VW ID.4 er den primære Volkswagen-elbil, der er designet til at konkurrere med Mustang Mach E, Nissan Leaf, Chevy Bolt, Tesla Model Y og Audi Q4. Q4 og ID.4 er bygget på en identisk platform, hvilket betyder, at Q4 er en mere luksuriøs version af ID.4.
ID.4. har været til salg i ikke så lang tid nu, hvilket betyder, at den langsigtede pålidelighed stadig er et mysterium. Men i betragtning af, at elbiler i sagens natur er mere pålidelige end traditionelle biler med forbrændingsmotor, burde ID.4. være anstændig.
Uanset hvad, er de mest almindelige VW ID.4.-problemer forbundet med de elektriske systemer, bremserne, affjedringen, byggekvaliteten og problemer med udstyr og trim. De fleste af disse problemer kan løses relativt nemt, men de skyldes også oftest manglende VW-kvalitetskontrol.
Alt i alt er ID.4 en relativt pålidelig bil, men den kunne også være bedre. De fleste VW-modeller har en tendens til at blive bedre med senere modeller, så ID.4 vil sandsynligvis også blive bedre efter en midtvejsopdatering, der skulle komme i de kommende år.
VW ID.4 – Problemer med elektriske systemer
Det kommer ikke som nogen overraskelse, at en elbil kommer med et væld af mulige elektriske problemer. Dette er en selvfølge for de fleste elbiler i dag, fordi bilproducenterne først er begyndt at implementere elbilsløsninger i større skala. Nogle få ejere har rapporteret, at bilen lukker ned uden nogen åbenlys grund, mens andre har rapporteret, at bilen mister strømmen.
Elektriske problemer er ikke kun forbeholdt bilens obligatoriske systemer, men også infotainmentsystemet, sikkerhedskameraet og nærhedssensorerne. Det er forståeligt nok, at nogle af disse er væsentlige sikkerhedsproblemer, hvilket betyder, at der bør tages hånd om dem så hurtigt som muligt.
VW ID.4 – Problemer med bremser
Sandsynligvis er et af de værste problemer i forbindelse med VW ID.4 bremserne, som tilfældigvis pludselig mister deres bremseevne. En ejer fortalte, at hans ID.4 pludselig mistede al bremsekraft, hvilket resulterede i en ulykke, hvor bilen blev helt afskrevet.
Et par ejere rapporterede, at bilen pludselig begyndte at accelerere uden nogen grund og endda kørte ind i andre biler. De sagde, at de ikke var i stand til at bremse, fordi bilen ikke reagerede på deres indgreb. VW har ikke kommenteret dette problem, men nogle kilder hævder, at VW faktisk er klar over dette.
VW ID.4 – Problemer med affjedring
ID.4 synes undertiden at lide af mærkelige affjedringsrelaterede problemer, hvor bilen begynder at opleve slibelyd. Nogle specialister har erklæret, at dette problem skyldes problemer med bøsningerne, som potentielt kan gå i stykker tidligere end forventet.
Sørg derfor for at inspicere ID.4’s affjedring grundigt, før du beslutter dig for at foretage et træk. Det er værd at nævne, at disse klager ikke er så hyppige, men problemer som disse rammer typisk tungere biler efter et par års brug.
VW ID.4 – Problemer med byggekvaliteten
VW ID.4 lider af forskellige problemer med byggekvaliteten på to forskellige måder. For det første anvender bilen tydeligvis forskellige omkostningsbesparende metoder, fordi VW mistede et ton penge på grund af Dieselgate-skandalen. Som sådan har mange VW-produkter, især ID og Golf-linjen nu billigere beklædningsdele sammenlignet med Mk7.5 Golf for eksempel.
Desuden oplever ID.4 nogle gange problemer med ujævne panelspalter, som kan være synlige ret nemt. De fleste hævder, at disse skyldes for det meste dårlig kvalitetskontrol, når de forlader fabrikken.
VW ID.4 – Udstyr og trim problemer
VW ID.4 er også kendt for at opleve problemer i forbindelse med mange af bilens interiørdele og udstyr. VW har endda udsendt en tilbagekaldelse af ID.4, fordi bilen havde en dårligt fastgjort bagagerumshylde, som potentielt kunne gå i stykker og katapultere al bagagen ind i passagerrummet.
Nogle ejere har også rapporteret om problemer med soltaget, hvor bilens soltag ikke altid var korrekt justeret. Problemer med misfarvning i interiøret er sjældne, men nogle ejere har klaget over det. Alt i alt vil problemer som disse sandsynligvis blive løst med kommende ID.4-modeller, fordi VW har en tendens til at løse disse problemer, når de bliver opmærksomme på dem.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe en Volkswagen ID.4?
VW ID.4 er en relativt populær EV i disse dage, og mange mennesker er på bar bund med hensyn til at købe den. Du skal være opmærksom på, at ID.4 er en entry-level EV, hvilket betyder, at den prøver virkelig hårdt at være premium, men udførelsesniveauet er ikke altid i stand til at retfærdiggøre det.
Dette er ikke nødvendigvis et problem med ID.4., men snarere med alle EV’er på det nuværende marked. Uanset hvad er ID.4. en virkelig interessant bil, og du bør overveje den, hvis du er ude efter en EV. ID.4 tilbyder et mere premium badge sammenlignet med Nissan og Chevy, samtidig med at den også er lidt bedre udstyret, især i de højere udrustede modeller.
Kan jeg prøvekøre en VW ID.4?
Hvis du er interesseret i at købe en ID.4, er det bedste, du kan gøre, at tage til et VW-showroom og teste bilen. VW kræver, at du underskriver en ansvarsfraskrivelse, hvilket betyder, at du vil blive holdt ansvarlig, hvis der sker noget med bilen.
VW er klar over, at interessen for ID.4 er stor, så de vil sandsynligvis lade dig prøvekøre en. VW er dog også klar over, at det ikke er alle mennesker, der ved, hvordan man kører en elbil. Så sørg for at kigge et par online videoer igennem, før du beslutter dig for at bede om en prøvetur.
Er VW ID.4 det værd?
VW ID.4 tilbyder en rimelig værdi, fordi det er en VW, og den er rimeligt prissat. Nogle mennesker anser ID.4 for at være lidt for dyr, men det er en realitet med helt elektriske biler. I elbilernes verden er ID.4 faktisk en relativt billig bil.
Alt i alt er VW ID.4 faktisk det hele værd, så sørg for at forhøre dig om en prøvetur hos din lokale VW-forhandler.