Almindelige problemer med Ford 3.5 V6-motoren

Ford 3.5 V6-motoren blev lanceret tilbage i 2007 og er almindeligvis kendt som “Cyclone” eller “Duratec 3.5”. Denne 3,5-enhed blev først brugt til Ford Edge og Lincoln MKZ, men har senere fundet vej til mange andre modeller. Med mindre end 300 hk på kranen vil 3,5L V6’eren bestemt ikke imponere nogen, da nogle EcoBoost Ford-motorer kan yde mere end det med den halve størrelse.

Hvorom alting er, så blev 3,5L ikke indført for at blive brugt i en performancebil, men snarere for at være effektiv og pålidelig. Som sådan er 3,5L en rimelig pålidelig motor, der kan holde dig længe uden problemer, men ingen motor er perfekt, og nu vil vi liste almindelige Ford 3,5 V6-motorproblemer op.

De mest almindelige problemer er forbundet med vandpumpen, oliefortynding, cam torque phasers og intercoolerkondensering. Inden vi går dybere ned i disse problemer, skal vi tage fat på det faktum, at 3,5L-motoren som helhed er en sund og pålidelig motor. Disse er blot almindelige problemer, men er ikke almindelige for alle 3,5-enheder.

Hvis du ønsker, at denne motor skal holde hele livet, skal du passe ordentligt på den. Den gode nyhed er, at denne motor ikke er så dyr at drive, som nogle måske forventer i betragtning af dens størrelse. Alt i alt er det et godt, pålideligt og effektivt kraftværk, som ikke vil imponere eller fornærme nogen.

Ford 3.5 V6 motorproblemer – Problemer med vandpumpen

Når det kommer til motorens kølesystemer, er vandpumper et kendt fejlpunkt. Vandpumpen har til opgave at cirkulere kølevæsken i hele motoren, hvilket betyder, at den er afgørende for at holde motortemperaturen på et sikkert niveau. Dette gør vandpumpeproblemer til presserende reparationer, da de hurtigt kan ødelægge en motor.

***
Tjek også dette: Den perfekte gave til bilejeren!
***
  Ford Escape Pålidelighed

Desværre er 3,5L V6 Ford-motoren med 3,5L V6 kendt for at have en relativt defekt vandpumpe, hvilket betyder, at dette problem kan true hele drivlinjen. Vandpumpen drives af timingkæden, hvilket gør den meget mere risikabel og vanskeligere at reparere. Hvis du ser, at temperaturen i motoren stiger, skal du derfor sørge for at slukke bilen og kontrollere vandpumpen.

Ford 3.5 V6 motorproblemer – Problemer med oliefortynding

Tidligere har vi talt om, at Ford 3.5 lider af vandpumpesvigt, hvilket også kan medføre, at kølevæsken blandes med motorolien og dermed fortynder den væsentligt. Dette er ikke så almindeligt som problemet med vandpumpen, men det sker alligevel. Hvis dette går ubemærket hen i et stykke tid, vil den stærkt fortyndede olie miste sin evne til at smøre motoren ordentligt, og det kan således forårsage katastrofale motorskader.

Det ser også ud til, at der er et par retssager, der er direkte forbundet med disse to problemer. Motorolie er nok den vigtigste væske, en bil har, hvilket betyder, at den altid skal fyldes ordentligt op, og at den også skal udskiftes med de rette intervaller for at beskytte motoren mod en lang række forskellige problemer.

Ford 3.5 V6 motorproblemer – problem med cam torque phaser

Ford 3,5L V6-motoren findes i to forskellige varianter. Den første bruger en enkelt knastaksel, mens den anden er afhængig af to uafhængige variable knastakselstimingssystemer. Denne skelnen er vigtig, da problemer med cam torque phaser kun påvirker sidstnævnte. Ideen med en dobbelt uafhængig knastakseltiming er at synkronisere indsugnings- og udstødningstimingen korrekt for at opnå bedre ydeevne.

  Ford Mustang Mach-E Pålidelighed

Disse drejningsmomentnokfaser er designet til at rotere disse to knastaksler i overensstemmelse med motorens timing. Når disse holder op med at fungere korrekt, vil de forårsage ujævn tomgang, tjekke motorlyset, effekttab og alvorlig motorraslen. Dette er ikke den billigste eller nemmeste ting at reparere, så sørg for at inspicere disse komponenter, når du foretager service på bilen.

Ford 3.5 V6 motorproblemer – Kondensvand i mellemkøleren

Hvis du kører med din 3,5L V6 Ford-motor på særligt fugtige steder som f.eks. i Florida, kan du få problemer med vand, der bliver fanget inde i intercooleren i modsætning til at det fordamper væk. Overskydende vand i intercooleren kan derfor ikke fordampe og forårsager motorstop og tøven, især under tunge belastninger som f.eks. bugsering, slæbning eller motorvejskørsel.

Disse problemer kan løses med forskellige eftermarkedskomponenter som f.eks. en såkaldt “catch can”. En catch can er afhængig af et vakuum fra turboladeren til at opfange overskydende vand og forhindre det i at blive fanget i intercooleren. Det er også værd at nævne, at disse problemer kun påvirker tidligere 3,5L V6-motorer, da senere motorer blev omdesignet af Ford.

FAQ-afsnit

Er Ford 3,5L V6 en god motor?

Det afhænger af, hvad du ønsker af en motor. Hvis du ønsker høje hestekræfter, lydhørhed og et højt drejningsmoment, er 3,5L V6-motoren ikke noget for dig. Mange tror, at denne motor er virkelig kraftfuld, fordi det er en 6-cylindret motor med en relativt stor slagvolumen, men det er langt fra sandheden, da selv nogle Ford EcoBoost 3-cylindrede motorer har en lignende effekt.

På den anden side, hvis du ønsker en pålidelig, effektiv og pålidelig arbejdshest af en motor, vil Ford V6-motoren på 3,5 liter sandsynligvis passe godt til dig.

  Er Ford B Max en god bil?

Hvor effektiv er Ford 3,5L V6-motoren?

I betragtning af hvor stor denne motor faktisk er, er det ret imponerende, at den kan give op til 20MPG i byen og op til 26MPG på motorvejen. Disse MPG-resultater kan ændres på mange måder, mest af alt ved den måde, du kører på. Der er ganske vist mange mindre Ford-motorer, der kan give bedre MPG end denne, men for en 2007-motor er det mere end godt nok.

Hvis du sammenligner denne V6-motor med andre V6- og V8-motorer, vil du straks se, at denne motor er meget mere effektiv og mere sofistikeret.

Hvor længe kan en Ford 3,5L V6-motor holde?

Hvis du gør din fornødne omhu og passer ordentligt på motoren, vil du sandsynligvis opleve mere end 200k miles uden at have brug for nogen større motorrevisioner. Mange ting påvirker, hvor længe en motor kan holde, hvilket betyder, at det er svært at måle den “sande” grænse.

Hvorom alting er, så er der mange 3,5L V6 Ford-ejere, der stolt kan sige, at deres motorer nemt har passeret 250k eller endda 300k miles, men det er usikkert, om disse motorer er blevet ombygget på nogen måde, form eller form.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z