Tilbage i midten af 1970’erne kom Volkswagen med en lille og overkommelig 4-dørs hatchback ved navn VW Golf. Lige siden da har Golf formået at være en af de mest solgte premiumbiler på entry-level niveau i verden. De allerførste VW Golf-modeller var enkle, nøgne og minimale, mens de nyeste Mk7- og Mk8-Golf-modeller er premiumbiler.
VW Golf har altid været kendt som en bil, der er billig at vedligeholde, og som ikke behøver at blive plejet som nogle af sine dyrere tyske konkurrenter. Gennem årene er Golf dog løbende blevet opgraderet, og den konkurrerer nu med biler som Audi A3, Mercedes Benz A-klasse og BMW 1-serie.
Som helhed har Golf vist sig at være pålidelig, men nogle generationer er faktisk bedre end andre. De mest almindelige VW Golf-problemer er motorfejl og raslende motor, problemer med affjedring, problemer med gearkassen, problemer med turboladeren og forskellige problemer i forbindelse med olielækager.
Ingen af disse bør afskrække dig fra at overveje Golf som dit næste køb, da det er en rigtig god pakke. VW Golf tilbyder mange forskellige generationer, motorer, udstyrsvarianter og endda karrosseriformvarianter, hvilket man ikke kan sige om de fleste hatchbacks.
VW Golf – Problemer med motorfejl og raslende motor
Næsten alle VW Golf-modeller er kendt for at opleve forskellige motorrelaterede problemer, der typisk manifesteres gennem motorraslen og fejltænding. Motorens tændingsspoler har tendens til at gå i stykker ofte og skal udskiftes, hvis du ønsker at bevare din motors generelle sundhed. Heldigvis er de nemme at få fat i, hvilket betyder, at de ikke er så dyre.
Den knastakseldrevne højtryksbrændstofpumpe er også et veldokumenteret VW Golf-problem, som typisk viser sig ved højlydt og situationsbestemt motorraslen. Disse kan nogle gange fejle hver 20.000 miles, hvilket ikke er noget du ønsker, især fordi brændstofpumpen typisk ikke er en forbrugsdel i de fleste biler.
VW Golf – Problemer med affjedring
VW Golf er også kendt for at have problemer med de forreste anti-rollbar-bøsninger, som skal udskiftes, når du hører knirkende og raslende lyde fra fronten. Ældre VW Golf-modeller er kendt for at lide af problematiske bagaksler, som er kendt for at forårsage slibelyd efter et stykke tid.
Ældre VW Golf’er er også kendt for øget korrosion, der typisk angriber alle affjedringskomponenterne, hvilket får bilen til langsomt at begynde at hænge. Disse skal udskiftes hurtigst muligt, da de er kendt for at gå helt i stykker, hvis de bliver for korroderede.
VW Golf – Problemer med gearkassen
De tidlige VW Golf-modeller er kendt for deres langtidsholdbare manuelle gearkasse, som synes at kunne holde evigt. Nyere manuelle gearkasser er dog kendt for at være mere udtømmelige, især hvis du ikke er forsigtig med dem. Kørsel med lav gearkasseolie er typisk kendt for at forårsage alle mulige transmissionsrelaterede problemer såsom manglende mulighed for at vælge gear.
Nyere automatikgear synes at være anstændige som helhed, især DSG-enhederne. Ældre automatikgear er kendt for at lide af kædeproblemer, der gør gearkassen fuldstændig træg og nogle gange endda helt uopmærksom.
VW Golf – problemer med turboladeren
VW Golf har tidligt taget tvungen induktion til sig, hvilket betyder, at selv ældre VW Golf-modeller er udstyret med en turbolader. Det triste er, at selv nogle nyere VW Golf-modeller som Mk7 GTI er kendt for at opleve alle mulige problemer med turboladeren, som nogle gange kan føre til en komplet fejl.
Heldigvis opdagede VW problemet tidligt, og det blev rettet, men der er stadig en del Mk7 GTI-modeller derude med problemer med turboladeren. Ældre Golf-modeller lider også nogle gange af problemer med turboladeren, især GTI- og R-modeller.
VW Golf – Olielækager
Olielækager er et typisk tysk bilproblem, der har en tendens til primært at forekomme på biler med højere kilometertal, men nogle Golf-eksemplarer er endda kendt for at lide af olielækager relativt tidligt. En af grundene hertil er, at Golf typisk anvender en oliebakke af plastik, som har tendens til at nedbrydes efter et stykke tid og begynder at forårsage lækager.
Nogle Golf-modeller anvender plastikslanger og forbrugsforseglinger, som også nedbrydes og forårsager olielækager fra forskellige steder. Sørg for at tjekke undergulvet på den VW Golf, du er interesseret i, da de er kendt for at efterlade oliepytter, hvor end de går.
FAQ-afsnit
Hvilken VW Golf-model er den mest pålidelige?
Den mest pålidelige VW Golf er Mk7.5 eller Mk7-modellen efter faceliftet. Disse er kommet i produktion i slutningen af 2016 og begyndelsen af 2017, og de ser anderledes ud i forhold til præ-facelift-modellerne. 7.5 Golf har arvet mange funktioner fra sin ældre præ-facelift-bror, men det er også lykkedes at løse mange af de problemer, der plagede præ-facelift-modellen.
Nogle siger, at Mk2 Golf er uforgængelig, hvilket er mere eller mindre sandt, men mest fordi det er en så bar bil, at der alligevel ikke er mange ting, der kan gå galt.
Hvilken VW Golf-model er den mindst pålidelige?
Ifølge mange online-kilder synes Mk5 Golf- og Mk6 Golf-modellerne at være dem med flest rapporterede problemer. Det er dog ikke helt sandt, at disse er upålidelige, for de kan også være rigtig pålidelige, hvis de bliver passet ordentligt på.
Den nye Mk8 Golf er først for nylig blevet frigivet, så det er ikke muligt allerede at vurdere dens pålidelighed på lang sigt, men de første rapporter synes at placere den et sted i midten.
Er VW Golf 8 en god bil?
Den helt nye 8. generation af Golf kaldet Golf 8 har været udsat for masser af kritik, fordi mange journalister mener, at den er af ringere kvalitet sammenlignet med Golf 7.5. Dette er 100% sandt på visse områder som f.eks. materialekvaliteten, men Golf 8 kompenserer for det med fantastiske motorer og et virkelig teknisk orienteret interiør.
Golf 8 er ekstremt afhængig af de muligheder, du vælger, hvilket betyder, at den både kan føles som en luksusbil og som en billig bil. Alt i alt er VW 8 stadig en god bil, men under overfladen er det ikke et kvalitetsspring fra 7,5’eren.