Mercedes E-klasse 2023 repræsenterer en fortsættelse af en af de mest succesfulde og bedste Mercedes-sedaner gennem tiderne. Den nye 2023 E 53 AMG repræsenterer den 2. mest kraftfulde og sandsynligvis mest eftertragtede version ud af hele E-Klasse-serien, kun lige så lidt som E3 AMG. E53 AMG fås dog også som coupé og cabriolet og er den kraftigste og dyreste E-Klasse Coupé/Cabriolet, som man kan købe for penge.
I denne artikel vil vi fortælle dig alt om 2023 Mercedes-AMG E 53, hvorfor du bør overveje en sådan, og hvorfor den er så god, som alle siger, den er. Den kommer måske ikke med Mercedes topmodel 4,0L BiTurbo V8-motor, men det er virkelig svært at klage over den eksisterende V6-motor, som helt sikkert vil være nok for de fleste.
Designmæssigt fås E 53 AMG som sedan, cabriolet og coupé. Sedanen er forretningsmændenes vogn, mens coupéen er det foretrukne valg for yngre personer. Interiøret ser godt ud, som det er tilfældet med alle de nyeste Mercedes-sedaner på markedet. E-Klassen har endnu ikke fået den allernyeste Mercedes-teknologi, men den er så god, at den ikke engang savner den.
Pålideligheden synes for det meste at være okay, men der er nogle problemer, der er værd at diskutere nærmere. Værdimæssigt koster E53 AMG en del, men det gælder også Audi S6 og BMW M550i. Hvis du vil have praktiske ting til flere dage, skal du gå efter sedan-versionen, da den har fire døre og et stort bagagerum.
2023 Mercedes-AMG E53 – drivlinjen
Mercedes-AMG E 53 får den velkendte 3,0L V6-motor med 430 hk og 384 lb-ft moment, som er nok til at drive E53 fra 0 til 60 mph på kun 4 sekunder og nå en begrænset topfart på omkring 155 mph. Kraften sendes til alle fire hjul via Mercedes’ 9-trins automatgearkasse.
AWD er standard på alle E 53 AMG-modeller, da 4MATIC+ nu er blevet det eneste valg for mange Mercedes AMG-sedaner. Selv om V6’eren måske ikke er lige så spændende som den 4,0L BiTurbo-enhed, du finder i E63 AMG, er der virkelig ikke meget at klage over, når det gælder ydeevne.
MPG er vurderet til 21MPG i byen og 28MPG på motorvejen, hvilket er en klar fordel ved en V6 i stedet for en V8. Det er lidt ærgerligt, at topmodellen E63 AMG ikke fås som coupé, men E53 AMG vil være tilstrækkelig for de fleste.
2023 Mercedes-AMG E53 – Design og kørsel
Som nævnt i starten fås E53 AMG som enten coupé eller sedan, alt efter hvad du ønsker mest. Sedan-versionen er større, tungere, mere rummelig og med bedre udsyn. Coupe/convertible-modellen ser dog velsagtens bedre ud og er den sjældnere og mere stilfulde version. Interiøret er det samme med begge og er et af de bedste interiørdesigns i sin klasse, selv efter et par år på markedet.
Køreoplevelsen er en god blanding af komfort, stabilitet og kraft, hvilket gør E 53 AMG til en fantastisk bil for dem, der bruger størstedelen af deres køretid på lange motorvejsture. Affjedringen er ikke så stiv som i E63 AMG, som nok er lidt for grov for en sedan med en trepunktet stjerne på fronten.
2023 Mercedes-AMG E53 – Pålidelighed og almindelige problemer
Mercedes-AMG E53 er en anstændigt pålidelig bil, hvis du passer ordentligt på den, hvilket normalt er tilfældet med luksuriøse tyske luksus-sedaner i den høje ende. Mange ejere har dog klaget over forskellige elektriske problemer, der omfatter problemer med fjernlysassistenten og nogle avancerede førerassistentsystemer som f.eks. lane keep assist eller adaptiv fartpilot.
Nogle har klaget over problemer med overophedning eller problemer med olielækage. Alt i alt skal du sørge for at foretage en inspektion før købet, hvis du er interesseret i at købe en brugt, da dette er en virkelig kompleks bil, og den har brug for ordentlig vedligeholdelse for at holde længe.
2023 Mercedes-AMG E53 – Værdi og funktionalitet
Hvis du er interesseret i at købe sedan-versionen af E53 AMG, skal du betale omkring 83.000 dollars, mens coupe koster 84.000 dollars og cabriolet koster 90.000 dollars. Priserne på brugte biler er meget lavere, da E53 AMG har en tendens til at falde meget i værdi efter 3-5 års brug.
Praktisk er det bedst med sedanen, derefter coupé og til sidst med cabriolet, da den giver mindst plads bagi og det mindste bagagerum, især med taget nede.
FAQ-afsnit
Hvilken Mercedes E53 AMG skal jeg købe?
Tja, det afhænger af, hvad du har brug for. Hvis du er familiefar, skal du gå efter sedan-versionen, da den giver mest mening samlet set. Hvis du vil have den mest dynamiske og spændende oplevelse, ville jeg gå efter coupéudgaven. Endelig ville jeg helt springe over at købe cabrioletversionen, da den ikke er lige så god at køre som de to andre. Den mangler strukturel stivhed og er en del tungere.
Desuden koster den også 10.000 dollars fra start, hvilket efter min mening simpelthen ikke er det værd. Sedanen er den bedste for de fleste, mens nogle måske foretrækker coupé’en på grund af dens styling og køreoplevelse.
Er Mercedes AMG E53 en rigtig AMG?
Der er en løbende diskussion derude om, hvorvidt AMG 53-modeller er ægte AMG-modeller, fordi de ikke får alt det, som en AMG normalt har, især motoren. I disse dage er AMG-mærket dog ikke så stærkt og specielt, som det var engang, og det betyder bestemt ikke en V8-motor.
Den nye C63 er en “63” AMG, men den har alligevel en 4-cylindret motor. Som sådan er E 53 AMG en ægte AMG, da der er mere i den end blot motoren og et par udstødninger på hver side.
Er Mercedes AMG E53 bedre end E63 AMG?
E53 AMG er billigere, mere komfortabel og mere effektiv, mens E63 er meget mere spændende, meget hurtigere og en helvedes masse dyrere. Hvis du er Mercedes-fan, skal du vælge E53 AMG og spare nogle penge.
Men hvis du er AMG-fan, er der ingen erstatning for fortrængning, da E63 AMG er en meget mere speciel bil.