Et system med firehjulstræk giver mange fordele i forhold til standard FWD- eller RWD-systemer, men det koster i gennemsnit 2.000 dollars mere, hvilket rejser spørgsmålet om, hvorvidt fordelene ved firehjulstræk virkelig gør systemet værd at bruge? For at besvare dette spørgsmål skal vi vurdere et par forskellige faktorer.
Der er mange fordele ved firehjulstræk, lige fra bedre acceleration, mere trækkraft, bedre stabilitet, mulighed for at køre hurtigere rundt om hjørnerne og en generelt mere sikker og sikker køreoplevelse, uanset hvilket underlag du kører på.
Men som tidligere nævnt har et firehjulstrækssystem i sig selv en høj pris. Derudover skal du også tage højde for, at du nogle gange skal op i et trimniveau for overhovedet at kunne vælge et firehjulstrækssystem, hvilket nogle gange kan øge prisen betydeligt.
Et firehjulstræk tilføjer også mere vægt, hvilket går ud over brændstoføkonomien og chassisets generelle reaktionsevne. Nogle biler med firehjulstræk får styringen til at føles lidt “kunstig”, hvilket er en almindelig ulempe ved sportsvogne med firehjulstræk. Desuden er biler med firehjulstræk ofte mindre praktiske end deres FWD/RWD-modstykker.
Fordele ved firehjulstræk – trækkraft, sikkerhed, acceleration og stabilitet
Et firehjulstrækssystem er designet til at sende kraft til alle fire hjul, hvilket gør bilen hurtigere under de fleste omstændigheder. Det betyder, at en bil med samme motor med RWD/FWD næsten altid er langsommere til at accelerere, især hvis bilen har masser af kraft.
Et godt eksempel på dette er den nye BMW M3, der både tilbydes som en klassisk RWD-sedan og som en sedan med firehjulstræk. Den firehjulstrukne version af M3 kan klare en 0-100 km/t på 3 sekunder, men M3 med firehjulstræk er ofte mere end et sekund langsommere, fordi den ikke er i stand til at lægge kraften effektivt ned.
Alt dette betyder, at der er en betydelig mangel på trækkraft med højtydende RWD-platforme, hvilket nogle gange kan ses som et positivt aspekt, hvis du foretrækker en livlig sportsvogn. Ud fra et sikkerheds- og stabilitetssynspunkt er en bil med firehjulstræk dog langt mere sikker, især hvis vejrforholdene ikke er ideelle.
Hvis det sted, hvor du bor, jævnligt oplever sne og is, bør det være obligatorisk at vælge firehjulstræk, da det er lige så vigtigt som et sæt ordentlige dæk. I så fald er chancerne for at komme til at spinde i en bil med firehjulstræk meget mindre i alle mulige scenarier.
Ulemper ved firehjulstræk – sikkerhed(?), omkostninger, kompleksitet, effektivitet, praktisk anvendelighed og ”sjov”
For nogle er et firehjulstræk en selvfølge, og det er helt forståeligt. Man skal dog også være opmærksom på, at et firehjulstræk også har nogle få ulemper, og man skal først afveje sine prioriteter, når man har informeret sig om disse ulemper.
Den mest indlysende er de øgede omkostninger, som nogle gange kan opveje logikken bag firehjulstræk i sig selv. biler med firehjulstræk har en tendens til at være mere komplekse, hvilket betyder, at de ofte er dyrere at reparere, hvis noget går galt. Brændstoføkonomien er altid dårligere, da bilen presser strømmen gennem fire hjul på en meget tungere bil end normalt.
En ofte overset ulempe ved firehjulstræk er en potentielt falsk følelse af sikkerhed, da mange bilister ikke er så ivrige efter at opgradere deres dæk, hvis de kører i en firehjulstrukket bil. Dette er dog obligatorisk, uanset om du kører en bil med eller uden firehjulstræk eller en bil med firehjulstræk.
Endelig har biler med firehjulstræk flere mekaniske komponenter, som ofte kan berøve bagpassagererne deres fodplads. Hvis du kombinerer dette med et mindre bagagerum og en til tider livløs køreoplevelse, er det en afvejning af prioriteringer at vælge en bil med firehjulstræk.
Den måde, du bruger din bil på, og den pågældende bil
Den måde, du bruger din bil på, er også en ret vigtig faktor, når det kommer til at afgøre, om du har brug for en bil med firehjulstræk eller ej. Hvis du kun ejer en enkelt bil, er det naturligvis mere fornuftigt at vælge en bil med firehjulstræk, især hvis du bor i en region, hvor der ofte er sne og is.
Ud over dit brugsscenarie er selve bilen også en vigtig afgørende faktor. Hvis du ønsker at købe en lille hatchback, bør FWD være nok, da den pågældende bil sandsynligvis er forholdsvis let, ikke så hurtig og let at styre.
Hvis du derimod har planer om at købe en stor og tung SUV/sedan, er det bedre at vælge firehjulstræk, da det gør bilen mere sikker, hvis du vedligeholder dine dæk og andre kritiske komponenter. Desuden er en FWD/RWD SUV ikke en populær mulighed på 2. håndmarkedet.
FAQ-afsnit
Hvilke biler har brug for firehjulstræk?
Nogle biler egner sig bedre til et firehjulstræk end andre, og det kan skyldes markedets efterspørgsel eller ydeevne og sikkerhed. F.eks. er Volvo XC90 en stor SUV, der tilbydes enten som en bil med firehjulstræk eller som en FWD, hvilket er ret mærkeligt, da det ikke er noget, som størstedelen af de potentielle kunder ønsker af en stor SUV.
Så hvis du beslutter dig for at vælge FWD, skal du være opmærksom på, at det bliver svært at sælge den SUV. Desuden er en højtydende bil langt nemmere at kontrollere og håndtere på daglig basis, hvis den er udstyret med et firehjulstræk.
Er gode dæk vigtigere end firehjulstræk?
Ja, det er de. Alle fordelene ved et firehjulstrækssystem er ikke eksisterende, hvis dine dæk ikke er i stand til at klare opgaven. Dette er et almindeligt problem, da mange mennesker tror, at et firehjulstrækssystem er nok, og at der ikke er behov for altid at have et ordentligt sæt dæk.
Selv om et godt sæt dæk er vigtigere på en bil med firehjulstræk end på en bil med firehjulstræk, er det stadig vigtigt på en bil med firehjulstræk. Hvis du mister vejgreb på en bil med firehjulstræk, kan det nogle gange være langt vanskeligere at afvikle en bil med firehjulstræk.
Findes der elbiler med firehjulstræk?
Elbiler er anderledes, når det kommer til scenariet med firehjulstræk/FWD/RWD, fordi de ofte tilbyder en teknologi kaldet torque vectoring, som gør det muligt at sende kraft til det hjul, der har mest brug for det.
Alt dette betyder, at nogle elbiler teoretisk set kan have både firehjulstræk, RWD og FWD afhængigt af situationen. Selv om der i dag er nogle få biler med forbrændingsmotor, der tilbyder variabelt firehjulstræk, er dette for det meste forbeholdt højtydende topmodeller.