Rivaliseringen mellem BMW 3-serie, Audi A4 og Mercedes Benz C-klasse er en af de mest nært beslægtede rivaliseringer i hele den tyske bilindustri. Den nuværende generation af Audi A4 er dog ved at være lidt oppe i årene, hvilket betyder, at den i øjeblikket mangler både bag den nye 3-serie og den helt nye Mercedes C-klasse.
Den nye BMW 3-serie blev introduceret for et år eller to siden og føles stadig lige så frisk som altid. 3-serien er nu både større og længere end den tidligere F30 BMW 3-serie, mens den stadig opretholder den legendariske BMW-kørefornemmelse. Det er en dejlig bil med de bedste dynamiske evner ud af sin klasse.
På den anden side af spektret står den helt nye Mercedes C-Klasse. C-Klassen fra 2022 fik en kraftig opgradering og er nu mere på linje med den øverste S-Klasse. På samme måde som 3-serien fører an i dynamikken, gør C-Klassen det med komfort, teknologi og luksus.
Indtil den nye C-Klasse kom, var BMW 3-serien det oplagte valg af sortimentet, men med den nye C-Klasse, der kommer på markedet, er tingene definitivt vendt, og den nye C-Klasse er nu benchmark i segmentet.
2022 Mercedes C-klasse – Den mest teknologisk avancerede og mest luksuriøse C-klasse hidtil
Det trepunktede stjernemærke på motorhjelmen er et synonym for luksus, komfort og klasse, men den nyeste generation af Mercedes-biler tilføjer også teknologi som en nøglefaktor, når det gælder produktplacering. C300 skulle starte på omkring 45.000 dollars, og for den pris får du meget.
En 2,0L 4-cylindret turbomotor med 4 cylindre, der yder 255 hk, pakket med Mercedes-mærket EQ Boost-teknologi, som midlertidigt skulle tilføje 20 hk. 4MATIC AWD fås for omkring 2.000 dollars, og alle C300-modeller leveres med en 9-trins automatgearkasse, der giver problemfri skift og god økonomi.
Den nye C-klasse ser lige så fed ud som nogensinde, da den benytter et mere futuristisk og kantet design sammenlignet med sin forgænger. Interiøret er langt foran i klassen takket være det førende MB UX-infotainmentsystem i klassen, smukke designberøringer og en vægt på funktionel minimalisme.
C-Klassen er en luksusbil med et tydeligt fokus på komfort. Det betyder, at den ikke kører lige så godt som 3-serien, men det er de fleste, der køber C-Klassen, ikke interesseret i det. Alt i alt er den nye C-Klasse den nye benchmark for kompakte luksus-sedaner.
2022 BMW 330i – førerens valg
BMW 330i koster omkring 42.445 kroner, og for de penge får du en 2,0 liters 4-cylindret turbomotor med 4 cylindre, der yder 255 hk. 330i leveres også udelukkende med en 8-trins DCT-gearkasse, der muliggør lynhurtige skift og en jævn og forudsigelig kraftoverførsel. xDrive fås som en ekstraudstyr på 2.000 dollars.
330i føles mere ungdommelig og vovet, både fordi den ikke er så godt isoleret som C300, og fordi den holder meget bedre fast på vejen. Hvor C300 føles flydende og blød, føles 330i en smule mere plantet og skarpere til at skifte retning.
Designmæssigt er 330i ikke lige så attraktiv som den nye C-klasse, men M Sport-modellerne i den høje ende er faktisk meget mere aggressivt udseende. Interiørmæssigt føles BMW’en mere almindelig end C-Klassen, men den byder på materialer af højere kvalitet.
BMW’en byder også på mere plads, men det er langt fra lige så spændende at køre i 3-serien som i C-Klassen. 3-serien er stadig en fantastisk luksus kompakt sedan, men C-Klassen føles simpelthen en hel generation nyere.
Konklusion – Mercedes C-Klasse er den nye benchmark for luksus-kompaktsedaner
C300 er simpelthen en bedre men efter og mere spændende bil. Selv om 3-serien stadig føles mere engagerende at køre og er mere rummelig, er C300 mere luksuriøs, mere komfortabel, mere teknologisk avanceret og mere eftertragtet.
Det er ikke underligt, at C-Klassen altid har været den bedst solgte Mercedes-sedan, fordi den tilbyder den rigtige størrelse til de fleste mennesker derude. Virkeligheden er, at de fleste mennesker, der køber en kompakt luksus-sedan, ønsker komfort, teknologi og luksus frem for alt andet, og det er her, den nye C-klasse udmærker sig.
BMW 3-serien har stadig overtaget, når det kommer til køreglæde, og hvis det er din mojo, skal du vælge 3-serien.
Læs også om Mercedes C300 problemer.
FAQ sektion
Er 2022 Mercedes C300 mere effektiv end BMW 330i?
BMW 330i er vurderet til 26MPG i byen og 36MPG på motorvejen, hvilket er et ret miljøvenligt resultat, mens C300 er vurderet til 23MPG i byen og 33MPG på motorvejen. Virkeligheden er, at de begge burde være lige effektive, og den største forskel er dine generelle kørevaner.
Det er værd at nævne, at C-Klassen føler sig mere hjemme, når den blot kører i komfort, fordi Sport-tilstanden ikke er så engagerende. På den anden side føler 330i sig mere hjemme i de lavere gear, hvilket betyder, at de fleste bilister sandsynligvis vil presse 330i hårdere.
Er 2022 Mercedes C300 mere sikker end BMW 330i?
Sikkerhedsmæssigt er begge to 5-stjernede biler med branchens førende sikkerhedsassistentsystemer, men det er værd at nævne, at C-Klassen tilbyder mere, når den er fuldt udstyret med ekstraudstyr. Der er stort set ingen forskel mellem disse to, hvad angår sikkerhed, da de begge er overlegen sikre.
330i får dog kun advarsel ved fremadrettet kollision og automatisk bremsning som standard, mens C300 også har vognbaneassistent, fodgængerdetektion og fartpilot som standard.
Er Mercedes C300 fra 2022 en bedre familiebil end BMW 330i?
Begge disse to tyske luksus-kompaktsedaner i luksusklassen er gode familiebiler, og du bør være tilfreds med en af dem. BMW’en tilbyder en smule mere plads og er generelt lidt mere praktisk, men C300 er bedre isoleret, og den tilbyder en blødere kørsel.
Alt i alt er de begge to gode til familiebrug, da de balancerer komfort, plads og pris bedre end BMW 5-serie og Mercedes Benz E-klasse. Det er ikke underligt, at begge disse er de bedst solgte sedanmodeller fra begge producenter, da de virkelig tilbyder alt, hvad du kan ønske dig af en kompakt sedan.