BMW N63-motorer – Almindelige problemer & fejl

BMW N63-motorer - Almindelige problemer & fejl

BMW N63-motoren var verdens første produktionsbilmotor til at anvende et “hot-vee”-layout, hvor turboladerne er placeret inde i motorens “V”. Desuden er det BMW’s første turboladede V8-motor med turbolader. Denne motor erstattede den naturligt indsugede BMW N62-motor.

N63 er måske nok en kraftfuld og højtydende motor, men den kommer også med flere problemer, som interesserede købere bør kende til. Men hvad er de almindelige problemer med BMW N63-motorerne?

Almindelige problemer med BMW N63 turboladede V8-motor med turbolader er fejl på brændstofindsprøjtningsindsprøjtning, utætte ventilstangstætninger, overdrevent olieforbrug, fejl på timingkæden, hurtig batteridrænage, dårlige tændrør og dårlige tændspoler. Den gode nyhed er, at de fleste af disse problemer kan løses. Desuden kan disse problemer også undgås gennem regelmæssig vedligeholdelse og pleje.

Hvad er de almindelige problemer med BMW N63-motorer?

Timing chain problemer

Timingkædeproblemet er et af BMW’s største problemer. BMW N63-motoren er ikke en undtagelse, da den også har dette problem. Ikke desto mindre er dette problem almindeligt i 2008 til 2014 N63-motorer. Brugere bemærkede, at timingkæden strækker sig ud efter nogen tid, hvilket fører til yderligere slid på ventiltrækket og påvirker bilens ydeevne.

Tegn på en dårlig eller svigtende timingkæde omfatter grov tomgang og check engine light kommer. Hvis problemet med timingkæden ikke løses i tide, kan ventilerne bøje sig og føre til dyre reparationer.

Brændstofindsprøjtningsfejl

Et af de første problemer, som du skal være klar til at håndtere, når du anskaffer dig en bil med BMW N63-motor, er svigt i brændstofindsprøjtningsindsprøjtningen. Mange brugere har rapporteret, at de har haft dette problem så tidligt som ved 20.000 miles. Desuden er det ret dyrt at løse dette problem, da du skal medregne arbejdsomkostninger.

  Nye dæk & hjulskifte BMW m114d pris

Nogle af tegnene på en dårlig eller svigtende brændstofindsprøjtningsventil er dårlig acceleration, motorfejl, grov tomgang, check motorlyset tændes og sorte udstødningsrør. Udskift de dårlige brændstofinjektorer for at løse dette problem.

Overdreven olieforbrug

Et andet almindeligt problem på tværs af BMW-modeller er overdrevent olieforbrug. Dette problem hænger sammen med motorens konstruktion, hvor turboerne befinder sig midt i “V’et” eller i motorens dal. Desuden er dette område meget varmt og får motoren til at forbrænde mere olie, og det kan endda få pakningerne til at tørre ud og lække olie.

I normale situationer bør 1 qt olie svare til 1000 miles, men i dette tilfælde svarer 1 qt til 600 miles. Ikke desto mindre elsker BMW-ejere stadig deres biler og fylder olie på hver 4.000 til 6.000 miles.

Utætte ventilskafter

På grund af den høje varme, der produceres af udstødningen og turboerne i motorens dal, vil ventilstammetætningerne forringes hurtigere, hvilket medfører lækager og store stykker hvid røg, der kommer ud af din udstødning. Nogle af tegnene på utætte ventilskafter er overdrevent olieforbrug og hvid røg fra udstødningen.

For at løse dette problem skal du udskifte de dårlige ventilstamforseglinger med nye. Dette er et nemt fix, og det bør ikke koste meget.

Hurtig batteridrænning

I et forsøg fra BMW’s side på at opnå effektivitet endte det med at rode med andre dele af bilen. Ja, denne bil har en bedre brændstoføkonomi end de fleste af sine konkurrenter, men den dræner også batteriet hurtigere end de fleste af sine konkurrenter. BMW lavede N63-systemet til at genoplade batterierne i stedet for at oplade fra bælternes drejninger. Derfor er opladning af batteriet ved hjælp af dette system ikke særlig effektivt.

  Almindelige problemer med Mercedes S63

Desuden drænes batteriet hurtigt, da bilens elektroniske systemer forbliver tændt, efter at bilen er blevet slukket for at holde kølesystemet i gang for at køle turboerne, der var placeret midt i V’et i motoren.

Dårlige tændrør

Ligesom brændstofindsprøjtninger holder tændrørene på BMW’er heller ikke længe. BMW anbefaler, at brugerne udskifter tændrørene hver 30.000 miles. Nogle af tegnene på slidte eller svigtende tændrør er motorfejl, gamle starter og ujævn tomgang.

Dårlige tændingsspoler

Tændingsspoler på BMW’er holder ikke længe. Derfor skal du udskifte tændingsspolerne på dine tændrør hver 45.000 miles. Tegn på dårlige tændingsspoler er motorfejl, grov tomgang og starter. Bemærk, at tændingsspoler skal udskiftes sammen med tændrør.

FAQ

Er BMW N63 en pålidelig motor?

Nej, BMW N63-motoren er blandt de mindst pålidelige BMW-motorer, der nogensinde er fremstillet. Dette skyldes, at brugerne har rapporteret om hyppige pålidelighedsproblemer, der er uendelige. Desuden er denne motor på vej til at blive en af de mindst producerede BMW-motorer nogensinde. Ikke desto mindre vil denne motor med den rette pleje og vedligeholdelse holde i lang tid.

Hvilke BMW-modeller er udstyret med N63-motoren?

BMW N63 V8-motoren med turbolader findes i BMW 550i, X5, X6, 650i og 750i-modellerne. Disse er nogle af de mest kraftfulde, komfortable og velfungerende BMW-modeller på markedet. Med den rette pleje og vedligeholdelse vil N63 yde usædvanligt godt og holde i lang tid.

Hvor længe holder BMW N63-motoren?

Selv om BMW N63-motoren kommer med flere problemer, kan denne motor holde i lang tid, hvis den er velholdt. Den kan køre mere end 250.000 miles, hvis brugeren overholder BMW’s anbefalede vedligeholdelsesservice. Ikke desto mindre har nogle brugere rapporteret, at de har kørt over 300.000 miles, hvilket er imponerende.

  Almindelige Mercedes ML350 problemer

Hvor meget kraft producerer BMW N63-motoren?

Den turboladede V8-motor BMW N63 har en kapacitet på 4,4 liter. Denne kraftfulde motor producerer maksimalt 408 hk og et drejningsmoment på 40 lb-ft. Desuden kan denne motor klare mere end 25psi. I BMW 750i xDrive leverer denne motor op til 523 hk og 553 lb-ft drejningsmoment.

Hvad er den største forskel mellem N63- og S63-motorerne?

Den væsentligste forskel mellem N63- og S63-motorerne er, at S63 var BMW’s Motorsport’s version af N63-motoren. Derudover har S63 i modsætning til N63-motoren twin-scroll-turboladere med et pulstunet udstødningsmanifold, der forbandt begge cylinderhoveder.

Resumé

Alt i alt er BMW N63 V8-motoren med turbolader en dejlig motor, da den er kraftfuld, pålidelig, holdbar og yder fremragende. Men som de fleste motorer kommer den også med nogle få problemer, som ejerne må forholde sig til. Ikke desto mindre kan de fleste af problemerne undgås, hvis denne motor bliver passet godt, og motoren vil nemt slå over 250.000 miles.

Bilproblemer, typiske fejl og svagheder.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z