Volkswagen Tiguan blev første gang afsløret tilbage i 2007 og har siden da været en ret populær kompakt SUV/crossover. Tiguan er lidt af et mere prisvenligt alternativ til Audi Q5, hvilket betyder, at den deler mange af sine understel både med Q5 og med Porsche Macan.
Det er en god ting i betragtning af, at Tiguan er meget mere overkommelig end de to andre. Alt i alt er Tiguan en rimelig pålidelig bil to, men den lider af et par problemer, som faktisk er værd at tale om. De mest almindelige VW Tiguan-problemer er relateret til motorens timing, defekte MAF- og O2-sensorer, urspringsproblemer, vandpumpeproblemer og problemer med tændingsspolerne.
De fleste af disse kan løses med rettidig og korrekt vedligeholdelse, hvilket betyder, at de fleste af dem ikke direkte skyldes lav kvalitet i fremstillingen. På den anden side skyldes problemet med urfjedre næsten udelukkende VW’s manglende evne til at gøre det rigtigt, selv efter et par tilbagekaldelser.
Hvis du er interesseret i at købe Tiguan, bør du fokusere din opmærksomhed på de to sidste generationer, da disse både er moderne nok, samtidig med at de ikke er alt for dyre.
VW Tiguan – Problemer med motorens timing
Timingkæden er et veldokumenteret problem med mange VW-modeller. Mere specifikt har spændingsenheden en tendens til at blive løs efter et stykke tid, hvilket gør, at timingkæden taber sig. Hvis du ikke tager dig af dette problem i tide, har det potentiale til at ødelægge din motor fuldstændigt.
Formålet med timingkæden er altid at holde ventilerne i synkronisering med injektorerne, hvilket betyder, at hvis de ikke er det, vil der opstå en masse motorskader. Alt i alt skal du sørge for at følge alle de af VW anbefalede intervaller, når det gælder service og inspektion af kæden, og så burde du være godt kørende.
VW Tiguan – Fejlbehæftede MAF-sensor og O2-sensorproblemer
Masseluftstrømsensoren (MAF) er designet til konstant at overvåge den mængde ilt, der kommer ind i motoren, for at opnå en perfekt balance mellem ilt og brændstof. Hvis MAF’en begynder at forårsage problemer, er det sandsynligt, at det også påvirker O2-sensoren, hvilket kan føre til, at begge sensorer svigter.
Hvis du kan mærke, at din Tiguan tøver med at accelerere, har problemer med at starte op, går i stå og muligvis endda har fejltænding, er der sandsynligvis tale om et af disse to eller begge problemer. Sørg derfor for at tage din Tiguan med til forhandleren, hvis du oplever et af disse problemer.
VW Tiguan – Problemer med urfjedre
Et af de mest stressende VW-problemer af alle er problemerne med urfjederen i rattet, som har til opgave at styre alle de styresystemrelaterede funktioner såsom airbags, ratbetjening, adaptiv fartpilot osv. VW har endda udstedt en tilbagekaldelse på grund af dette, men NHTSA oplyser, at mere end 1,2 millioner VW-modeller (herunder Tiguan) stadig lider under disse problemer.
Alt i alt er problemet med urfjederen stadig for det meste uløst, hvilket bestemt er et problem, fordi det er relateret til nogle vigtige sikkerhedsfunktioner som f.eks. airbaggen.
VW Tiguan – Problemer med vandpumpen
Problemet med vandpumpen er et almindeligt problem med mange VW- og Audi-modeller, men Tiguan synes at lide mere under det end de fleste VW- og Audi-modeller gør. Formålet med vandpumpen er at recirkulere vand fra køleren, gennem kølesystemet og til motoren for at køle motoren ned.
Disse har en tendens til at svigte på grund af skøre plastpakningshuse, som typisk udvikler lækager efter et stykke tid. De fleste VW-specialister anfører, at du med stor sandsynlighed vil gå igennem en eller to vandpumper i løbet af Tiguan’ens levetid.
VW Tiguan – Problemer med tændingsspoler
Et af de mest almindelige VW Tiguan-problemer er også relateret til tændingsspolerne. Tiguan bruger typisk en 4-cylindret motor, hvilket betyder, at den leveres med fire tændingsspoler. Når nogle af disse svigter, vil motoren blive sløv og relativt uvillig til at accelerere, hvilket betyder, at du bør tage din Tiguan til en forhandler med det samme.
De fleste VW-specialister anfører, at Tiguan sandsynligvis vil have brug for en udskiftning af tændspolen hver 50.000-60.000 miles, hvilket faktisk er almindeligt. De har nogle gange en tendens til at fejle alle på én gang, hvilket betyder, at reparationen kan koste et par hundrede dollars.
FAQ-afsnit
Er VW Tiguan det værd?
VW Tiguan er en af de mest populære nuværende VW-modeller, hvilket betyder, at mange mennesker mener, at den er det værd. Som sådan er der næppe nogen, der kan argumentere for, at Tiguan ikke er en god bil, men mange mennesker er alligevel ikke så interesserede i at købe en bil som Tiguan.
Tiguan bliver købt af både mandlige, kvindelige, gamle og unge bilister, hvilket betyder, at den tilbyder noget for enhver smag. Den er meget afhængig af de ekstraudstyr, du vælger, hvilket betyder, at en Tiguan med et godt udstyr kan konkurrere med Q5, mens et eksemplar med lavt udstyr ikke engang kan komme i nærheden.
Er VW Tiguan sikker?
VW Tiguan er en 5-stjernet sikkerhedsklassificeret bil, hvilket betyder, at den er så sikker som de fleste kompakte SUV’er/crossovers kan være. Tiguan leveres med alle de nødvendige minimumssikkerhedssystemer direkte fra fabrikken. Men hvis du vil have de nyeste og bedste sikkerhedssoftware-systemer, skal du betale for dem.
Det er mere eller mindre det generelle tema for Tiguan, for det afhænger i høj grad af de ekstraudstyr, du vælger.
Hvor længe kan en VW Tiguan holde?
VW Tiguan kan holde mere end 200.000 miles med korrekt vedligeholdelse som minimum. Hvis du passer godt på en Tiguan, eller en hvilken som helst anden VW for den sags skyld, vil du sandsynligvis få glæde af den i lang tid fremover. Selvfølgelig oplever nogle modeller problemer mere end andre, men generelt er Tiguan’en pålidelig.
Der findes mange Tiguan-eksemplarer over hele verden med mere end 300.000 miles på uret. Alt i alt, hvis du vedligeholder den godt, vil den holde længe, hvis du vedligeholder den godt.