Det skal du bør vide om Porsche 911-projektbiler

Det skal du bør vide om Porsche 911-projektbiler

At købe en Porsche 911 som projektbil kan ende med at blive dit livs største biloplevelse, men det kan også potentielt ende med at blive en stor økonomisk katastrofe. Men følelsen af at redde en værdifuld klassisk 911 fra en skrotplads eller at lave en banefokuseret 996’er virker bestemt uvurderlig.

Dele til de fleste Porsche’er er let tilgængelige på grund af den store efterspørgsel, især for de ældre luftkølede 911’ere. Nogle 996-modeller oplever også et historisk lavpunkt, og måske er det nu det perfekte tidspunkt at købe en 996 eller endda en 997 og begynde at bygge din ultimative 911-projektbil.

Hvis du ønsker at opnå en fortjeneste ved at restaurere/modificere en 911, er chancerne for faktisk at tjene en anstændig sum penge små til ingen. Måske hvis du er i stand til at skaffe en ældre 911-model i begrænset oplag, men det nødvendige arbejde kan nemt strække sig op i det øjenvandsdrivende område.

911’ere er ikoniske biler, og uanset hvorfor du vælger at købe en som projektbil, får du i sidste ende et stykke bilhistorie, og der findes kun få mere passende projektbiler for en ægte benzinfanatiker.

Ældre luftkølede 911-projektbiler

Hvis du er på udkig efter en billigere luftkølet 911 som projektbil, kommer nogle 911S-modeller fra 1974-1977 på tale, fordi du kan skaffe en af disse for 20-30.000 dollars. Disse 911’ere blev anset for at være ret bløde dengang, så det betyder, at en projekt 911 fra midten af 70’erne kan virke som et røverkøb.

En 911 3.0 SC fra 1978-1983 anses generelt for at være den bedste luftkølede 911’er under 30.000 dollars, og der er masser af beviser, der underbygger det. Det betyder, at denne model kan virke som den bedste luftkølede 911-projektbil. Nogle mekanikere vurderer endda, at disse modeller kan krydse 300k mile-mærket mellem motorombygninger.

  Bedste cykelholder til Porsche 911

1990-1994 964 Carrera er også en forholdsvis værdsat 911, der tilbyder en del moderne teknologi til under 40.000 dollars. Disse 964-modeller kan tunes til at tilbyde 300 eller endda 400 hestekræfter uden at ofre pålideligheden for meget. Uanset tilfældet er alle tre af disse rimelige projektbilsmuligheder.

At finde en anstændig motor og et rustfrit karosseri bør være din største bekymring. Ældre 911’ere er et stilikon, og mange bilentusiaster vil altid sætte pris på en klassisk 911’er. Der er også en masse aftermarket-firmaer, der tilbyder skræddersyet polstring og mange andre styling- og mekaniske komponenter til disse 911-modeller.

Nyere 996, 997 track-car projekter

Hvis du nogensinde har besøgt steder som Nürburgring, må du have set mindst et dusin 911-projektbiler. En 911 med fokus på bane er en utrolig populær projektbilside, og sammenlignet med en klassisk 911 resto eller resto-mod er disse projekter normalt meget billigere og hurtigere at gennemføre.

Et af de første skridt er vægtreduktion, fordi vægtreduktion er nummer et at gå til, når det kommer til bane-fokuserede biler. Det gode er, at du kan barbere en masse vægt af ved at fjerne fabrikssæderne og installere dedikerede letvægtssæder til racerløb.

Desuden bør du også investere i en sele og et overrulningsbur af hensyn til sikkerheden og den strukturelle stivhed. Mange ejere tuner ikke engang deres biler så meget, fordi du kan opnå utrolige køreegenskaber med blot et anstændigt sæt dæk og en smule vægtbesparelse.

Desuden er der en masse eftermarkedsmodifikationer til ydeevne let tilgængelige til 996’eren, og pålidelighedsaspekterne er også ret lovende. Hvad angår 997’erne, er værdien af disse ikke så nærliggende, men eftermarkedsscenen blomstrer med en masse opgraderinger af ydeevne og håndtering.

  Er en brugt Porsche Boxster et godt køb?

Godt at vide, når du køber en projektbil

Uanset om du vælger en luftkølet 911’er eller ej, eller overhovedet en Porsche, bør du overveje disse aspekter af et potentielt projektbilsejerskab, før du træffer en købsbeslutning. Først og fremmest skal du holde øje med rust, for rust dræber biler, og en restaurering af en stærkt rusten 911’er er alt for dyr og direkte frustrerende.

Du bør også have en masse værktøj af høj kvalitet til rådighed, hvis du planlægger at arbejde selv. Hvis du planlægger at øge effekten af din 911, skal du vælge en opsætning, der vil give den bedste pålidelighed, fordi nogle ejere går igennem et par motorer, før de indser, at 800 hk er alt for dyrt.

Invester i bedre køling, bedre bremser og bedre tændingsstyring. Brug ikke bare penge på store turboladere, der sandsynligvis vil koge din motor op. Når du laver et projekt, skal du forsøge at være så ordentlig som muligt, det betyder, at du også bør mærke alt, hvad du rører ved, så du altid er sikker på, hvad hver enkelt bolt gør.

Og husk, at i næsten alle situationer vil en projektbil koste dig mere, end du tror, og det vil også tage længere tid at færdiggøre. Korrekt research er også ekstremt vigtigt, og vær ikke bange for at tale med nogen med ordentlig erfaring, hvis noget ikke går efter planen.

FAQ-afsnit

Nedvurderer jeg en luftkølet 911’er, hvis jeg bruger den som projektbil?

Tja, det afhænger af, hvad du forsøger at gøre. Hvis du laver en bolt og møtrik restaurering, vil værdiaspekterne sandsynligvis være gavnlige, men en komplet bolt og møtrik restaurering er kun rimelig for de dyreste luftkølede 911’ere.

  Porsche VS Mercedes Pålidelighed

Hvis du vil have en baneklar 911’er, ja, så er værdien af sådanne 911’ere peanuts. Men at lave en track-ready projekt 911 handler aldrig om værdi, det handler om hvor hurtigt du kan køre, og hvor langt du vil presse dig selv for at gøre det.

Hvad er de bedste projektbiler derude?

De mest populære projektbilsmuligheder er nok nogle af JDM-bilerne som f.eks. en Mazda MX-5 Miata, en Subaru BRZ, en Nissan Silvia og lignende. En Nissan GTR er også en ret populær projektbil på grund af den meget tunede 6-cylindrede motor, der kan indstilles.

En Ford Mustang eller en Camaro er også en ret populær projektbil. Hvad angår europæiske biler, er ældre BMW’er, Porscher de mest populære projektbiler. Med en lejlighedsvis Audi eller en VW Golf foretrækker de fleste europæere at modificere ældre BMW 3-serie-modeller.

Hvilke 911-modeller er ikke en god projektbil idé?

Nogle 911’ere er bedre af lager, især de nyere limited edition-modeller såsom 991 911R eller GT 3 Touring. Nogle ældre luftkølede RS 911’er er ikke gode ideer til baneklare projektbiler, men de bliver ofte restaureret til OEM-specifikationer.

Grundlæggende bør alle 911-modeller i begrænset oplag enten være standard- eller OEM-restaureret, men en billigere, mere almindelig 911-model er normalt en perfekt projektbil.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z