Mercedes C240 var i produktion mellem 2001 og 2007. I denne periode lykkedes det Mercedes at sælge et ton af disse, da de var relativt pålidelige og eftertragtede biler. Ingen Mercedes-model er dog fejlfri, og i betragtning af at C240 nu er 20 år gammel, vil du sandsynligvis støde på problemer.
Det ser ud til, at 2003-2005 C240-modellerne er de mest problematiske, mens de senere modeller er lidt bedre sorteret fra fabrikken. Dette er egentlig ikke så almindeligt, da de fleste biler oplever størstedelen af problemerne i de første år i produktionen.
Airbagproblemer er en tilbagevendende plage med C240, og mange Mercedes-modeller fra denne æra har også haft problemer med airbaggene. Motorrelaterede problemer såsom køling er også relativt almindelige med C240, fordi Mercedes ikke brugte denne motor så længe.
Brændstofrelaterede problemer er også almindelige, især for 2003-modellerne. Elektriske problemer er også et almindeligt tema for Mercedes-modeller fra denne æra. Endelig er sæderne og instrumentbrættets komponenter i C240 også tilbøjelige til at få problemer efter et stykke tid.
Airbagproblemer med Mercedes C240
Der blev rapporteret mange problemer af ejere fra hele verden, fordi airbag-sensorerne er lidt for følsomme til at begynde med. Mange ejere rapporterede, at selv de mindste buler og aggressive huller er i stand til at udløse airbaggene, hvilket betyder, at C240 ikke er den sikreste bil at flytte din familie i.
Nogle ejere rapporterede endda, at de var en del af mere alvorlige ulykker, og at airbaggene ikke blev udløst. Passagerairbags og sidevinduesairbags synes at være de mest problematiske. Som sådan skal du sørge for at inspicere disse på et autoriseret Mercedes-værksted for at gøre din bil så sikker som muligt.
Motorrelaterede problemer med Mercedes C240
At dømme ud fra et par troværdige kilder på nettet har mange ejere rapporteret, at C240 er relativt tilbøjelig til at motoren går i stå, selv ved motorvejshastigheder. Nogle få ejere har også rapporteret om problemer med oliepumpen, lækager og endda problemer med motorkøling. Det ser ud til, at disse problemer forekommer både i biler med relativt lavt kilometertal og biler med højt kilometertal.
Motorremmen og remskiverne er også tilbøjelige til at give problemer, især på eksemplarer med højere kilometertal. Selve motoren er udsat for slamdannelse, og det kan få motoren til at gå i stå med tiden. De fleste eksperter siger, at dette mest skyldes dårlig konstruktion og er en af grundene til, at denne motor blev taget ud af drift før tid.
Problemer med brændstofsystemet i Mercedes C240
C240 synes også at være ramt af nogle få brændstofrelaterede problemer som f.eks. en stærk brændstoflugt inde i kabinen. Det var dengang den berygtede Mercedes “Takata-tilbagekaldelse”, som betød stærk brændstoflugt på grund af brændstoflækager bag bagsædets pakkehylde i nærheden af brændstoftanken.
Brændstoflækager som disse er farlige, især hvis de kommer i kontakt med varme komponenter som f.eks. udstødningen. Desuden er de også kendt for at gøre dig svimmel og kan endda få dig til at besvime. Bilen kan også nogle gange begynde at miste effekt på grund af dette problem, hvilket også kan være farligt, især ved motorvejshastigheder.
Elektriske problemer med Mercedes C240
C240 er tilbøjelig til at have mange elektriske problemer, som har tendens til at resultere i uvirksomt tilbehør og alle mulige advarselslamper på dit instrumentbræt. Mange ejere klagede over, at SRS-advarselslampen konstant tændte, hvilket betød, at der var noget galt med airbaggene.
Desuden er udvendige belysningsanordninger og betjeningsanordninger for elruder og soltag også tilbøjelige til at forårsage problemer, som i sidste ende fører til, at de bliver ubrugelige. Disse skal udskiftes efter et stykke tid, og det er bare virkeligheden ved at eje en 20 år gammel Mercedes.
Problemer med sæder og instrumentbræt i Mercedes C240
Som tidligere nævnt er C240 nu en relativt gammel bil, hvilket betyder, at den ikke er så godt skruet sammen som tidligere, især for et eksemplar med højere kilometertal. Sædeområdet er tilbøjeligt til at revne, og instrumentbrættet er også tilbøjeligt til at få solrelaterede skader og misfarvninger.
Kontakterne er tilbøjelige til at skrælle, og rattet er også tilbøjeligt til at blive slidt. Gearskiftehåndtaget er også tilbøjeligt til at blive slidt, og det begynder at se dårligt ud efter et stykke tid. Problemer som disse er endnu mere tydelige, hvis du vælger en C240 med et lyst farvet interiør.
FAQ-afsnit
Er Mercedes C240 en pålidelig bil?
Mercedes C240 er faktisk en pålidelig bil, der kan holde i hundredtusindvis af kilometer, hvis du passer ordentligt på den. Det betyder, at du konstant foretager de nødvendige olie- og væskeskift, servicerer motoren og sørger for, at alle dine elektriske og affjedringskomponenter er i ordentlig stand.
C240 er ikke en uforgængelig bil, og det er virkeligheden. Mange mennesker har en tendens til at tro, at C240 kan køre over 500k miles, og selv om det måske er sandt for visse eksemplarer, vil de fleste af dem dø meget tidligere end det, især hvis de ikke vedligeholdes korrekt.
Skal jeg købe en Mercedes C240?
Internettet er fyldt med mange stolte ejere af Mercedes C240, og det er overflødigt at sige, at det er en dårlig idé at købe en. Det betyder ikke, at du skal stå i kø for at købe en C240, da C240 virkelig ikke byder på noget, der er særligt ønskværdigt.
Det er en 20 år gammel kompakt sedan, der ikke udmærker sig på noget som helst. Du kan købe en for under 8.000 dollars, hvilket faktisk er et godt køb. Alt i alt, hvis du kan lide C240 og gerne vil have den, så bør du købe den, men C240 er ikke nogen særlig bil.
Hvor mange C240 modeller findes der?
Mercedes C240 er en ret almindelig bil over hele verden, hvilket betyder, at Mercedes har lavet og solgt et ton af dem. Det gør det nemt at finde reservedele, og de fleste mekanikere derude har en rimelig erfaring med at arbejde med disse biler.
På den anden side gør en så almindelig bil den ikke speciel. Det er en af de mest almindelige Mercedes-biler derude, og det er bare fakta.