DS9 er en executive mid-size luksus sedan og også den allerførste ægte luksus mid-size sedan af det franske mærke DS. DS var tidligere under Citroën-paraplyen, men de forgrenede sig tilbage i 2015 for at skære deres egen vej mod at blive et fuldgyldigt luksusbilmærke. Så er Citroën DS9 en god bil?
DS9 er en rigtig god bil i sig selv, men den er omgivet af etablerede mellemstore luksusbiler som BMW 5-serie, Audi A6, Volvo S90 og Mercedes Benz E-klasse. Det er en vanskelig opgave at konkurrere med disse mærker, og det er hovedårsagen til, at DS9 skal arbejde dobbelt så meget for at opnå et lignende popularitetsniveau.
Uanset hvad, er de motorer, der tilbydes, kraftige, effektive og relativt sofistikerede. Designet er fantastisk for nogle, men overstylet for andre. Interiøret er pænt indrettet med materialer af høj kvalitet, men infotainmentsystemet er langt fra sine tyske rivaler. Køreoplevelsen er rigtig god, fordi DS9 er en rigtig komfortabel bil.
Med hensyn til pålidelighed er det stadig for tidligt at sige, hvor godt DS9 vil klare sig, men lige nu ser det ud til, at den lider af visse problemer med infotainmentsystemet. DS9 er prissat lige så meget som sine tyske rivaler, hvilket er en hård synke for mange. På den anden side er den praktiske anvendelighed virkelig god takket være masser af plads overalt.
DS9 – Kraftværket
Indgangsbenzinmotoren i DS9 er en 1,6 liters 4-cylindret rækkemotor med 4 cylindre, der er parret med en elmotor, som yder en kombineret effekt på 225 hk og et drejningsmoment på 265 lb-ft. Den næste model i rækken bruger den samme konfiguration, men effekten er hævet til 250 hk, mens drejningsmomentet forbliver det samme. Endelig bruger topmodellen også den samme konfiguration, men effekten er hævet til 360 hk og 383 lb-ft drejningsmoment.
Det ser ud til, at disse tre er de eneste drivlinjer, der er tilgængelige i øjeblikket, og diesel er ingen steder at se. Alle tre er virkelig effektive, uanset hvor du kører bilen. Entry-level-bilen og mid-spec-bilen er forhjulstrukne, mens 360-hk-modellen er AWD. Alle tre kommer også med en 8-trins automatgearkasse som standard.
Alt i alt er DS9-drivlinjen anstændig, da den giver dig masser af kraft og drejningsmoment, men samtidig formår den også at forblive effektiv. Nogle kunder kan ikke forestille sig at have en mellemstor luksussedan uden en 6-cylindret motor, og disse kunder vælger typisk tyske luksusbiler.
DS9 – Design og chassis
DS9’s udvendige designsprog er stærkt inspireret af fremtiden, hvilket er tydeligt i det øjeblik, du lægger dine øjne på DS9. Den får mange skarpe folder og potentielt endda overstyrede komponenter, som får bilen til at føles og se virkelig moderne ud. Interiøret i DS9 er virkelig stilfuldt og også meget velindrettet takket være masser af materialer af høj kvalitet overalt.
DS9’s chassis og affjedringsafstemning er skræddersyet til komfort. DS9 får dog også en performance-linje, som gør bilen agil til en vis grad. Det er ikke en BMW 5-serie, men den er helt sikkert sjovere at køre end nogle andre tyske luksusbiler.
DS9 – Pålidelighed og almindelige problemer
Når det kommer til pålidelighed, kan vi ikke med sikkerhed sige, hvor godt DS9 klarer sig, fordi det stadig er alt for tidligt at sige. Bilen er først begyndt at komme ud, og når den har nået et betydeligt antal kunder, kan vi sige, om den virkelig er pålidelig eller ej. Der er dog allerede blevet nævnt nogle problemer af forskellige biljournalister, der har testkørt bilen.
Først og fremmest er infotainmentsystemet ikke på højde med de tyske konkurrenter, og det kan nogle gange fejle eller slukke af sig selv. Heldigvis vil disse problemer sandsynligvis blive løst med en softwareopdatering. Nogle journalister kritiserede bilen for tvivlsom kvalitetskontrol, men det ser ikke ud til at være et problem i sig selv.
DS9 – Værdi og praktisk anvendelighed
DS9 er prissat næsten identisk med sine vigtigste tyske rivaler, hvilket er en svær salgsmulighed for dem, der er vant til at købe biler fra etablerede luksusmærker. DS9 er den allerførste ægte luksus-sedan fra dette mærke, og det faktum, at den deler platform med Peugeot 508 (en bil, der ikke er en luksusbil), gør det meget vanskeligere at sælge DS9.
På den anden side er den praktiske anvendelighed virkelig god, da DS9 tilbyder masser af indvendig plads, mens bagagerummet næsten er mere end rigeligt. Synligheden kunne være bedre, men generelt er DS9’s praktiske egenskaber lige så gode som i de tyske og svenske konkurrenter.
FAQ-afsnit
Kan DS9 konkurrere med BMW 5-serie, Audi A6 og Mercedes E-klasse?
Det afhænger af, hvordan du ser på det. Hvis du er loyal over for dine tysk-etablerede luksusmærker, vil du ikke se DS9 som en ægte konkurrent, selv om den er det på de fleste områder. Den største forskel mellem disse tre og DS9 er, at disse tre har en lang tradition for at være den foretrukne bil for næsten alle købere af mellemklasse luksusbiler.
At komme ind i en så etableret gruppe som denne er ikke nogen let opgave, især ikke for et mærke, der tidligere lå under et økonomibilmærke.
Er DS9 et godt køb?
DS9 kan være et godt køb, hvis du har fået et godt tilbud, og hvis du kan lide bilen for det, den er. Vi er dog ikke klar over, hvor meget DS9 vil blive afskrevet, hvilket betyder, at det faktisk er en rigtig god idé at vente et år eller to, før man trykker på aftrækkeren.
Er DS et ægte luksusmærke?
For at kunne svare korrekt på dette spørgsmål skal vi først definere, hvad en luksusbil overhovedet er. En luksusbil er fremstillet af et eftertragtet og veletableret mærke, det er en bil, der komplimenterer en luksuriøs livsstil, fordi den formår at overgå de fleste forventninger, og fordi den kan mange ting rigtig godt uden at gå på kompromis med næsten alt.
DS er endnu ikke et etableret mærke, men det forsøger DS i høj grad at ændre på. Ingen kan benægte, at DS udsmykker deres biler rigtig godt, da stort set alle biler er spækket med den nyeste og bedste teknologi, fantastiske byggematerialer og stærke motorer. Som sådan er DS helt sikkert et luksusmærke i støbeskeen.