Volkswagen e-Up er den mindste og billigste elbil fra VW, der er fremstillet på den velkendte VW Up-platform. VW Up blev introduceret i en tid, hvor elbiler ikke var så populære, men i det sidste årti eller deromkring er der sket et massivt skift i retning af elbiler. Det er derfor, at VW og alle andre prominente mærker er opsat på at tilbyde så mange elbiler, som de kan.
Indrømmet, masseproduktionen af helt nye teknologiske biler er altid fyldt med problemer og problemer, som plager sådanne biler i årevis. Mærkerne har en tendens til at opgradere dem under hele produktionen, hvilket gør dem meget mere pålidelige efter nogle få år. Den gode nyhed her er, at EV’er i sagens natur ikke er lige så problematiske som biler med forbrænding.
Den dårlige nyhed er, at VW Up blev designet til at være en bil med forbrændingsmotor og ikke en EV, hvilket betyder, at den ikke leveres med sit eget selvstændige EV-chassis. Uanset hvad synes e-Up at være en rimelig pålidelig bil, men den lider under problemer som f.eks. nedsat rækkevidde om vinteren, problemer med airbags, infotainmentproblemer og dårligt salg.
VW e-Up sælges i et meget begrænset antal, så det er svært at finde problemer, der virkelig kan betragtes som almindelige. Men de ovenfor nævnte problemer er bestemt almindelige og er kendt for at forårsage en masse hovedpine.
VW e-Up – Nedsat rækkevidde om vinteren
Nedsat rækkevidde om vinteren er et velkendt problem for de fleste elbiler, hvilket betyder, at nogle af dem mister en brøkdel af rækkevidden, mens andre mister meget mere. Det er også vigtigt at bemærke, at nogle elbiler kommer med mere end 300 eller endda 400 miles rækkevidde, så at miste så meget som 100 miles rækkevidde i sådanne biler er bestemt et problem, men ikke så meget som at miste 50 miles i en bil, der ikke kan køre mere end 150 miles.
VW e-Up kan klare op til 100 miles, hvilket betyder, at den kun er bestemt til at blive kørt i byen. Nogle ejere har dog rapporteret, at e-Up’s maksimale rækkevidde kan falde næsten til det halve under strenge vinterforhold. Det betyder, at e-Up’s maksimale rækkevidde om vinteren kan være så lav som 50 miles på en fuld opladning.
VW e-Up – Problemer med airbags
VW Up som helhed har været genstand for en tilbagekaldelse på grund af fejlagtig programmering af sideairbaggene. Problemer som disse kan være ekstremt farlige og bør afhjælpes hurtigst muligt. VW e-Up var også en del af denne tilbagekaldelse, hvilket betyder, at du bør kontakte en VW-forhandler og se, om den VW e-Up, du kigger på, har fået løst disse problemer.
Du skal også huske på, at selv om e-Up teknisk set er en 5-stjernet bil, når det gælder sikkerhed, betyder det ikke, at den vil klare sig godt i alle situationer. Derfor er det vigtigere end sikkerhedsklassificeringen at sørge for, at du altid har alle de væsentlige sikkerhedsforanstaltninger klar, end at du altid har alle de væsentlige sikkerhedsforanstaltninger klar.
VW e-Up – Infotainment-problemer
VW e-Up er en overraskende sofistikeret bil i betragtning af sin størrelse, hvilket betyder, at den helt klart slår over sin vægtgrænse i mange henseender. Sammenlignet med Fiat 500, den direkte konkurrent til VW Up, er Fiat ikke i stand til at matche VW’en, når det kommer til teknologi, funktionalitet og det store antal muligheder, som du får med alle moderne VW-modeller.
Den mørke side af en sådan funktionalitet er, at den er tilbøjelig til at have problemer fra tid til anden, og VW Up er bestemt ikke anderledes. Det betyder, at infotainmentsystemet er kendt for nogle gange at slukke, blive helt ubrugeligt eller være langsomt til at reagere.
VW e-Up – Dårligt salg
Grunden til, at det er så svært at lave en liste over de mest almindelige VW e-Up-problemer, er, at e-Up ikke sælger så godt. Årsagen er ganske enkelt, at e-Up kun kan bruges i travle bycentre, fordi størrelsen, pladsen og rækkevidden er alt for ringe til at kunne rumme dig på en langtur.
Desuden kører de mennesker, der køber e-Up, ikke så mange kilometer med den, hvilket betyder, at der findes mange brugte e-Up-modeller med lavt kilometertal på brugtmarkedet. Alle disse grunde tilsammen gør salget af e-Up virkelig svagt.
FAQ-afsnit
Er VW e-Up en god bil?
Det afhænger af, hvem du spørger. Hvis du bor i et travlt bycentrum, der lider under trange parkeringspladser eller mangel på samme, vil du sandsynligvis elske e-Up’en, da den gør det muligt for dig at suse rundt i byen på en ubesværet måde. Synligheden er fantastisk, bilen er elektrisk, hvilket betyder, at du kan køre overalt med den, og prisen er fristende for en elbil.
Hvis du derimod har tendens til at bevæge dig ofte ud af byen, og du ønsker noget lidt mere solidt end en dåse med en pakke batterier, er VW e-Up bestemt ikke en bil for dig.
Er VW e-Up bedre end VW Up?
VW e-Up er den bedre bybil og den mere fornuftige løsning at få, hvis du har mulighed for at lade bilen op i din garage eller et andet sted, når det er nødvendigt. Forbrændingsmotorversionen af VW Up er det bedre valg for dem, der ikke kun bruger deres bil i byen, men også gerne lejlighedsvis kører længere ture.
Up med forbrændingsmotor er billigere at købe, men dyrere at drive. Faktum er, at de to er ens, og den eneste forskel er, hvor strømmen kommer fra.
Er VW e-Up på vej ud af produktion?
VW Up og VW e-Up er begge ophørt med at blive produceret i 2020, fordi VW har besluttet (med rette) at fokusere på deres egen ID. EV-rækkevidde i stedet. VW e-Up blev aldrig et kæmpehit, og det ville den nok heller aldrig blive.
Som sådan er der ingen version af VW Up tilgængelig i mere end et år nu, fordi omstruktureringen af VW-brandet og det dårlige salg har trukket Up på pension for altid.