Citroën ë-Berlingo blev først introduceret tilbage i 2017 som en elektrisk variant af den almindelige Berlingo. Da ë-Berlingo først kom frem, havde folk ikke forventet, at den ville blive så populær, som den er i dag. Det var faktisk en af de allerførste elektriske MPV’er/vans, og den nyeste generation af ë-Berlingo blev introduceret i 2021. Så, er Citroën ë-Berlingo en god bil?
Det afhænger af dit perspektiv. Hvis du ikke er en person, der har planer om at bruge ë-Berlingo til langdistancerejser, vil jeg sige, at ë-Berlingo er en rigtig god bil. Den er baseret på den velkendte Stellantis EV-platform, hvilket betyder, at der findes et væld af biler, CUV’er, varevogne, hatchbacks og stationcars, der bruger den samme elbilplatform.
Designmæssigt adskiller ë-Berlingo sig en smule fra den almindelige Berlingo, og den formår at se interessant og cool ud både indvendigt og udvendigt. Pålideligheden er ret ens med de fleste andre Berlingo-modeller, bortset fra drivlinjen, som er elektrisk. Køreoplevelsen er ikke rigtig speciel, men ë-Berlingo føles lidt sjovere at køre end den almindelige Berlingo.
Værdimæssigt er Berlingo ikke den billigste bil i MPV-verdenen, men det er forventeligt, da elbiler har en tendens til at være forbundet med betydelige tillægsgebyrer. Den praktiske anvendelighed er rigtig god, da der i ë-Berlingo kan sidde op til syv personer uden problemer.
Citroën ë-Berlingo – drivlinjen
Med et 50 kWh-batteri er ë-Berlingo afhængig af den samme platform, som Stellantis Group bruger i en lang række andre Citroën-, Peugeot-, Fiat- og Opel/Vauxhall-modeller. 137 hk og 191 lb-ft drejningsmoment leveres af en enkelt elmotor, der er placeret oven på forhjulene, hvilket betyder, at ë-Berlingo udelukkende er en FWD-bil.
0-60 mph tager mere end 11 sekunder, og topfarten er kun 81 mph/131 km/t. Citroën siger, at ë-Berlingo skal kunne køre omkring 180 miles, men det er kun den teoretiske topfart. Den bagudrettede kilometertal er tættere på 130 km, hvis man bruger ë-Berlingo til det, den er beregnet til, nemlig at transportere personer og gods.
Med en maksimal 100 kW DC-snelladningshastighed kan du oplade ë-Berlingo fra 20 % til 80 % på lidt over 23 minutter, mens langsom AC-opladning fra stikkontakten i hjemmet tager ca. 5-6 timer. 10 minutters opladning skulle således være nok til at give dig en rækkevidde på op til 70 miles.
Citroën ë-Berlingo – Design og kørsel
Designmæssigt ser Citroën ë-Berlingo ikke alt for anderledes ud end den almindelige Berlingo, bortset måske fra nogle få designtilpasninger og tilføjelsen af blå maling på visse stylingdele. Interiøret i ë-Berlingo er lidt mere vovet i forhold til de fleste biler fra dette segment. Dette kommer ikke som nogen overraskelse, da Citroën altid har været et mærke, der har været kendt for vovede designs.
Køreoplevelsen er ret normal, bortset fra det faktum, at ë-Berlingo er en elbil. Det betyder, at den er forholdsvis komfortabel, men den ruller dog en del i svingene. Under alle omstændigheder føles den mere plantet end den almindelige Berlingo takket være et lavere tyngdepunkt og en stivere affjedring til at klare den ekstra vægt.
Citroën ë-Berlingo – Pålidelighed og almindelige problemer
Når det kommer til pålidelighed, formår ë-Berlingo at være meget bedre end den almindelige Berlingo, fordi den ikke får en forbrændingsmotor, en traditionel transmission, en brændstoftank, en vandpumpe, en udstødning eller mange andre komponenter. Det betyder dog ikke, at Citroën ë-Berlingo er uden fejl, for det er den ikke.
De mest almindelige ë-Berlingo-problemer er forbundet med forhjulsophænget, der rasler, A/C-blæseren, skydedørene, bremserne og range anxiety. Vi har allerede talt om, at rækkevidden kan blive mindre, hvis du pakker en masse ting ind i ë-Berlingo, især hvis du kombinerer det med koldt vejr. Nogle har endda sagt, at det kan give dig mindre end 100 miles rækkevidde.
Citroën ë-Berlingo – Værdi og funktionalitet
Du kan forvente at betale omkring 40.000 euro for en helt ny ë-Berlingo med lavere specifikationer, hvilket er ret mange penge for en Citroën. Folk, der køber disse, har dog tendens til at være tilfredse, da den giver en virkelig velafrundet oplevelse, bortset måske fra den maksimale rækkevidde.
Den praktiske anvendelighed er fremragende, da ë-Berlingo kan rumme op til syv personer og en masse last. Sigtbarheden er rigtig god, og bilen er nem at komme ind og ud af. Masser af familievenlige funktioner sikrer, at din familie vil føle sig godt tilpas og underholdt på en lang rejse.
FAQ-afsnit
Er Citroën ë-Berlingo bedre end den almindelige Berlingo?
Det afhænger af, hvad du er ude efter, men vi kan sige, at det giver mere mening at købe en almindelig benzin/diesel Berlingo til de fleste behov. Det skyldes, at ë-Berlingo typisk bruges til transport af personer og gods på længere ture, og her er en elektrisk drivlinje lidt af en satsning.
Selvfølgelig kan det være billigere og mindre skadeligt at rejse med ë-Berlingo, men du kan ikke regne med, at ladeinfrastrukturen altid er der til at give dig en hånd med. Hvis du kombinerer det med den betydelige pristillæg, du skal betale i forhold til den almindelige Berlingo, begynder det at give mening, hvorfor det måske ikke er den bedre løsning.
Hvordan påvirker koldt vejr en EV’s rækkevidde?
Ifølge AAA kan koldt vejr forringe din rækkevidde med helt op til 40 %, hvilket er meget. Nogle kilder angiver, at det er tættere på 20 %, men virkelig koldt vejr kan påvirke dit batteri tættere på 40 %. Hvis din EV ikke har stor rækkevidde fra starten, og hvis du ofte kører lange ture, giver det derfor ikke meget mening at vælge en EV.
Selvfølgelig, hvis du kun bruger den som pendler, og du har et sted at oplade den om natten, burde dette ikke være et alt for stort problem.
Er Citroën ved at indstille benzin- og dieselmodellerne af Berlingo?
Ifølge nylige udtalelser fra Citroën messing er benzin- og dieselvarianterne af Citroën Berlingo nu udgået, hvilket betyder, at du nu kun kan få Berlingo som elbil. Det samme gælder for Citroën SpaceTourer MPV’erne.