BMW har lavet en stor serie af twin-turbo-modeller. Den første masseproducerede BMW benzinmotor med turboladning var N54 i 2006. Lige siden har twin-turbo-motorer fået en fanbase og er mest brugt i sportslige BMW’er. En af de sjoveste modeller at køre med en twin-turbo er den fremragende BMW M2.
BMW M2 Competition
Årsagerne til, at BMW M2 er vores valg til den bedste BMW-model med twin-turbo, er mange. Først og fremmest er det en af de mest køreglade BMW’er, der giver køreglæde som ingen anden bil. Og det er det, som BMW handler om. M2 er en lille bagdrevet bil, der bringer kraften fra en større bil ind.
M2 tilbyder en fantastisk køredynamik, er mere overkommelig end tungere coupéer og kører med stor præcision og følelse på vejen. BMW M2 Competition leveres f.eks. med en turboladet S55, inline-seksrækkefølge med turbolader. Denne twin-turbo-motor får det lille chassis til at køre vildt, adræt og vanvittigt hurtigt.
BMW M2 Competition S55-motor
M2 er den billigst prissatte og mest basale M-bil i BMW-serien, men det gør den ikke mindre speciel. BMW M2 Competition er udstyret med en S55 3,0 L specialjusteret dobbelt turboladet og ekstremt responsiv motor med S55 3,0 L.
Standard seks-trins manuel gearkasse med seks gear og syv-trins automatisk dobbeltkoblingsgearkasse med automatisk gear med syv gear fås begge til denne fænomenale bil.
Motoren har et omdrejningsområde på 7.500 o/min og anvender en TwinPower Turbo-teknologi, der maksimerer drejningsmomentet over hele omdrejningsområdet. Med ca. 430 hestekræfter er denne motor ret effektiv i forhold til M2’s meget mindre krop. Motoren bruger stadig den meget velkendte VANOS-motor, der bruges i mange andre BMW’er.
BMW M2: Interiør og infotainment
Perforeret læder af høj kvalitet får den spacy front til at se luksuriøs og komfortabel ud. Det kulsorte interiør er det mest almindelige blandt M2’er. M2-interiøret er baseret på BMW’s high-end 2-serie og 1-serie-modeller i 2-serien og 1-serien. Der er masser af plads i kabinen, men passagererne på bagsædet vil højst sandsynligt føle sig som andenrangsborgere, især hvis de er højere end 1,80 meter.
Sammenlignet med BMW’er i 5-serie og 7-serie føles interiøret billigt og ufærdigt. Dog er førerens siddeposition godt optimeret, som man kan forvente af en BMW. Det er en velegnet bil til 2 personer, ikke flere.
Et 8,8-tommers infotainmentsystem er en standard, som Bimmer har installeret. Touchskærmen er hurtig at reagere og intuitiv at røre ved. Android Auto er stadig ikke tilgængelig, som BMW-fans ville forvente, så Apple CarPlay er den anvendte software her. Bluetooth, stemmegenkendelse og et førsteklasses Kardon/Harman stereoanlæg er alle installeret. To USB-porte og tre stikkontakter er også tilgængelige for at hjælpe din tilslutningsmuligheder.
BMW M2: Sikkerhed og funktioner
BMW M2 er endnu ikke blevet testet af Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) eller af Trafiksikkerhedsstyrelsen (NHTSA). Til reference kan det dog nævnes, at BMW 2-serien scorede “god”, hvilket er den højeste karakter i alle kollisionstests fra test af førerens side med små overlap foran til tagstyrke og sidekollision.
På den anden side scorede forlygterne marginalt og dårligt. BMW 2-serien er også udstyret med en valgfri avanceret frontal kollisionsforebyggelse for en kollision fra køretøj til køretøj. BMW 2-serien er et generelt sikkert køretøj, så sikkert som man kan blive.
Teknologier til førerassistance som automatiseret nødbremsning og advarselssystemer ved fremadrettet kollision er inkluderet. Lane-departure warning er også til stede, ligesom automatisk fjernlys.
En bemærkelsesværdig subkompakt twin-turbo BMW SUV
BMW X1 F48
Den nye 4-cylindrede benzin-twin-turbo-motor med to turboer erstattede den ældre 3,0-liters luftindsprøjtningsmotor med lige seksløbsmotor. Det gennemsnitlige brændstofforbrug for den brugte motor faldt med 1,5 liter pr. 100 kilometer eller 62 miles, hvilket er ganske meget.
Den subkompakte luksus-SUV har en 2,0-liters B47 l4 twin-turbo-motor som valgmulighed, der er den højeste ende af spektret for benzinmotorer i denne model. Med 221 hestekræfter er den lille SUV ikke den mest kraftfulde, men den når stadig 62 miles i timen på omkring 5 sekunder.
Et kombineret brændstofforbrug på 36 miles per gallon blev hævdet af BMW for modellen. På den anden side anfører mange anmeldere, at den er tættere på 20 mpg i bytrafik og kan nemt nå 40 mpg på motorvejen. Et mere præcist kombineret gennemsnitligt mpg ville være 29.
Med firehjulstræk (xDrive) er F48 ret manøvredygtig, selv i barske klimaer. Med 19-tommers flade dæk kan BMW F48 køre offroad. Husk blot, at fornemmelsen ville være spændende. Den kører hårdt, især på mere ujævne overflader. Kun få ejere har klaget over køreoplevelsen.
Interiøret er rigeligt og rummeligt og har mulighed for et panoramatag. Det er en mindre version af X3, snarere end en selvstændig subkompakt SUV. Den er lige så stor som ældre generationer af X3-modeller.
FAQ
Hvilken er den hurtigste BMW-bil med en twin-turbo?
BMW M8 Competition tager kun 2,6 sekunder for at nå fra 0 til 62 miles i timen. M8 er udstyret med en twin-turbo V8 og genererer 617 hestekræfter og et drejningsmoment på 553 lb-ft. Det er den hurtigste BMW, der i øjeblikket produceres til vejen og er bredt tilgængelig for offentligheden.
Er en twin-turbo bedre end en enkelt turbo til en BMW?
Twin-turbo-motorer opnår et højere samlet niveau af gasflow-effektivitet for motoren og reducerer forsinkelse. De genererer lidt mere effekt end turbomotorer. Twin-turbomotorer bruger 4 cylindre i stedet for alle 8 for at nå et optimalt boost, og det giver hurtigere effekt på den måde. De fleste motorer fungerer mere jævnt på den måde.
I hvilket omdrejningsområde sætter turboer ind og øger kraften i dit køretøj?
De fleste motorer, der er udstyret med en turbolader, skal nå op på omkring 2 000 omdrejninger pr. minut, for at turboens turbine kan nå den nødvendige omdrejningshastighed for at være effektiv. De fleste turboer drejer meget hurtigt mellem 80 000 og 200 000 omdrejninger pr. minut.