Mercedes S500 er den mest ikoniske Mercedes Benz-model gennem tiderne, og alle S-klasse generationer havde en ikke-AMG non-V12-model uden AMG, som blev kaldt S500. S500 S-Klasse modeller er udstyret med V8-motorer, og nogle S500 generationer er faktisk værre end andre.
W220 er kendt som den værste generation af S-Klassen, og det er ret indlysende, for W220 var og er stadig den mest problematiske S-Klasse generation. W140 er kendt som den bedste S-Klasse-model gennem tiderne, fordi den introducerede mange nye teknologier og samtidig var bygget som en tank.
Gennem de mange år med S500 var de fleste problemer elektriske, især for W220-modellen. Det næstmest fremtrædende problem for alle S500-modeller er affjedringen, som er kendt for at svigte på visse S500-modeller, især hvis den ikke vedligeholdes korrekt.
Motorproblemer, mere specifikt problemer med motorkøling, plager også mange S500-modeller. Endelig er nogle S500-modeller kendt for problematiske transmissionssystemer, som har tendens til at svigte, hvis de ikke bliver passet ordentligt. Alt i alt er S500 en af de mest eftertragtede S-Klasse-modeller, både på grund af motoren og holdbarheden.
Mercedes S500 elektriske problemer
Ældre S-Klasse modeller er kendt for at have problemer med alle mulige elektriske systemer som f.eks. instrumentbrætmåler, elruder, elektrisk bagklap og problemer med ledninger. Nogle S-Klasse modeller er kendt for at bruge bionedbrydelige og utroligt skøre ledningsnet til motoren, som har tendens til at svigte efter kun få tusinde kilometer.
Problemer med instrumentpanelet er almindelige for alle undtagen de nyeste S-Klasse-modeller, fordi de nyeste S-Klasse-modeller nu anvender en digital instrumentgruppe. Problemer med generatoren og regulatoren er også hyppige, især efter at bilen har akkumuleret nogle kilometer på kilometertælleren. Endelig er problemer med udvendige lygter en almindelig kæledyrsskade for ældre S-Klasse-modeller.
Mercedes S500 affjedringsproblemer
Mercedes S-klassen er den største og tungeste Mercedes-sedan, der forsøger at tilbyde den mest komfortable kørehøjde af alle Mercedes-modeller. Som sådan har S-Klassen aldrig prioriteret ophængets holdbarhed, men snarere komfortaspektet af det. Luftaffjedringssystemet er kendt for deflation og luftlækager, især for W220-modellen.
Forhjulslejer og kugleled er også kendt for at fejle fra tid til anden på tværs af alle S-Klasse generationer. AIRMATIC-systemet, der findes på nyere S-Klasse-modeller, er ikke så problematisk, som nogle tror, men det koster mange penge at reparere. Alt i alt er affjedringsrelaterede problemer almindelige for alle S-Klasse-modeller, og de er ikke de billigste at reparere.
Mercedes S500 motor- og køleproblemer
En brændt motorharnisk, en stærk lugt af forbrænding, hvinende lyde og olielækager er alle kendt for at plage næsten alle S500-generationer. S500 bruger en V8-motor, som også har en tendens til at forbruge masser af olie, dette problem forværres af, at nogle S-klasse V8-modeller også har tendens til at lide af olielækager fra filterområdet, krumtapakselsområdet og pakningsområdet.
Et af de største problemer med S-klassen i forbindelse med drivlinen er dog overophedning. Nærliggende motorkomponenter, især skøre slanger, er kendt for at knække på grund af al den ekstra varme, og vandpumpen er også kendt for at svigte nogle gange. Nyere S500-modeller oplever ofte også problemer med motorens udstødningssystem.
Mercedes S500 transmissionsproblemer
Ældre S500-modeller er kendt for at gå i en limp mode for transmission, når bilen registrerer et potentielt problem med transmissionen. W220 og W221 er de mest almindelige S-Klasse generationer, der oplever denne slags problemer, men selv de ældre modeller er ikke helt fri for det. Sørg for at vedligeholde din gearkasse i henhold til producentens anbefalinger for at gøre den så holdbar som muligt.
Automatgearet er også kendt for at opleve modulrelaterede problemer, hvilket betød, at du kunne opleve alle mulige forsinkelser med S500. Ældre S-Klasse-modeller anvender robuste 4- eller 5-trins automatgear, men disse er kendt for at tage tid, når de skifter gear. W222- og W223-S-klassemodellerne har de bedste gearkasser af alle S-klassemodeller og vil med mindst sandsynlighed give anledning til problemer.
FAQ-afsnit
Er Mercedes Benz S500 en god bil?
Næsten alle Mercedes S500-modeller er faktisk gode biler for dem, der ønsker at nyde kraftfulde og sofistikerede cruisere på daglig basis. Uanset hvilken generation af S500 du vælger, er de alle bygget til at holde, samtidig med at de giver dig en plysset køreoplevelse. Bortset fra W220, selvfølgelig.
W222 synes nu at være den bedste S500-model at købe, fordi den ikke koster lige så meget som W223-modellen, mens den tilbyder 90 % af oplevelsen. W222 fås både som cabriolet og som coupé, som vel nok er en af de flotteste moderne Mercedes Benz-modeller.
Er Mercedes S500 bedre end S63 AMG?
Mercedes Benz S63 AMG er den højeste V8-model i S-klassen, som giver en helt anden oplevelse end S500. S500 er en forholdsvis afdæmpet, men rigeligt kraftfuld full-size sedan, men den ser ikke anderledes ud end nogle indgangsvarianter af S-klassen på dieselniveau.
S63 AMG tilbyder dog mere end 600 hk i den seneste W222-generation og ser samtidig meget mere aggressiv og eftertragtet ud. V8’eren i S500 er ikke nær så raspende og spændende som den, der findes i AMG-modellerne. Begge disse motorer er ganske vist baseret på den samme blok, men den i S63 er bedre på næsten alle måder.
Er den nye Mercedes S500 den mest luksuriøse bil på planeten?
Mercedes kan lide at tro, at det er dem, der tilbyder den mest luksuriøse bil på planeten, men det er simpelthen ikke tilfældet, for Rolls Royce Phantom er den mest luksuriøse bil på planeten. Phantom er dog kendt for at koste mere end 600.000 dollars, hvilket betyder, at du kan købe et par S-klasser for prisen på én Phantom,
S-klassen er faktisk benchmark for alle executive full-size premium-sedaner i fuld størrelse som Audi A8, BMW 7-serie og Jaguar XJ. S-klassen er den mest teknologisk avancerede bil af alle disse og er samtidig også mere luksuriøs.