2022 Mercedes EQS vs Porsche Taycan

Mercedes EQS er en af de nyeste og mest omtalte EV’er på markedet lige nu, mens Porsche Taycan er branchens standard, når det gælder luksus-EV-sedaner. Ja, Tesla Model S er måske hurtigere og mere populær, men Taycan er og har altid været den bil, der skal slås.

Mercedes EQS er en fuld størrelse luksus-EV-sedan og er sandsynligvis den mest luksuriøse og mest plyssede iteration af en elbil endnu. EQS er også et Mercedes-teknologihus og den mest avancerede bil, som Mercedes nogensinde har bygget, mest takket være det imponerende Hyperscreen MB UX-infotainmentsystem MB UX.

Porsche Taycan er på den anden side ikke nær så luksuriøs eller komfortabel, men den ser bedre ud, og den kører også bedre. Taycan 4S på mellemniveau er langt mere engagerende at køre end EQS, for slet ikke at tale om den højeste model Taycan Turbo S, der ligger langt over EQS, hvad angår køreglæde.

Alt i alt bør du vælge Mercedes EQS, hvis du ønsker den yderste komfort og luksus, og du er ligeglad med 0-60 mph-tider og hvor hurtigt du kan køre gennem et sving. Begge disse EV’er er den absolutte topklasse på det nuværende EV-marked, og de er begge lige imponerende, men af meget forskellige årsager.

2022 Mercedes EQS – Den mest luksuriøse EV på planeten

2022 Mercedes EQS er en firedørs luksus el-sedan med fire døre, der håber at sætte luksusstandarderne for elbilmarkedet på samme måde som S-klassen er luksusbenchmark i ICE-verdenen. Selv om EQS ikke kan konkurrere med S-klassen med hensyn til komfort og plads, føles EQS mere speciel, især bag rattet.

EQS tilbydes med to motorkonfigurationer, EQS 450 på “entry-level” og EQS 580 på topniveau. EQS 450 starter ved 102.310 dollars, mens EQS 580 starter ved 119.000 dollars. 450’eren har 329 hk, mens 580’eren har 516 hk. 450’eren er vurderet til omkring 350 miles, men 450’eren formåede endda at køre op til 422 miles på en enkelt opladning.

  Mercedes-Benz ML63 AMG Pålidelighed

580’eren skulle kunne klare omkring 320 miles max. og begge kan oplades fuldt ud via en hurtig DC-oplader på lidt over 40 minutter. EQS er umiskendeligt en luksusbil, og det er tydeligt, at Mercedes ikke har positioneret EQS som en sportsvogn.

EQS er klasseledende, når det gælder teknologi og interiørdesign, som ingen anden EV kan komme i nærheden. EQS kommer også med funktioner som luftrensningssystemer, firehjulsstyring, ambient belysning og avanceret adaptiv fartpilot med semi-autonom funktionalitet.

2022 Porsche Taycan – Den mest dynamiske elektriske sedan på planeten

Porsche Taycan kommer i to karrosseriformer og et par forskellige strømkonfigurationer. Udvalget starter med basismodellen Taycan til 82.700 dollars, der har en rækkevidde på 270 miles og 400 hk. Den næste i rækken er Taycan 4S til 103.800 dollars med en rækkevidde på 247 miles og 522 hk.

Taycan Turbo til $150.900 tilbyder 670 hk og en estimeret rækkevidde på ca. 250 miles, mens den rækkevidde-topmodel Taycan Turbo S koster $185.000 og kommer med 750 hk og en estimeret rækkevidde på ca. 200 miles på en enkelt opladning. Alle disse kan også fås i Cross Turismo-karrosseristilen, som koster ca. 2.000 dollars mere end sedanen.

I det øjeblik du lægger dine øjne på Taycan, er du klar over, at det er en ægte sportsvogn, selv om den vejer omkring 5.000 pund. Porsche har sørget for, at Taycan kører, som en ægte Porsche skal, og de fleste mener, at den er mere dynamisk end Panamera’en.

  Bruger Porsche VW-motorer?

Taycan er ikke lige så prangende som EQS indvendigt, men det betyder ikke, at Taycan ikke også er utrolig luksuriøs, det er bare det faktum, at EQS er på et helt andet niveau. Taycan er heller ikke nær så fyldt med funktioner som EQS, men den kommer med alt det, du kan forvente af en topmoderne luksusbil.

Konklusion – Tag EQS, hvis du vil have luksus, tag Taycan, hvis du vil have en sporty kørsel

Begge disse EV’er er lige imponerende og er i øjeblikket de to mest spændende EV’er efter min mening. EQS er uden sammenligning den mest luksuriøse EV på planeten, og hvis du sætter pris på luksus frem for sporty, er EQS det oplagte valg.

Hvis du lægger vægt på rækkevidde, er EQS 450 det rigtige valg, da den har den største rækkevidde af alle de modeller, der er nævnt i denne artikel. 450’eren er faktisk det bedste valg af hele EQS-serien, fordi du kan bruge den ekstra prisforskel på 20.000 dollars til at vælge 450’eren ordentligt.

Hvis du derimod lægger vægt på en sporty kørsel, er Taycan den rigtige løsning, da den uden tvivl er den mest atletiske og mest velkørende elektriske sedan på markedet, og det bedste valg i serien er Taycan 4S, da den balancerer perfekt mellem kraft og rækkevidde.

FAQ-afsnit

Vil Mercedes Benz EQS AMG være hurtigere end Taycan?

Mercedes har for nylig præsenteret EQS 53 AMG, som er den mest dynamiske og hurtigste EQS-model, du kan købe. EQS AMG har 650 hk, hvilket gør det muligt for EQS at sprinte fra 0-100 km/t på ca. 3,5 sekunder i bedste fald.

  Laver Porsche en minivan?

Det er ganske vist hurtigt, men en Porsche Taycan Turbo S med 750 hk kan klare det på under 2,5 sekunder.

Er Mercedes EQS bedre end en Tesla Model S?

Tesla Model S er hurtigere, billigere, mere populær og nemmere at bruge takket være Tesla Supercharger-netværket. Model S er dog ikke bedre end EQS, fordi EQS tilbyder en bedre og mere raffineret oplevelse som helhed.

Tesla-biler er simpelthen ikke bygget godt nok til, at de kan måle sig med EQS. Dermed ikke sagt, at Tesla laver dårlige biler, tværtimod, de laver gode biler, men Mercedes gør det simpelthen bedre

Er Mercedes EQS bedre end Audi e-Tron GT?

Audi e-Tron GT tilbyder en utrolig lignende oplevelse som Taycan. Det skyldes, at de begge er bygget på en fælles VAG-platform, og de deler mange komponenter mellem hinanden. e-Tron er mere eller mindre en afdæmpet version af Taycan, hvilket betyder, at den er meget mere sportslig end EQS.

e-Tron GT er en af de flotteste EV’er på markedet, mens EQS er en af de mest mærkelige EV’er på markedet. Alt i alt er EQS faktisk mere imponerende som en samlet pakke, mens e-Tron er en sjovere bil at køre, eje og se på.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z