Hvad er Mercedes Tirefit-kit?

Mercedes TIREFIT-sættet er et Mercedes-Benz-dækreparationssæt, der består af en kompressor og en flaske fyldt med dækforseglingsmiddel, som er beregnet til at forsegle punkteringer i dækket forårsaget af søm og lignende genstande. De fleste nyere Mercedes Benz-modeller leveres med TIREFIT-sættet, fordi det fylder mindre og er billigere end et reservehjul i fuld størrelse.

Hvis dit dæk punkterer, bør du kun bruge dette reparationssæt til at udfylde punkteringen, hvis punkteringen ikke er større end 4 mm eller 0,16 tommer, og kun hvis punkteringen er placeret i dækkets kontaktflade. Hvis det punkterede område er større end det nævnte, skal du ringe til vejhjælp og ikke forsøge at køre bilen.

Mercedes siger, at du med dette sæt nemt kan forsegle en punktering, hvilket skulle give dig yderligere 150 miles kørsel ved hastigheder på op til 80 km/t. Dette er naturligvis ikke garanteret, og det afhænger alt sammen af, hvor alvorlig punkteringen er, og hvor godt det lykkes dig at forsegle den.

I denne artikel vil vi guide dig gennem de trin, der er forbundet med, hvordan og hvornår du skal bruge sættet, og alle de nødvendige oplysninger, du har brug for for at forsegle dækket så godt som muligt.

Hvornår og hvordan kan jeg bruge Mercedes TIREFIT-sættet?

Som tidligere nævnt kan du kun bruge dette kit, hvis punkteringen ikke er større end 4 mm eller 0,16 tommer i diameter. Du bør også undgå at bruge Mercedes TIREFIT-kittet, hvis udetemperaturen er lavere end 4ºF eller -20ºC.

For at kunne bruge sættet skal du sikre dig, at du er parkeret i et sikkert miljø væk fra trafik eller miljømæssige farer. Du skal først tilslutte sættet ved at gennemgå de instruktioner, der er anført i pakken. Derefter skal du tilslutte kompressoren til din 12V-stikdåse for at sætte den i gang og tilslutte slangen til dækket.

  Hvad er den dyreste Mercedes?

Aktiver kompressoren, og sørg for at overvåge trykket konstant. Kompressoren vil i første omgang fylde dækket op med tætningsmiddel, som og bagefter skal den også lufte dækket op. Fortsæt processen, indtil dæktrykket er omkring 2,0 bar/29PSI/ 200kPa.

Du bør ikke lade kompressoren køre uden stop i mere end 10 minutter, da den kan blive overophedet. Hvis dæktrykket er mindre end 2,0 bar, skal du slukke for kompressoren og gentage processen efter et par minutter. Sørg også for at rulle dækkene langsomt lidt mellem to luftningsseancer.

Kompressoren er ikke i stand til at nå det anbefalede tryk

Hvis alt går som det skal, bør kompressoren efterhånden lufte dækket op, og du bør være klar til at køre. Det er dog ikke altid tilfældet, og hvis dækket er alt for beskadiget, vil du ikke være i stand til at lufte dækket op til 2,0 bar.

Det betyder, at Mercedes TIREFIT-sættet ikke kan puste luft i dækket, fordi dækket er for beskadiget. På dette tidspunkt er det bedste, du kan gøre, at ringe til vejhjælp eller forsøge at kontakte en person, der kan forsyne dig med det korrekte reservehjul og -dæk.

Uanset hvad du gør, skal du sørge for ikke at køre bilen, fordi et lufttomt dæk kan forårsage mange problemer, lige fra at beskadige hjulet til at miste kontrollen og forårsage en ulykke. Det er bydende nødvendigt, at du ikke kører bilen med et deflationeret dæk, uanset om du er tæt på hjemmet eller ej.

  Hvilke Mercedes er klassikere?

Potentielle problemer i forbindelse med brugen af Mercedes TIREFIT-sættet

Mercedes Tirefit-kittet kan være et virkelig nyttigt værktøj i en nødsituation, fordi det hurtigt kan puste luft i et let til moderat beskadiget dæk og gøre det muligt for dig at nå frem til din destination i de fleste tilfælde. Brug af TIREFIT-kittet kan dog potentielt føre til forgiftning eller alle mulige skader.

Når du håndterer TIREFIT-sættet, skal du sørge for at bruge et par industrihandsker og forsøge at holde tætningsmidlet væk fra dine øjne, tøj, hud eller næse. Hvis din hud eller dine øjne kommer i kontakt med dæktætningsmiddel, skal du sørge for at skylle det af med vand så hurtigt som muligt, da det kan forårsage hudirritationer.

Du bør heller ikke køre kompressoren i mere end 10 minutter i en enkelt rækkefølge, da det let kan overophede kompressoren. Endelig skal du sørge for at justere din kørehastighed op til højst 50 mph, hvis du har brugt TIREFIT-sættet til at fylde luft i dækket. Sørg også for at kontrollere dækket med få kilometers mellemrum for at være sikker på, at alt er i orden.

FAQ-afsnit

Er dækpumpningssæt bedre end reservedæk?

Nej, det er de ikke. Et matchende fuldstørrelses-reservedæk er langt bedre end et oppumpningssæt, men disse tager alt for meget plads og er for længst blevet opgivet af Mercedes og mange andre premium-mærker.

Et reservedæk i fuld størrelse er ikke det samme som det punkterede dæk, fordi reservedækket sandsynligvis har nyere slidbanemønstre, hvilket betyder, at vejgrebsniveauet mellem de to dæk ikke vil være det samme. Desuden er et lille reservedæk også bedre end et oppumpningssæt, men det er langt fra lige så nyttigt som et full-size-reservedæk.

  Hvilke Mercedes har en Renault-motor?

Er Mercedes TIREFIT-kittet standard?

Alle Mercedes-modeller er udstyret med en eller anden form for løsning til et punkteret dæk, og de nyeste modeller leveres som standard med TIREFIT-sættet. Ældre Mercedes-modeller var udstyret med reservedæk i fuld størrelse, og nogle af dem som Mercedes Benz G-klasse tilbyder dem stadig den dag i dag.

Hvis din Mercedes ikke har TIREFIT-sættet i bagagerummet, skal du sørge for at investere i et sådant, da det kan være praktisk, hvis du oplever en dækpunktionsfejl.

Er run-flat-dæk det værd?

Run-flat-dæk kan køres, selv når de er punkteret, men det er kun begrænset til omkring 80 km på maksimum, mens du også holder en lavere hastighed. Den maksimale hastighed bør ikke på noget tidspunkt overstige 80 km/t, og jo langsommere du kører, jo bedre.

Run-flat-dæk er bestemt det hele værd, fordi de virker som en perfekt mellemting mellem de praktiske kompromiser, som reservedæk i fuld størrelse tilbyder, og fordelene ved altid at have mulighed for at køre bilen, selv når dækket er punkteret.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z