BMW M1 var helt sikkert en superbil med sin topfart på 165 mph.
BMW M1 var en ægte superbil, der blev fremstillet i 1978. Bilen havde en 3,5L straight-six motor, som blev fremstillet af BMW og kendt som BMW M88/1. BMW lavede kun 453 enheder af M1-bilen og solgte 399 enheder til offentligheden. Bilen deltog i mange motorløb som Le Mans, German Automobile Racing Championship og det amerikanske IMSA GTO Championship.
BMW M1
BMW M1 er en superbil med en mellemmotor, der blev introduceret i 1978. Det var den hurtigste bil på sin tid, og den banede vejen for mange andre hurtigste biler. Dette var også den første M-serie fra BMW, som stadig er en af de hurtigste BMW-serier, og disse er også en af de hurtigste biler i verden.
M1 havde en 3,5 L inline straight 6-cylindret motor på 3,5 liter, som producerede 277 hestekræfter, og 165 mph som topfart. Bilen var tidens tekniske ekspertise, og det er stadig en af legenderne i denne liga. Den blev introduceret i 70’erne, men selv nu anses denne bil stadig for at være en rollemodel.
Udvikling
Bilen blev designet af Giorgio Giugiaro, og den var et samarbejde mellem BMW, Lamborghini og Italengineering. M1’s projekt blev først overdraget til Lamborghini af BMW. BMW ønskede at konkurrere inden for motorsport, og derfor overdrog de det til det italienske firma.
På grund af økonomiske problemer trak Lamborghini sig dog ud af aftalen, og BMW fortsatte deres arbejde på bilen. På dette tidspunkt søgte de hjælp hos en tidligere Lamborghini-ingeniørens firma, Italengineering. De afsluttede produktionen af denne bil, og det var den første midtermotorbil nogensinde fra BMW.
Bilens glasfiberkarosseri blev fremstillet af Italina Resina, et italiensk firma. Hele bilens karrosseri med interiør blev færdiggjort af Italdesign. BMW havde produceret deres egne håndlavede motorer, og disse blev monteret i bilen i München. Derfor blev der kun bygget 453 enheder af denne bil.
Ydelser
M1 havde BMW’s håndbyggede 3.453 cc 6-cylindrede rækkemotor med 6 cylindre, som var kendt som M88/1, og den var udviklet af Paul Rosche. Denne højtydende motor gav den en topfart på 165 mph, et drejningsmoment på 330 N⋅m og producerede 273 hk ved 6.500 omdrejninger pr. minut. Den havde et 5-trins manuelt transmissionssystem, som blev fremstillet af ZF Friedrichshafen.
Bilen havde yderligere specifikationer:
- Dobbelt wishbone affjedringssystem
- Ventilerede bremser
- Justerbare skruefjedre
- 7×16-tommer forreste og 8×16-tommer bageste tilladelsesfælge
- Uassisteret tandstang og tandhjulsstyring
Interiør
Bilens interiør var lige så luksuriøst som dens ydeevne. BMW producerede kun biler med venstre hånd på det tidspunkt. Det overordnede interiør havde en balance mellem læder og stofinteriør, der blev brugt forskellige steder, f.eks. i sæderne og på instrumentbrættet. Bilen havde også AC, stereoanlæg og elektriske vinduer.
Motorsportskarriere
BMW skabte deres egen racerkonkurrence, som var kendt som BMW M1 Procar Championship. Formatet i denne turnering var, at hver kører brugte den samme M1-bil, men med forskellige modifikationer. Den første udgave af denne konkurrence blev vundet af Niki Lauda, og den sidste turnering blev afholdt i 1981.
Fra 1981 til 1986 var M1 også med i 24 timer på Le Mans. Den var også med i mange andre løb i Rallye de La Baule, Rallye de Lorraine og Rally d’Antibes. Den havde størst succes i 1984, hvor den vandt to løb i træk i Rallye de La Baule og Rallye de Lorraine.
Ophør
Efter at have produceret 453 enheder blev bilen udgået i 1981. Bilen var plaget af så mange problemer allerede fra starten af produktionen. Racerserien, Procar, blev også indstillet efter nogen tid, fordi racerkørerne rapporterede om problemer med motoren.
Dette var sådan en vidunderligt lavet superhurtig bil, og den var endda brugbar til daglig brug. Bilen blev indstillet af mange årsager. Bilen blev ikke solgt så meget, som BMW havde forventet. De oprindelige producenter af denne bil, Lamborghini, gik konkurs, og dens egen racerserie, Procar, blev aflyst. Dette var en så trist afslutning på en så innovativ superbil på det tidspunkt.
Konklusion
BMW M1 var i sandhed en superbil. Bilen vandt flere løb. M1 havde også sit eget løb. Den blev betragtet som en af de hurtigste biler i sin tid, og den er stadig meget hurtig. Det italienske design og den tyske motor gjorde en god combo som superbil.
FAQ
Hvad er superbiler?
Superbiler er de biler, der er hurtigere og endnu mere luksuriøse end sportsvogne. De er grundlæggende en luksusudgave af sportsvogne med høj ydelse. Der findes endnu hurtigere biler end superbiler, og det er hyperbiler. Mange mennesker betegner også superbiler som biler, der har mellemmotorarrangementer.
Disse biler er superhurtige, og nogle superbiler er ikke engang lovlige på gaden. Disse biler er også ekstremt dyre, og det er ikke alle, der kan håndtere disse hurtige biler. Superbiler er endnu sværere at købe, da de bliver produceret i et meget lille antal.
Hvilke superbiler er tilgængelige i 2021?
Superbiler er bæst af en bil, som er endnu hurtigere end andre sportsvogne. Disse biler er ekstraordinært dyre at købe og endnu sværere at styre køretøjet. Der er nogle superbiler, som du kan købe som f.eks:
- McLaren 720S
- Ferrari F8 Tributo
- Lamborghini Aventador SVJ
- Audi R8
- Corvette C8
- Aston Martin DBS Superleggera
- Porsche 911 Turbo
Er sportsvogne lig med superbiler?
Sportsbiler er blot højtydende versioner af almindelige luksusbiler. Disse biler kan køre hurtigere end almindelige varianter, og de har også bedre vejgreb, bedre vejgreb, bedre trækkraft osv. Sportsbilerne er grundlæggende bygget til at nyde turen og have det ekstra sjovt.
Superbiler er dog ikke nogen spøg. De er produceret til at konkurrere i løb, og de kan endda yde mere end 500 hestekræfter. De er også ekstremt dyre i forhold til sportsvogne, og deres motorer er for det meste i midten. Desuden kan de også være så hurtige som 0 til 60 på bare under 4 sekunder. Superbilerne er mere af endnu mere højtydende udgaver af sportsvogne.