er nogle af de mest almindelige problemer på alle moderne biler, fordi biler i dag kommer med masser af dem. Da disse er påbudt af stort set alle regeringer rundt om i verden, vil eventuelle problemer med dem sandsynligvis blive offentliggjort ret offentligt. ë-Jumpy er ikke fremmed for airbagproblemer, og derfor har Citroën tilbagekaldt en hel del Citroën-modeller på grund af airbagrelaterede problemer, herunder Jumpy.

  Er Citroën Berlingo en god bil?

Uanset hvad, skal du være opmærksom på alle aktive tilbagekaldelser, der kan påvirke din bil, hvilket betyder, at det er et must at ringe til din forhandler. Dette skyldes, at tilbagekaldelser har tendens til at være gratis, og de vil tage sig af nogle virkelig vigtige sikkerhedsaspekter af din bil, og ingen anden sikkerhedsdel er så vigtig som airbaggen.

Citroën ë-Jumpy – Problemer med maksimal rækkevidde

Citroën ë-Jumpy leveres med to batteristørrelser, et mindre 50 kWh-batteri og et større 75 kWh-batteri, og den maksimale rækkevidde for modellen med det store batteri er ca. 260 km. Hvis du kommer ud for koldt vejr, kan du dog forvente, at denne maksimale rækkevidde i nogle tilfælde kan falde med op til 20-40 %, hvilket er ret meget.

Hvis du desuden også pakker din ë-Jumpy fyldt med mennesker og last, vil din maksimale rækkevidde blive reduceret endnu mere. Det er ikke noget, som de fleste ejere af elbiler er villige til at tale om, men at have mindre end 150 eller 100 kilometers rækkevidde efter en fuld opladning er et problem, der skal løses, uanset omstændighederne.

FAQ-afsnit

Er Citroën ë-Jumpy det værd?

Tja, det afhænger af, hvad du forlanger af den. Hvis du virkelig er til elektriske varevogne (det er der ikke mange, der er), vil du sandsynligvis ë-Jumpy elske, da det er en af de bedste elektriske varevogne på markedet. De er designet til at blive brugt af bypendlere, og hvis du har et opladningsudtag i din garage, giver det meget god mening at købe ë-Jumpy’en.

  Alt om den nye elektriske Citroën AMI

Men hvis du ikke har regelmæssig adgang til et personligt opladningsudtag, eller hvis du har tendens til primært at køre lange ture, er ë-Jumpy måske ikke den bedste bil, du kan købe. Uanset hvad nogen siger, hvis du har brug for langdistancetransport og kørsel over lange afstande, vil en dieselbil være en god idé.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z