Volvo S40 er en eksklusiv, eksklusiv, subkompakt sedan, der blev produceret af Volvo mellem 1995 og 2012. Den første generation af S40, S40 I, blev produceret mellem 1995 og 2004, mens S40 II blev produceret mellem 2004 og 2012. S40 ophørte med at blive produceret i 2012 og blev erstattet af V40 hatchback-modellen.
I den periode lykkedes det Volvo at sælge mere end en million af disse, også inklusive V40 stationcar-versionen. S40 fås med et par forskellige motorvarianter fra små 1,6L 4-cylindrede motorer med 101 hk og helt op til S40 II S Automatica med op til 400 hk.
Den første generation af S40 benytter sig af Volvos klassiske boksformede sedan-design, mens den anden generation af S40 er mere eller mindre den samme, men med mere afrundede kanter. Interiørmæssigt er S40 I en smule gammeldags lige nu, mens S40 II er lidt mere moderne, men langt fra så moderne som de moderne Volvo-sedaner, der tilbydes i dag.
Med hensyn til pålidelighed ligger S40 under det gennemsnitlige middel med hensyn til pålidelighed, især i den første generation af modellen. Ikke desto mindre tilbyder S40 II nu stor værdi på det brugte marked, men at købe den kræver, at du graver dybere ned i bilens historie for at afgøre, om den virkelig er det værd eller ej, da kvaliteten af vedligeholdelsen spiller en stor rolle i de samlede ejeromkostninger.
Volvo S40 – Drivlinjen
Volvo S40 I-modelprogrammet starter med en 1,6L 4-cylindret linjecylinder med 105 hk, mens postfacelift-versionen af denne motor yder 109 hk. Den næste i rækken er den 4-cylindrede 1,6L-motor med 116 hk/122 hk. Volvo S40 I 2.0L har en 2.0L 4-cylindret motor med 136 hk og 160 hk for den turboladede version. T4-topmodellen har en 1,9L 4-cylindret motor på 1,9L med 200 hk.
S40 II-serien starter også med en 1,6L 4-cylindret motor med 100/125 hk. 1.8L-motoren har 125 hk, mens 2.0L-motoren fås med 145 hk. S40 II fås også med et par 5-cylindrede motorer med en effekt på mellem 140 og 230 hk, mens den kraftigste S40-model til dato er S40 II S Automatica med sin 4,7L V8-motor med 440 hk.
S40 I fås med fire dieselmotorer med ydelser på mellem 90 og 115 hk, mens S40 II fås med dieselmotorer med en effekt på mellem 100 og 190 hk. S40 I leveres med manuel gearkasse og FWD, mens S40 II også kan fås med automatgear, RWD eller AWD-drivlinje.
S40-serien er ikke så speciel, når det gælder effektivitet, da den maksimale MPG, som S40’eren opnår, i bedste fald svæver omkring 30 MPG-mærket. Alt i alt er motorerne sofistikerede, men ikke for støjsvage.
Volvo S40 – Design og chassis
Den første generation af S40 ser gammel ud både indvendigt og udvendigt, hvilket er forventeligt i betragtning af bilens alder. Anden generation er en smule mere moderne, men langt fra så tidssvarende som nyere Volvo-modeller er. Det indvendige design er en del bedre med den nyere model, men den mangler også de fleste af de nyeste funktioner.
S40’s chassis og affjedringstuning er skræddersyet til en komfortabel kørsel, hvilket betyder, at S40 ikke er nogen sportsvogn, selv ikke i tilfældet med S40 Automatica.
Volvo S40 – Pålidelighed og almindelige problemer
S40 er ikke den mest pålidelige Volvo-bil til dato, hvilket betyder, at den lider under en del problemer, både første og anden generation af modellerne. De mest almindelige problemer, der har tendens til at plage S40, er forbundet med katalysatoren, mangelfulde bremser, utæt soltag, olielækager og en fejl i MAF-sensoren.
Nogle af disse er lidt mere bekymrende end andre, f.eks. problemet med bremserne, mens problemer som det utætte soltag kan løses på et tidligere tidspunkt, hvis du er meget opmærksom på det. S40 II er en smule mere pålidelig end 1. generation, men ikke nok til at gøre en reel forskel i den virkelige verden.
Volvo S40 – Værdi og praktisk anvendelighed
Volvo S40 kan fås mellem 2.500 og 16.000 kr. alt efter model, byggeår, udstyr, stand og kilometertal. Nogle af dem kan være af stor værdi, hvis de er blevet vedligeholdt i en anstændig grad. Alligevel skal du være meget opmærksom på alle servicehistorikdokumenter.
Praktisk set er S40 måske ikke den største sedan derude, men den tilbyder bestemt plads nok til en person, der ikke har planer om at transportere større personer så ofte. Bagagerummet er også anstændigt, mens det overordnede udsyn er middelmådigt.
FAQ-afsnit
Hvilken Volvo S40 skal jeg købe?
Mellem de to S40-generationer bør du fokusere din opmærksomhed på den, du bedst kan lide, da de begge er relativt ens, hvad angår kvalitet. S40 II er dog en mere avanceret bil, især fordi den kan fås både med og uden ratgear og AWD, samtidig med at den har en automatisk gearkasse.
Hvad angår motorer, synes T4-motorerne at være de mest populære, mens nogle også roser 1,9L dieselmotoren som en virkelig pålidelig enhed.
Er Volvo S40 sikker?
Volvo-biler er kendt for deres imponerende sikkerhedsoplysninger, og S40 er ikke anderledes, især ikke anden generation. S40 af 1. generation er nu en relativt gammel bil, hvilket betyder, at den ikke er nær så sikker som S40 II.
Men selv S40 II mangler størstedelen af de moderne sikkerhedsteknologier, da de fleste af disse ikke var tilgængelige på det tidspunkt. Alligevel er anden generation af S40 bygget robust, hvilket giver den ret imponerende resultater i kollisionstest.
Hvorfor stoppede Volvo med at fremstille S40?
Man skulle tro, at Volvo efter en million solgte enheder modvilligt vil droppe S40. Men i de sidste par år af S40-salget var der et enormt fald i popularitet, da de tidlige 2010’ere var den tid, hvor SUV’er og crossovers begyndte at vinde hurtigt popularitet.
Endelig er de 5-cylindrede motorer i S40 hverken økonomiske eller hurtige, samtidig med at de også er for støjende for segmentet. Ejerne klagede også over ergonomien, men hovedårsagen til, at S40 blev fyret, er, at biler som disse begyndte hurtigt at miste opmærksomhed.