Citroën-mærket er ejet af Stellantis, som også ejer et par velrenommerede europæiske baserede mærker som Vauxhall, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Chrysler, Dodge, DS, Lancia og RAM. Alle disse mærker deler forskellige dele med hinanden og er bygget på lignende platforme. Hvorom alting er, vil vi i denne artikel fokusere på, hvorfor en Citroën ikke vil starte – årsager og hvordan man løser det.
Den første og sandsynligvis mest almindelige årsag til, at en Citroën ikke vil starte, skyldes et udtømt batteri. Batteriet kan dog enten være svagt eller korroderet, så det også kan forhindre dig i at starte bilen op. Andre årsager omfatter problemer med generatoren, som ikke kan oplade batteriet, eller med startmotoren, som ikke kan sætte bilen i gang.
Da alle nye Citroën-modeller leveres med nøglehåndtag i stedet for normale bladnøgler, bør du kontrollere batteriet i nøglehåndtaget, da et dødt batteri i nøglehåndtaget også kan få bilen til at nægte at starte. Tændrørene og sikringsboksen kan også forårsage det samme problem, men de er ikke så almindelige.
Som toppen af listen vil vi også nævne problemer med brændstofsystemet, som omfatter tilstoppede brændstoffiltre og en defekt brændstofpumpe, som begge kan blokere brændstofpassagen til motoren og derfor ikke vil lade motoren starte.
Problemer med batteriet
Den første årsag til, at en Citroen ikke vil starte, er forbundet med et par batterirelaterede problemer. Det mest indlysende er et dødt batteri, der helt undlader at levere strøm til bilen, hvilket betyder, at ingen af dine elektriske installationer vil fungere. For at teste batteriet skal du tilslutte det til et multimeter, som skal vise 12-13 volt, hvilket er det, du forventer af et sundt batteri.
Hvis aflæsningerne er højere eller lavere end det, er der nogle gange noget galt med batteriet. Desuden kan batteriet også være dækket af korrosion over dets poler, som skal renses, for at batteriet kan gøre sit arbejde. Som sådan skal du afmontere batteriet og rense polerne med et særligt batterirensemiddel.
Problemer med nøglehåndtag
Som tidligere nævnt kan du virkelig ikke finde moderne Citroën-modeller, der ikke er udstyret med en nøglehåndtag, da bladnøgler er blevet en saga blot fortid. Disse leveres normalt med nøglefri adgangs- og startfunktioner, som ikke vil kunne fungere, hvis batteriet i nøglehåndtaget er opbrugt. Bilen vil ikke være i stand til at genkende, at nøglen er i nærheden, og det vil således føre til, at bilen ikke vil starte op.
Hvis du også har fået en bladnøgle, kan du prøve at starte bilen manuelt for at se, om den starter. Hvis den ikke starter, er det måske ikke din nøglehåndtag, der er problemet. Hvis den gør det, er det helt sikkert din nøglehåndtag, der er årsagen.
Problemer med generatorer og startmotorer
Generatoren er beregnet til at oplade batteriet under kørsel, hvilket betyder, at hvis en generator er død, vil det normalt føre til et dødt batteri. For at teste dette kan du prøve at starte bilen med en starthjælp, hvis bilen senere går i stå og mister al elektrisk strøm, skyldes det sandsynligvis en defekt generator, som skal udskiftes.
Startmotoren er placeret mellem generatoren og motoren og er beregnet til at sætte motoren i gang. Hvis du ikke hører nogen krumningslyde, når du drejer bilen for at starte den, er der stor sandsynlighed for, at det er din startmotor, der er skyld i det, og den skal udskiftes.
Problemer med sikringsboks og tændrør
Din sikringsboks og dine tændrør kan også nogle gange forårsage, at bilen ikke kan starte, men de er ikke nær så almindelige som alle de ovennævnte årsager. Hvis et tændrør bliver brændt eller løsnet, vil det påvirke din forbrændingsproces, og bilen vil sandsynligvis have fejltænding. Hvis mere end ét tændrør er ristet, kan det være, at bilen slet ikke starter.
Hvad angår sikringsboksen, har den til opgave at holde bilens elektriske system sikkert mod kortslutninger og overbelastninger, hvilket betyder, at den har en tendens til at blive brændt, hvis noget ikke er i orden. For at løse dette skal du udskifte den tilhørende sikring med en, der giver samme strømstyrkeaflæsninger.
Problemer med brændstofsystemet
For at afslutte vores liste skal vi også nævne problemer med brændstofforsyningssystemerne, hvilket betyder tilstoppede brændstoffiltre, der ikke kan levere brændstof til motoren, eller en defekt brændstofpumpe, der ikke kan pumpe brændstof væk fra tanken. Du kan høre brændstofpumpen, når du tænder for tændingen, og hvis du ikke kan høre den, er der stor sandsynlighed for, at den er i stykker.
Hvad angår tilstoppede brændstoffiltre, skal disse udskiftes, for at din bil kan starte igen.
FAQ-afsnit
Hvor meget koster et nyt Citroen-batteri?
Du kan forvente at betale mellem 100 og 200 euro for et nyt Citroen 12-volts batteri, hvilket anses for at være normen i dagens tid for bilbatterier. Hvis dit batteri dør, mens bilen stadig er under garanti, er du sandsynligvis berettiget til et helt nyt batteri, der er dækket af garantien.
Laver Citroen pålidelige biler?
Citroen er ikke et mærke, der er kendt for at lave verdens mest pålidelige biler, men det er heller ikke et mærke, der er kendt for det stik modsatte. Citroen ligger et sted i midten, hvilket betyder, at Citroen-biler er rimeligt pålidelige, hvis de bliver passet ordentligt. Selvfølgelig er de ikke nærmest i toppen, men de fleste af problemerne er forbundet med substandard vedligeholdelse.
Skal jeg købe en Citroen?
Hovedårsagerne til, at nogen vil købe en Citroen, er forbundet med, at mærket tilbyder relativt overkommelige, men moderne og skæve bybiler, som tilbydes med benzin-, hybrid- og el-drivlinjer. De fleste Citroen-modeller er ungdommelige og populære blandt europæiske bilister. De er ikke luksusbiler, men de kommer med en hel del high-end-funktioner.