BMW N47 – Almindelige problemer & fejl

BMW N47 Problemer

BMW har produceret nogle af de bedste motorer i årenes løb. Nogle motorer har dog vist sig at være mere problematiske end andre. For eksempel har BMW N47-motoren flere problemer, som brugerne har klaget over gennem årene.

Det mest bemærkelsesværdige problem med BMW N47 er problemet med timingkæden. Andre problemer omfatter EGR-problemer, svigtende returfjedre, defekt krumtapakselhjul, termostatfejl, defekt kølesystem og problemer med vandpumpen. For at undgå de fleste af disse problemer skal man sikre, at den korrekte pleje og vedligeholdelse overholdes.

Hvad er de almindelige problemer med BMW N47?

Problemer med styringskæden

Dette er det største problem med BMW N47-motoren. Det bliver også mere problematisk, når din bil rammer omkring 60.000 miles. N47-motoren er modtagelig for ekstrem slitage af timingkæden, hvilket fører til for tidligt svigt. Nogle af de almindelige tegn på en dårlig eller svigtende timingkæde er raslende støj bag på motoren og motorlys.

En dårlig eller svigtende timingkæde er dyrt at reparere eller udskifte. Afhængigt af problemets alvor kan du blive nødt til at udskifte motoren eller reparere timingkæden. Nogle af de mest berørte modeller er BMW’er med N47-motorer, der er bygget mellem marts 2007 og januar 2009. Problemer med styringskæden er også almindelige i BMW 1, 3 og 5-serien.

svigtende returfjeder

Dette var en fejl hos BMW, men de har aldrig accepteret den. Returfjederen på turboens wastegate blev ikke oprindeligt smurt eller endda dækket. Som følge heraf førte det til tidligt svigt, hvilket gjorde, at wastegaten forblev noget åben. Og med successive kompressionstab steg brændstofforbruget med mere end 30 %.

  Bedste BMW til høje personer

For at løse dette problem skal du tage bilen til en mekaniker for at udskifte den svigtende returfjeder med en ny.

EGR-problemer

EGR-systemets arbejde er at hjælpe bilen med at opfylde de strengere emissioner. Men hvis EGR-systemet bliver defekt, vil det ikke udføre sin funktion godt. Når sensoren bliver dækket af sod, påvirker det, hvordan EGR-systemet fungerer. Som følge heraf får den mere og mere udstødningsluft til at recirkulere ind i indsugningen.

I processen får de varme udstødningsgasser i nogle tilfælde plastikindtagsmanifolden til at smelte og lække ud. Et andet EGR-problem kommer fra en beskadiget vakuumslange. Hvis denne slange har et hul, bliver EGR-køleren ikke omgået under motoropvarmningen. I sidste ende vil det medføre en ophobning, der kan forårsage smeltehuller og lækager eller endog brand.

Defekt krumtapakselhjul

Ligesom den svigtende returfjeder er krumtapakselhjulet også en fabrikationsfejl. Det skyldes, at tandhjulene driver kæden til trykpumpen på knastakslen på grund af en fejl fra fabrikken under fremstillingen af N47-motoren. Som følge heraf vil kæden knække midt over og forårsage alvorlig skade på motoren.

Defekt kølesystem

Kølesystemet er en af de mest vitale dele af en bil, da det cirkulerer vand og kølevæske i hele motoren. Det hjælper motoren til at fungere ved en optimal temperatur. Kølesystemet i BMW N47 bliver imidlertid defekt og påvirker motorens ydeevne. De største syndere er vandet og termostaten.

Nogle af tegnene på et dårligt kølesystem er overophedning af motoren, lavt benzinforbrug, hvid udstødningsrøg, ekstern kølevæskelækage og rygning. Kontroller kølevæsken og vandpumpen, og udskift den defekte del straks.

  Volkswagen Polo - Almindelige problemer & fejl

Fejl i servostyringspumpen

Et andet bemærkelsesværdigt problem, der kan bemærkes på BMW N47-motorer, er en svigtende servostyringspumpefejl. Hvis en servostyringspumpe er dårlig eller beskadiget, vil du bemærke, at der spildes olie omkring låget på styringsoliebassinet. Udskift denne del så hurtigt som muligt for at undgå yderligere problemer.

FAQ

Er BMW N47-motoren pålidelig?

Nej, BMW N47-motoren er ikke pålidelig. Det skyldes, at mange brugere har rapporteret om flere problemer gennem årene. Desuden er dens problemer meget alvorlige og kan koste tusindvis af dollars. For eksempel kan et alvorligt problem med timingkæden kræve, at hele motoren skal udskiftes.

Hvilke BMW-modelårgange er udstyret med N47-motoren?

Der er mange BMW-modelårgange, der er udstyret med BMW-motoren. De fleste biler med BMW N47-motorer blev bygget mellem 2007 og 2009. Nogle af dem omfatter BMW 1-serie E81, E82, E87 og E88. I 5-serien har vi E60, E61 og M47. Mens vi i 3-serien har E90, E91, E92, E93 og X3.

Er det dyrt at vedligeholde en BMW med N47-motor?

Ja, det er meget dyrt at vedligeholde en BMW-model med N47-motor. Det skyldes, at denne motor kommer med mange problemer. Derudover er disse problemer ret dyre at håndtere og besværlige at løse. Derudover er BMW-dele meget dyre, hvilket gør de samlede omkostninger til vedligeholdelse af denne bil meget dyre.

I gennemsnit skal du måske bruge over 1.100 dollars på at vedligeholde en BMW med N47-motor. Men hvis den udvikler et alvorligt problem, kan denne omkostning endda nå op på op til 8.000 dollars. For eksempel kan udskiftning af en dårlig timingkædespænder koste dig mindst 830 dollars.

  Ford Puma - Almindelige problemer & fejl

Hvor længe holder BMW N47-motorer?

Det afhænger af, hvor godt du vedligeholder bilen. BMW N47-motoren er meget upålidelig og begynder at få problemer allerede ved 40.000 miles. Ting som timingkæder skal skiftes efter 60.000 miles. Uanset hvad kan korrekt pleje og vedligeholdelse få motoren til at holde over 250.000 miles.

Omkostningerne til vedligeholdelse er dog ret høje, da denne bil har en masse problemer, som du bliver nødt til at håndtere i løbet af årene.

Bottom line

Hvis du ejer en BMW-model med N47-motor, bør du altid passe godt på din bil for at undgå de fleste af de ovennævnte problemer. Skift timingkæden hver 60.000 til 100.000 miles. Desuden skal du rense din bils EGR-sensor ved rettidige olieskift for at undgå unødvendig sodopbygning.

Alt i alt skal du holde øje med motordelene og overholde den planlagte servicevedligeholdelse. Men hvis det er muligt, skal du undgå at investere i en BMW-model med N47, da det er en af de mindst pålidelige BMW-motorer, der nogensinde er bygget.

Bilproblemer, typiske fejl og svagheder.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z