At købe en pickup-truck som din første bil er virkelig noget, man kun ser i det gode gamle USA. Men der er logik i historien, da lastbiler er praktiske, og hvis du er til manuelt arbejde af enhver art, er en lastbil en perfekt bil for dig.
Og det er virkelig svært at gå imod nummer et, den mest populære pickup-truck på planeten, Ford F150. Men hvis du ikke er til Ford-lastbiler, er Dodge Ram 1500, Chevy Silverado, GMC Sierra og Toyota Tundra de eneste rigtige konkurrenter.
Men hvis du ønsker en tung pickup-truck, eller hvis du bare ønsker en anstændig vogn til særlige lejligheder, er Ford F450, Dodge RAM 4500, Chevy Silverado 3500, GMC Sierra 3500 dem, du skal overveje. De bedste mindre lastbiler er Ford Ranger, Honda Ridgeline og Jeep Gladiator.
Hvis du elsker hurtige biler, men har brug for en pickup-truck, kan du købe en Ford F150 Raptor eller en Dodge RAM TRX og få den mest sportslige lastbiloplevelse, der findes. Begge disse modeller har kraftige motorer, bredere spordæk og 0-100 km/t-tider, der ikke er langt fra de helt store sportsvogne.
De bedste pickup-trucks i fuld størrelse på begynderniveau
Ford F150, Chevy Silverado, GMC Sierra og Dodge RAM 1500 er mere end rigeligt til de fleste mennesker. Med disse modeller får du en fuld lastvognsoplevelse, ordentlige transportmuligheder, en praktisk seng af stor størrelse og en mild offroad-kapacitet.
Ford F150 er langt den mest populære pickup-truck i dette segment, og det er let at se hvorfor. Ford formår at tilbyde F150 til under 30.000 USD som ny, og der er masser af gode muligheder, hvis du køber brugt. Reservedele er let tilgængelige 24/7, og du kan virkelig ikke gå galt i byen med en F150.
Chevy Silverado og GMC Sierra deler samme motor, transmission og chassis, men de er faktisk meget forskellige. For et par år siden tilbød disse to den samme styling, men nu tilbyder GMC et mere urbant look, mens en Silverado mest er rettet mod udendørs elskende personer.
Dodge RAM 1500 er nok Ford F150’s største konkurrent, og det er ekstremt svært at fortælle dig, at du skal købe den ene frem for den anden, da de begge har en ret loyal kundebase. Toyota Tundra er på den anden side helt anderledes, ikke så utilitaristisk, men lige så, hvis ikke endnu mere pålidelig.
Bedste tunge og små pickup-trucks
Hvis du er typen, der blander arbejde og fornøjelse, tilbyder en moderne tung pickup-truck masser af luksus- og teknologifunktioner, men også masser af nyttige praktiske egenskaber. Heavy-duty pickup-trucks kan transportere op til tre gange så meget som tre gange mere sammenlignet med begynderlastbiler, de har større senge med højere nyttelast og er meget bredere.
Ford F450 er den mest almindelige tunge pickup-truck, og F450’s popularitet er uovertruffen i forhold til konkurrenterne. F450 tilbyder en dobbelt bagaksel og er også ca. 16 tommer bredere. Dette kan være et problem for en nyere chauffør, men disse pickup-trucks er alligevel beregnet til arbejdsformål. Den samme historie gælder for resten af konkurrenterne.
På den anden side af spektret kan du måske finde en mere fornuftig mindre pickup-truck som Ford Ranger, Chevy Colorado, Honda Ridgeline, Jeep Gladiator, GMC Canyon. Og stort set alle disse er gode muligheder, men Honda Ridgeline synes at afkrydse de fleste kasser for den bedste all-around lille pickup-truck.
Jeep Gladiator er på den anden side en eventyrers drøm, GMC Canyon/Chevy Colorado er mere eller mindre det samme, men begge er fantastiske. Chevy’en er lidt billigere og ikke så veludstyret, og GMC’en er hurtigere og ser bedre ud.
Bedste pickup-trucks med ydeevne
De mest interessante pickup-trucks af dem alle er nok Ford F150 Raptor og Dodge RAM TRX. Lige siden den første Ford Raptor blev lanceret, har markedet for performance-pickup-trucks ønsket sig nyere og nyere modeller. Og Dodge har taget udfordringen op, og lige nu er disse to de eneste to muligheder for en performance-pickup-truck, som er levedygtige.
Ford F150 Raptor er en fantastisk pickup-truck. Raptor ser truende ud, og dens præstationsegenskaber er lige så fantastiske. Raptor har 450 hk fra en Ford EcoBoost V6 Twin Turbo-motor, kraftige offroad-fælge og -dæk, et bredere spor, sportssæder, kulfiber og en sofistikeret 10-trins automatgearkasse.
Dodge RAM TRX er på den anden side et helt andet monster. Selv om de 450 hk, som Ford Raptor tilbyder, er mere end nok til absolut alle, syntes Dodge, at det ville være en god idé at proppe en 700 hk stærk 6,2L kompressoropladet Hellcat V8’er ind i en pickup truck.
Og det er selvfølgelig en god idé, fordi du kan nå 60 mph fra stilstand på ca. 4 sekunder. Det er uhørt i pickup truck-verdenen, og det gør TRX’en til en liga over Ford Raptor. Og du bør købe den.
FAQ-sektionen
Er en pickup truck en god første bil?
Folk, der køber pickup trucks, er som regel dem, der bruger de funktioner, som en pickup tilbyder. Men hvis du er bekymret for, at en pickup ikke vil tilbyde alle de funktioner, som moderne SUV’er har, skal du ikke være det, for alle nyere pickups er lige så veludstyrede som alle andre sammenlignelige SUV’er er.
Pick-ups er en rigtig god idé, hvis du ikke ofte kører i travle byområder. En pickup tilbyder plads til op til 6 passagerer, et stort lastrum og en hævet position, der får dig til at føle dig overlegen i forhold til resten af trafikken. Desuden er en pickup med et solidt sæt dæk også ret god til offroadkørsel.
Er der nogen brugbare europæiske pickup-truck-muligheder?
Ikke rigtig, europæerne er ikke til pickup-biler. Det skyldes, at biler, der transporterer gods, beskattes som erhvervskøretøjer i Europa, hvilket betyder, at de koster mere end en amerikansk pickup truck.
Europæerne bruger også oftest varevogne til lignende formål, fordi de er mere økonomiske, og fordi de også har større nyttelast. For det tredje er de bare ikke populære i Europa, og VW er den eneste europæiske producent, der stadig producerer konkurrencedygtige pickup trucks.
Er pickupper bedre terrængående maskiner end almindelige SUV’er?
Den største fordel ved pickup-trucks er sengen, og ud over selve sengen forsvinder fordelene lidt. SUV’er er normalt mere luksuriøse og bedre terrængående. SUV’er som Mercedes G-klasse, Land Rover Defender, Toyota Land Cruiser og Jeep Wrangler er langt bedre til offroadkørsel end pickupper.
Frihøjden og til- og frakørselsvinklerne er afgørende, når det drejer sig om terrænkørsel, og pickup-trucks er mest beregnet til asfalterede veje, men de kan bruges til mildere terrænkørsel.