Der er en udbredt misforståelse om, at høje mennesker og cabrioleter ikke passer godt sammen. Selv om nogle mindre kompakte 2-sæders cabrioleter faktisk er alt for kompakte til personer over 1,80 meter, er andre ikke det.
Hvis du ønsker en mindre 4-sædet cabriolet, er en Chevy Camaro, Ford Mustang eller en BMW 4-serie nogle af de mest populære 4-sæders cabrioleter på markedet. Alle tre af disse er rummelige nok til større førere uden at ofre bagsæderne for meget.
Hvis du er på markedet for en 2-sædet cabriolet sportsvogn, tilbyder en 911 Targa/Convertible stort set samme indvendige plads som i coupéen, bortset fra bagsæderne. Hvis du vælger en superbil, tilbyder McLaren 650S en uovertruffen benplads og også god hovedplads.
Fuldstørrelse luksuscabrioletter som Mercedes Benz S-klasse, Bentley Continental GTC eller Rolls Royce Dawn tilbyder den højeste mængde komfort og luksus af alle andre cabrioleter derude. De er rummelige, flotte og utroligt komfortable.
Mindre 4-sæders cabrioleter til større personer
Cabriolet-varianter af Chevy Camaro, Ford Mustang og BMW 4-serie betragtes ikke som små, men i verden af luksuscabrioletter virker de bestemt som sådan. Det betyder ikke, at de ikke vil tilbyde nok plads, tværtimod er de alle tre mere end rummelige nok.
Chevy Camaro Convertible tilbyder 38,4 tommer hovedhøjde til føreren med taget på plads og en temmelig stor 44 tommer benplads til føreren. Selv om Camaro kan virke lille indvendigt, skyldes det mest af alt synlighedsbegrænsningerne, og Camaro er stadig et godt valg som cabriolet.
Ford Mustang er en af de mest populære biler på planeten, og det er ikke svært at se hvorfor. En V8 med top-down og 37,6 tommer hoved- og 44,5 tommer benplads virker bestemt som en god kombination. Det er også værd at nævne, at Mustang også tilbyder mere plads til de bageste passagerer.
BMW 4-serie cabriolet tilbyder 40,6 tommer hovedplads for føreren og næsten 42 tommer benplads for føreren. Hvis du sætter pris på ny teknologi og effektive motorvalg, virker BMW 4-serie som et godt køb.
Dobbeltsidede sportsvogne cabrioleter til høje mennesker
En to-sædet sportscabriolet er nok det mest logiske valg for en cabriolet. Når alt kommer til alt, skal en cabriolet også være en bil, der er dynamisk kompetent og lige så flot som en sportsvognskoupé.
Og det er præcis, hvad den nye 911 Targa-serie tilbyder. En 911 Targa kombinerer Porsche-arven, øget praktisk anvendelighed, hvis du ikke bruger din bil til at transportere passagerer bagi, og 911 Targa er vel at mærke endnu flottere end en almindelig 911’er. Og det indvendige rum er næsten identisk og mere end rigeligt til store mennesker.
Men hvad nu, hvis du vil have noget lidt mere seriøst, og selv 911’eren ikke tilbyder det spændingsniveau, der er nødvendigt for at købe en cabriolet? Så bør du kigge på en McLaren 650S Spyder, for McLaren 650S Spyder tilbyder 38,4 tommer hovedplads til føreren og 44,2 tommer benplads til føreren.
En anden god mulighed ville også være Mercedes SL-klassen, fordi SL også tilbyder en hardtop cabriolet ligesom 650S og 911 Targa gør. SL har 39,1 tommer hovedplads for føreren og 43 tommer benplads for føreren.
Bedste luksus-cabrioletter i fuld størrelse
Alle disse førnævnte cabrioleter er flotte, luksuriøse og rimeligt komfortable, bortset fra måske 650S. Men hvis du er kræsen med dine valg af luksusbiler, og hvis du også har de økonomiske midler til at bakke det op, er det disse, der bør kildre din fantasi.
Mercedes S-klasse cabriolet er, som ordet antyder, en S-klasse uden tag. Og Mercedes har ikke sparet på nogen hjørner, da de lavede cabriolet, hvilket også understreges af prisen. Ikke desto mindre tilbyder S-klasse cabriolet rigelig plads til op til 4 passagerer.
Bentley Continental GTC byder på et endnu mere luksuriøst interiør og materialer af høj kvalitet. GTC tilbyder også 38 tommer hovedhøjde til føreren og næsten 42 tommer benplads til føreren. Men disse mål er med en anstændig mængde plads tilbage til de bageste passagerer, hvilket betyder, at GTC er mere end rigeligt for større førere.
Men hvis du vil have den absolutte topklasse af moderne luksus, er de postopulente Rolls Royce Wraith/Drophead-modeller de mest luksuriøse bevægelige objekter på fire hjul til dato. Prisen for en Rolls Royce er også postopulent, men hvis du får en af dem, kan du være sikker på, at du virkelig nyder det allerbedste, en luksusbil kan tilbyde.
FAQ sektion
Skal jeg købe en softtop eller en hardtop cabriolet?
Det er irrelevant at vælge mellem en hardtop eller softtop, for det eneste, der betyder noget, er den pågældende bil og ikke tagmekanismen. Det er værd at nævne, at en soft-top normalt er en smule lettere, og den stjæler også mindre plads i bagagerummet.
Men en hardtop giver en hardtop-oplevelse, hvilket betyder en mere støjsvag kørsel og for nogle en flottere bil. Men disse er ikke sat i sten, for næsten alle Rolls Royce- og Bentley-modeller er faktisk soft-tops, og de er de mest støjsvage cabrioleter derude.
Hvad er forskellene mellem en cabriolet og en coupé?
Stort set alle de biler, der er nævnt her, kan købes i enten en coupe eller en cabriolet. Så du tænker måske naturligt nok, hvad er den egentlige forskel på en coupe og en cabriolet? Forskellene er hovedsageligt æstetiske, og kompromiserne er primært dynamikken og den praktiske anvendelighed.
Cabrioleter er normalt ikke så raffinerede som coupéer, de er ikke så stive, og de oplever mere chassisbøjning, de er ikke så dynamiske, og de er heller ikke så støjsvage eller praktiske. Men alle disse kompromiser blegner i sammenligning med en køreoplevelse uden top på en dejlig forårsaften.
Reducerer nogle cabrioleter pladsen for de bageste passagerer?
De fleste gør det, fordi cabrioleter normalt er bygget til 2-sæders platforme, men det er ikke alle, der gør det. Desuden har cabrioleter også specielt udformede vindafvisere, som normalt sidder bag de to forreste passagerer.
Modeller som 911 Targa, Bentley GTC og Mercedes S-klasse cabriolet tager plads fra bagsæderne, men det er også en rimelig forventning, når man køber en cabriolet.