Porsche er et mærke, der er kendt for at lave nogle af de bedst konstruerede biler, som verden nogensinde har set. Det betyder også, at Porscher har en tendens til at være pålidelige, men det betyder ikke, at de ikke kan gå i stykker. Tværtimod, da Porsche-modeller, der ikke er blevet vedligeholdt korrekt, er tilbøjelige til at gå i stykker rigtig ofte.
Når de gør det, er det tilfældigvis også dyrt at reparere dem. Uden at gå i detaljer med, hvad der kan gå galt med en Porsche, vil vi fokusere på, hvorfor en Porsche ikke vil starte – årsager og hvordan man løser det. Den mest almindelige årsag til, at en Porsche ikke vil starte, er forbundet med batteriet, som enten kan være udtømt, svagt eller dækket af korrosion på polerne.
Andre årsager omfatter et svagt batteri i nøglehåndtaget, som så ikke kan genkendes af bilen. Problemer med startmotoren og generatoren er også almindelige årsager til, at en Porsche ikke vil starte. Tilstoppede brændstoffiltre og problemer med brændstofpumpen er ikke så almindelige, men kan igen være årsag til, at en Porsche ikke kan starte.
Endelig skal du også sørge for at gennemgå tændrørene og sikringsboksen, da disse også kan gøre noget ved det. Hvis du ikke var i stand til at reparere din Porsche med nogen af disse, anbefaler vi kraftigt at tage din bil til en erfaren mekaniker, da der er mange andre mere komplicerede årsager til, at en Porsche ikke vil starte.
Batteriproblemer
Dit første punkt af interesse bør være at foretage en visuel inspektion af batteriet og se, om det er i god stand, og hvor gammelt det er. Hvad angår dets output, er det bedst at bruge et multimeter til at se, hvor effektivt dit batteri er, og 12-13 volt anses for at være et sundt batteri. Hvis dit multimeter viser mindre end det, er dit batteri ved at nærme sig slutningen af sin levetid og bør udskiftes, hvis alt er i orden med din dynamo.
En anden ting, du skal huske på, er at afmontere batteriet og kontrollere batteripolerne for at se, om der er tegn på korrosion oven på dem. Hvis det er tilfældet, skal du købe et specielt batterirensemiddel til at rense korrosionen af og derefter gentage multimeterprocessen som beskrevet ovenfor.
Problemer med nøglehåndtaget
Stort set alle moderne biler er udstyret med nøglesnore i stedet for almindelige bladnøgler, da dette ofte anses for at være mere cool og luksuriøst, og det fungerer sammen med moderne nøglefri start- og adgangsfunktioner. En nøglehåndtag giver dog et andet problem, da batteriet i nøglehåndtaget har tendens til at svigte i sidste ende og skal udskiftes.
Når det dør, vil du sandsynligvis ikke være i stand til hverken at komme ind eller bare starte bilen. Hvis du har en forholdsvis ældre Porsche-nøglehåndtag, skal du sørge for at tage bladnøglen ud og forsøge at starte bilen op med kun en bladnøgle. Hvis den starter, er det din nøglehåndtag, hvis ikke, er der stor sandsynlighed for, at nogle andre ting fra denne liste er årsagen.
Problemer med generatoren og startmotoren
Generatoren har til opgave at oplade batteriet, og uden den ville alle batterier til sidst dø. Hvis din generator er i stykker, vil dit batteri derfor snart følge efter. Sørg derfor for at teste generatoren og udskifte den så hurtigt som muligt, da du ikke ønsker, at dit batteri også dør, da Porsche-generatorer og udskiftning af batterier er alt andet end billige.
Desuden er startmotoren en lille komponent, der har til opgave at sætte motoren i gang. Hvis du hører et klik, mens du drejer nøglen, men ingen start, er der stor sandsynlighed for, at din startmotor er i stykker og skal udskiftes.
Problemer med brændstofforsyningssystemet
Dit brændstoftilførselssystem består af en højtryksbrændstofpumpe, der sidder tæt på motoren, en lavtryksbrændstofpumpe, der sidder i brændstoftanken, en række slanger og skinner og et par filtre imellem dem. Ud af alle disse er den mest almindelige årsag til, at en bil ikke vil starte, et tilstoppet brændstoffilter, der blokerer for passage.
I så fald vil din bil få al den sædvanlige elektriske strøm, din startmotor vil forsøge at sætte motoren i gang, men den vil ikke starte, eller den vil gå i stå kort efter. Hvis det er din brændstofpumpe, der er skyld i det, kan du normalt høre en brændstofpumpe sparke, mens du drejer tændingen i din bil. Hvis du ikke kan høre den, er den sandsynligvis ristet.
Sikringsboks og tændrør
Vores sidste punkter af interesse er tændrør og sikringsboksen, som begge kan fejle og forårsage problemer, mens du forsøger at starte bilen. Som sådan skal du bare sørge for at inspicere dem og udskifte dem, hvis det er nødvendigt. Hvad angår sikringen, skal du altid gå efter den samme strømstyrke for hver enkelt sikring.
FAQ-afsnit
Hvor meget koster et nyt Porsche-batteri?
Et nyt Porsche-batteri kommer sandsynligvis til at koste dig omkring 300-600 dollars, afhængigt af hvilken type Porsche du ejer. Hvis du ejer en klassisk sjælden model, kommer dit batteri til at koste meget mere, mens batterier til almindelige Porsche-modeller har tendens til at være sammenligneligt meget billigere.
Nogle gange skal du også betale for installationsomkostningerne, andre gange er installationsomkostningerne inkluderet i noteringsprisen.
Hvor længe skal et Porsche-batteri holde?
Mange faktorer har indflydelse på, hvor længe et Porsche-batteri kan holde, men de fleste Porsche-mekanikere vil fortælle dig, at du bør tilstræbe at udskifte batteriet hvert 5-6 år. Hvis dit batteri holder mindre end det, er der stor chance for, at der er noget galt, så sørg for at tage din bil ind til et eftersyn.
Er Porsche-biler pålidelige?
I verdenen af luksusbiler i luksusklassen er pålidelighed ikke så vigtig som i økonomisegmenterne, da mærkerne her er mere fokuseret på luksus, ydeevne, teknologi, eksklusivitet og begærlighed. Uanset hvad, så er Porsche et af de få mærker, der fremstiller pålidelige luksusbiler.
Der er virkelig ikke mange pålidelige luksusmærker, der laver pålidelige biler, bortset fra Porsche og Lexus.