Volkswagen Polo er den mindste VW hatchback, du kan købe, og også en af de længstvarende kontinuerlige VW-modeller, da den blev introduceret første gang tilbage i 1975. Vi er nu i den 6. generation af VW Polo, som også fik en heftig opdatering tilbage i 2021. 2023 Polo er for det meste en carryover-model, hvilket betyder, at den ikke kommer med mange forskelle i forhold til 2022 Polo.
De mest bemærkelsesværdige er en gennemgående lysbøjle foran, let restylerede kofangere og et nyt VW-logo. Ellers er 2023 VW Polo nøjagtig den samme som 2022 Polo. Det er ikke noget at klage over, for 2023 Volkswagen Polo er virkelig en god bil i det hele taget. Så hvis du er interesseret i at købe den, vil vi fortælle dig alt om 2023 VW Polo.
Til at starte med har VW også droppet dieselmotorer til den nye Polo for at følge med tiden og de stadig strengere emissionsregler. Det betyder, at du kan vælge mellem to benzinmotorer i et par forskellige tune-states. Designmæssigt er 2023 Polo generelt en smule slankere, men der er ikke sket de store ændringer udover dem, der er nævnt i 2. afsnit.
Med hensyn til pålidelighed vil 2023 Polo sandsynligvis forblive lige så pålidelig som sin forgænger. Den er praktisk nok i forhold til sin størrelse, men du skal ikke tro, at nedgradering til en Polo fra noget som en Golf ikke vil gå ubemærket hen over for passagererne på bagsædet.
2023 VW Polo – drivlinjen
2023 VW Polo får en 1,0L 3-cylindret indgangsmotor med 3-cylindret motor på 1,0L, der yder 80 hk og 68 lb-punkts drejningsmoment, hvilket er relativt svagt i betragtning af, at der er tale om en benzinmotor. 68lb-ft drejningsmomentet vil give problemer, når det kommer til at overhale busser og lastbiler, hvorfor du som minimum bør vælge 1,0L 3-cylindret motor med 95 hk og 129lb-ft.
Hvis det var mine penge, ville jeg dog ikke overveje andet end den 3-cylindrede motor med 110 hk og 147 lb-pund, da det er nok til, at Polo er hurtig nok, men lige så effektiv som motoren med 95 hk og endnu mere effektiv end motoren med 80 hk, der skal arbejde virkelig hårdt for at levere nok kraft i hverdagssituationer, hvilket hæmmer effektiviteten.
Hvis du vil have det hele, skal du dog gå efter en 2,0 l 4-cylindret motor med 4 cylindre og 207 hk og 236 lbpft drejningsmoment i Polo GTI, men det kommer til at koste en del flere penge at fylde den op. Den mest effektive motor (95 hk) vil give omkring 45 MPG, mens den mindst effektive GTI-model vil give omkring 34 MPG.
Alle Polo-modeller leveres med FWD, og du kan vælge mellem en 5-trins manuel gearkasse eller en 6-trins DCT DSG dobbeltkoblingsgearkasse med dobbeltkobling.
2023 VW Polo – Design og kørsel
Som nævnt i starten er 2023 Polo mere eller mindre den samme bil nedenunder som 2022 Polo, men den får nye, mere cool udseende lygter med en gennemgående lysbjælke foran. Der er også kommet nogle nye fælgdesigns, som får Polo til at se mere sporty og mere futuristisk ud. Interiøret låner sine designkurser fra VW Golf, hvilket betyder skærme i massevis.
Køremæssigt føles Polo velisoleret og solid på vejen, hvilket man ikke kan sige om mange subkompakte hatchbacks. Hvis du ønsker en sporty køreoplevelse, skal du overveje Polo GTI, da den både er lavere til jorden og har en meget stivere affjedring.
2023 VW Polo – Værdi og funktionalitet
2023 VW Polo koster omkring £19.030 – £24.675 i Storbritannien, hvilket betyder, at priserne i euro kommer til at ligge på mellem €20.000+, men er endnu ikke blevet afsløret. I denne prisklasse får du virkelig meget værdi for pengene, hvilket gør Polo til en virkelig konkurrencedygtig bil i det hele taget. GTI-modellen kommer til at koste en hel del mere, men den er stadig af stor værdi i forhold til resten af segmentet.
Praktiskheden med VW Polo har aldrig været perfekt, hvilket er grunden til, at så mange mennesker har styret væk fra den og er gået over til Golf’en. VW Polo er en god bybil og til dem, der ikke transporterer passagerer bagi ofte. Den er rigtig nem at køre og rigtig nem at parkere, men ikke så nem at leve med, hvis man er særlig høj.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe en 2023 VW Polo?
Hvis du er på markedet for en subkompakt hatchback, er 2023 VW Polo en god mulighed. Den virker en smule mere eftertragtet sammenlignet med noget som en Ford Fiesta eller Peugeot 208, men den kan alligevel ikke matche begærligheden af sin mere fornemme bror, Audi A1.
Hvis størrelsen ikke betyder noget, vil du sandsynligvis nyde din tid med Polo, da det virkelig er en veludstyret og overraskende avanceret bil, da den får stort set alle de funktioner, som du får i den større VW Golf. På den anden side, hvis du ikke kan forestille dig at køre en subkompakt hatchback på grund af pladsmangel, skal du ikke forsøge det.
Er 2023 VW Polo en sikker bil?
Hvad angår Euro NCAP-kollisionstests, scorede 2022 VW Polo en fremragende score på 94 % for beskyttelse af voksne passagerer, 80 % for beskyttelse af børn, 70 % for sårbare trafikanter og 70 % med sine sikkerhedsassistentfunktioner. Da 2023-modellen kommer med flere assistentfunktioner, vil den sandsynligvis være en smule bedre end 2022-modellen, men på andre måder være ens på andre områder.
I betragtning af bilens størrelse kan man virkelig ikke klage over disse resultater, da mange meget større biler har fået resultater, der er meget dårligere end denne bil. Alt i alt er 2023 Polo en sikker bil, især hvis du planlægger at bruge den til pendling i byen.
Er VW Golf bedre end VW Polo?
Den største fordel ved Polo er dens pris, mens den største nedgang er helt sikkert størrelsen. Som sådan er VW Golf lidt dyrere, men meget mere rummelig, hvorfor den slår VW Polo på alle tænkelige måder. Den største rival til Polo er nok Golf’en, da de fleste mennesker ikke er klar til at gå så meget på kompromis med plads og størrelse.