VW Golf 1.6 TDI Problemer

VW problemer

Volkswagen 1.6L TDI er den mest berømte dieselmotor, du kan få hos VW, da det også er den mest prisvenlige dieselmotor, du kan få hos Volkswagen. Du kan finde denne motor i biler som VW Golf, VW T-Roc, VW T-Cross, VW Passat eller endda Audi A3. Den yder typisk mellem 90 hk og 120 hk.

I denne artikel vil vi nævne alle almindelige VW Golf 1.6 TDI-problemer og fortælle dig, hvad du skal holde øje med. Det første vi vil nævne er et problem i forbindelse med DPF (Diesel Particulate Filter), som er et kendt ømt punkt for mange VW-dieselmotorer. EGR-ventilen og indsprøjtningsdyserne er også problematiske.

Endelig vil vi også gennemgå visse problemer med brændstofforsyning og problemer med tandremmen. Alt i alt, hvis du passer ordentligt på denne motor, holder op med kun at bruge den til kort pendling og ikke misbruger den, vil du sandsynligvis få glæde af den i op til 150.000 miles.

VW Golf i sig selv er en utrolig almindelig bil i Europa, hvilket betyder, at det er relativt nemt at finde reservedele til 1,6L-motoren. Mange mener, at noget som en 1,6L TDI Golf er den bedste bil, du kan købe i Europa, da den tilbyder en perfekt blanding af anvendelighed, prisvenlighed, komfort og praktiske egenskaber.

DPF-problemer (dieselpartikelfilter)

DPF-filteret er et af de mest problematiske systemer, du kan finde i moderne VW-motorer, da det både er komplekst og tilbøjeligt til at få problemer, der skyldes selve systemets natur og forkert brug. DPF’et skal nå en optimal temperatur, før det effektivt kan begynde at rense skadelige partikler, hvilket betyder, at konstant kort pendling ikke vil gøre tricket.

  Hvad er forskellen mellem Volkswagen ID.4 og ID.5?

Det er forståeligt nok, at DPF’en vil blive tilstoppet, og bilen vil få en advarselslampe, der viser, at du enten skal køre bilen ved høje omdrejninger i et stykke tid eller rense DPF’en.

Problemer med EGR-ventiler

EGR-ventilen har til opgave at reducere bilens NOx-emissioner, hvilket gør bilens CO2-fodaftryk i overensstemmelse med reglerne for dieselemissioner. Systemet sender udstødningsgasser tilbage til motoren, hvilket stand sænker din emissionsprofil og samtidig forbedrer bilens effektivitet.

EGR-ventilen kan dog svigte, hvilket vil forhindre systemet i at forbedre bilens emissionsprofil og samtidig gøre din MPG dårligere. Det bedste, du kan gøre, er at rense EGR-ventilen grundigt, da det sandsynligvis vil løse problemet helt uden at skulle udskifte den eller tage den af.

Injektorproblemer

Injektorproblemer er også relativt almindelige med 1,6L TDI, især efter at bilen når 75.000 til 85.000 miles, hvor en eller flere af disse vil svigte. Selv om injektorerne teknisk set ikke er fejlrelaterede, er det altid bedst at udskifte dem alle sammen, da det ser ud til at have løst problemet for de fleste mennesker.

Hvis du udskifter bare en, vil en anden sandsynligvis snart gå i stykker, og det vil fortsætte med at ske, indtil du udskifter dem alle på en gang. Hvis man skifter en efter en med mellemrum, skal man huske, hvornår man udskiftede den sidste, og det er bare lidt unødvendigt.

Problemer med brændstofpåfyldning

1,6L TDI kan lide af brændstofproblemer, primært en defekt brændstofpumpe eller brændstoflækager. Disse kan opstå på grund af brændstof af dårlig kvalitet, hvilket også kan påvirke dine injektorer, brændstofringstyringen og endda brændstofledningerne, hvilket alt sammen kan føre til en virkelig dyr reparation.

  Volkswagen Golf år du bør undgå

En vigtig ting at bemærke er dog, at du skal udskifte dit brændstoffilter, når det er nødvendigt, da filteret har til opgave at holde uønsket snavs og snavs væk fra brændstofledningerne. Overdreven luft i systemet kan også forårsage nogle af disse problemer.

Problemer med styresystemet

Timingproblemer plejede at være et alvorligt problem på ældre VW-motorer, mens nyere motorer er betydeligt bedre, men ikke perfekte. Disse problemer skyldes typisk, at plastspændingsanordninger slides af og gør remmen/kæden lidt for løs. Dette påvirker motorens timing og kan føre til, at metalspåner finder vej til olien.
Motoren vil begynde at rasle og ryste, hvilket er lige omkring det tidspunkt, hvor du skal udskifte begge disse. Hvis du undlader at gøre det, er der stor chance for, at din motor vil få alvorlige interne skader.

FAQ-afsnit

Er VW 1.6 TDI en god motor?

Ja, 1.6 TDI er en god motor, hvis den bliver vedligeholdt korrekt. Hvis ikke, vil den opleve en hel masse problemer, hvoraf nogle vil påvirke motorens evne til at holde i lang tid alvorligt. Med 120 hk er det ikke en overdrevent kraftig motor, men 250 Nm @ 1500 omdrejninger er ikke et tal, man skal være bange for.

Hvorom alting er, så mener mange stadig, at 1.6 TDI er lidt for svag til de fleste anvendelser. De, der ønsker større biler som Passat, vil sandsynligvis opgradere til 2.0L TDI, som giver op til 320 Nm drejningsmoment og op til 150 hk.

  Alt om 2023 VW Golf GTI

Er VW 1.6 TDI en motor, der kan indstilles?

1.6L TDI er en lille 4-cylindret turboladet dieselmotor, hvilket betyder, at den ikke nødvendigvis er kraftfuld eller elsket af dem, der ønsker kraftige motorer. 1,6L TDI kan dog ombygges til nemt at yde omkring 140-150 hk uden større problemer.

Hvis du ønsker at tune den yderligere, kan du endda gå helt op til 300 hk, hvilket stort set er topgrænsen for 1,6L TDI. Disse hestekræfter bliver fulgt op af en enorm momentforøgelse, lige omkring 550-650 Nm, hvilket er ret vanvittigt.

Hvor længe vil VW 1.6 TDI holde?

Hvis du ikke er særlig bevidst om det, er 100.000 miles normalt der, hvor 1.6 TDI’en begynder at blive vred på dig og nægter at arbejde. Men hvis du passer ordentligt på den, kan du skubbe den over 200.000 miles uden at bekymre dig om større mekaniske eftersyn.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z