Almindelige Ford 1.5 TDCi-motorproblemer

Ford Focus

Ford er kendt for at lave nogle af verdens bedste motorer, men de fleste af dem er store og kraftige V8-motorer til muskelbiler, som ikke er de eneste motorer, Ford laver. I den nederste ende af spektret står 1,5L TDCi, som er designet til massemarkedsformål, hvilket betyder, at den skal kunne holde til tidens tand endnu bedre end en Ford V8-motor, som typisk ikke yder samme kilometertal.

Som sådan vil vi nævne alle de almindelige Ford 1,5 TDCi-motorproblemer og fortælle dig, hvad du skal vide, når det er tid til at reparere den. Klokkelyde synes at være en ting med disse motorer, mens knastakslen også er kendt for at forårsage problemer. Andre problemer omfatter problemer med EGR-ventilen og potentielle olielækager.

Alt i alt synes 1,5 TDCi-motoren at være en rimelig pålidelig motor, da mange mennesker har tendens til at køre med disse motorer i hundredtusindvis af kilometer uden at have brug for større mekaniske eftersyn eller ombygninger. Som sådan er det vigtigt, at du passer ordentligt på denne motor, hvilket betyder, at du skal foretage al vedligeholdelse og reparationer, når det er nødvendigt.

Alligevel kan der ske ting og sager, og din motor kan få alvorlige problemer, selv om du gør alt, hvad du kan. Det er desværre en ting med stort set alle motorer derude, men én ting er sikkert: Hvis du gør alt, hvad du skal gøre i tide, vil du mindske chancerne for, at noget usædvanligt nogensinde sker.

Knocking Sounds

Der er ofte blevet rapporteret om bankende lyde fra motoren for 1,5 TDCi. Nogle få ejere har rapporteret, at disse opstår med mellemrum og endda har ført til, at motoren dør for tidligt. Forbindelsesstængerne er undertiden forbundet med at forårsage disse problemer, og problemer med forbindelsesstængerne er virkelig alvorlige og skal behandles straks.

  BMW X6 VS Ford Explorer - hvilken er bedst?

Det er bedst at tage din bil til en forhandler eller en Ford-specialist i det øjeblik, du bemærker mærkelige lyde fra motorområdet. Lyde som disse har en tendens til at føre til en mekanisk mangel, potentielt endda timingkæder, som kan være dødelige i nogle tilfælde.

Problemer med knastaksler

En af de mere bemærkelsesværdige tilbagekaldelser i forbindelse med 1,5L-dieselbilen er den, der vedrører problemer med knastaksler. Det er kendt, at kædehjulene på knastakslen kan gå i stykker, hvilket kan forårsage relativt alvorlige problemer. Nogle anfører endda, at knastakslen bør udskiftes hvert 7-9. år, da disse problemer kan opstå flere gange, selv efter at knastakslen er udskiftet.

Hvis kamhjulet løsner sig fra nitten, kan det også forårsage problemer med remmen. Hvis det sker, kan din motor få meget store problemer. Som sådan skal du tage din bil til en mekaniker som nævnt i ovenstående afsnit, da det også kan være dødeligt at ignorere problemer som disse, hvis du ignorerer dem.

Problemer med EGR-ventilen

EGR-ventilen (exhaust gas recirculation valve) har til opgave at kontrollere brændstofdampe og bruge dem til forbrændingsprocesser, hvilket hjælper motoren med at være mindre skadelig for miljøet og samtidig være mere effektiv. Hvis EGR-ventilen begynder at forårsage problemer, bør du kunne mærke dem ved overdreven rygning, dårlig MPG, ujævn effekt og overdreven lugt af dieselolie.

Det bedste ville være at rense EGR-ventilen, da det nogle gange kan løse problemet billigt. Hvis problemet imidlertid fortsætter over en længere periode, selv efter at du har renset ventilen, er det bedst at inspicere alle de ledninger, der fører til og fra EGR-ventilen, og teste systemet for eventuelle utætheder. Til sidst er det altid den bedste idé at udskifte EGR-ventilen i dette tilfælde.

  Ford Puma - Almindelige problemer & fejl

Olielækager

Olielækager er en almindelig forekomst på en lang række motorer, og 1,5 TDCi er ikke anderledes. De mest almindelige steder, hvor en olielækage kan opstå, er pakningerne på panden, som ikke er pakninger af den højeste kvalitet. Olieledningernes pakninger kan blive forringet med tiden, mens selve olieledningerne har tendens til at være robuste nok til ikke at lække.

Uanset hvad er det altid bedst at udføre en tæthedsprøvning, især hvis du bemærker nogen vandpytter under bilen. At kontrollere oliepinden og fylde olie på, når du opdager, at der mangler olie, er kun en måde at forlænge problemet på. Test bilen for utætheder, og reparer/udskift alle de komponenter, der forårsager dem.

FAQ-afsnit

Hvilke Ford-modeller bruger 1,5 TDCi-motoren?

Ford 1,5 TDCi-motoren anvendes i hele Fords dieselhovedprogram fra biler som Fiesta til Ford C-Max, der er en stor familiebil. Grunden til, at Ford bruger denne motor i hele sit sortiment, er, at den er billig at købe, billig at tanke, rimelig pålidelig og rimelig langtidsholdbar, hvilket alt sammen er egenskaber, der er nødvendige for gode biler til daglig kørsel.

1,5 TDCi-motoren yder mellem 75 og 120 hk, hvilket ikke gør den overdrevent kraftig, men dens moment på 185-270 Nm er mere end rigeligt til det, som denne motor typisk bruges til.

Hvilke dieselmotorer tilbyder Ford?

Ford har en hel del dieselmotorer i sit sortiment. 1,5L er nu den mindste Ford-dieselmotor, mens topspecificerede Heavy Duty-lastbiler kan fås med motorer, der skubber over 7 liter i slagvolumen. Grundlæggende er alle disse motorer designet til at holde i hundredtusindvis af kilometer, og de er alle ret pålidelige.

  Ford B Max - Almindelige problemer & fejl

De topspecificerede Powerstoke-enheder er bæster, når det gælder drejningsmoment, bugsering og bugsering, mens mindre dieselenheder er bedst til daglig pendling og endda langdistancekørsel på motorvejen.

Skal jeg købe en Ford 1.5 TDCi?

Hvis du vil have en prisbillig, pålidelig og let at leve med Ford, der leveres med en passende dieseldrivlinje, er 1,5L TDCi et rigtig godt valg. Hvis du passer ordentligt på denne motor, bør den kunne klare alle de daglige belastninger uden at opleve større mekaniske problemer eller nogen som helst.

Idéen bag denne motor er at holde styr på alle dens potentielle niggles. De er måske ikke de bedste dieselmotorer på markedet, men de er mere end rigeligt til det, de er designet til at gøre.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z