Tesla er en nybegynder i bilverdenen, men det ser ud til at have fået en hel del tilhængere i de seneste par år. Man kan sige, at Tesla var hovedårsagen til, at vi fokuserede på elbiler, og hvorfor så mange andre mærker ønskede at indhente Tesla med deres EV-tilbud. Uanset hvad er en Tesla ikke et fyrtårn for pålidelighed, og vi vil fokusere på, hvorfor en Tesla ikke vil starte – årsager og hvordan man løser det.
Til at starte med er en Tesla også udstyret med et 12-volts batteri, der leverer den nødvendige saft til at starte bilen. Det betyder, at hvis batteriet er fladt eller svagt, vil du ikke kunne starte bilen op. Desuden skal vi også nævne, at den centrale skærm nogle gange kan lave fejl og ikke lade dig starte bilen.
Hvis din Tesla ikke har nogen batteriopladning tilbage, vil den heller ikke starte. Tesla fortæller også, at den indre computer kan genstarte sig selv et par gange om året, hvilket vil forhindre dig i at starte bilen op i et par minutter, mens processen finder sted. En Tesla, der nægter at starte, er ikke så almindelig, hvilket betyder, at disse problemer heller ikke er almindelige.
Hvis det er noget andet, der er skyld i det, er der gode chancer for, at din Tesla har brug for en professionel mekaniker, der kender sin vej rundt om en Tesla. Sørg derfor for at tage din bil til en forhandler, hvis den rent faktisk ikke kan sparke liv i den.
Problemer med 12-volt batteriet
Dit første punkt af interesse bør være 12-volts batteriet, som kan blive udtømt som i enhver anden bil. En Tesla leveres med et stort batteri, der er til kørsel, men den leveres også med et standard 12-volts batteri, som du normalt finder i en normal bil med forbrændingsmotor. For at teste 12-voltsbatteriet skal du sørge for at tage et multimeter og tjekke batteriets effekt. Hvis målingerne siger 12-13 volt, er dit batteri i orden.
Hvis aflæsningen siger mere end det, er der noget, der trækker strøm, mens bilen er i standbytilstand, hvilket kan føre til et dødt batteri. Hvis aflæsningen derimod er lavere end det, er dit batteri ved at nærme sig slutningen af sin levetid. Alt i alt skal du også sørge for at tjekke polerne for at se, om der er tegn på korrosion, hvilket ikke er så tit er tilfældet.
Centralskærmen bliver blank
De fleste Tesla-modeller leveres med store centrale skærme, der bruges til at styre bilen helt og holdent. Det betyder, at disse skærme rummer alle de nødvendige funktioner, der er designet til at styre klimaanlægget, dine kørselsoplysninger, dine køretilstande, din navigation og dine sikkerhedssystemer. Hvis skærmen ikke kan tændes, vil bilen sandsynligvis heller ikke starte på grund af det er farligt at køre uden at vide noget om hastigheden.
Hvis skærmen går ud, bør du fejlfinde den og genstarte den, indtil den kommer til live igen. Dette problem synes at være almindeligt, når du hurtigoplader din Tesla, da touchskærmen kan overophede og dermed slukke sig selv for at forhindre yderligere skader. Som sådan har dette ikke tendens til at vare så længe, hvilket betyder, at du bør kunne køre i et par minutter gange.
Ingen batteriopladning
Hvis du tømmer batteriopladningen fuldstændigt, viser bilen ikke nogen som helst tegn på liv og kræver, at du åbner opladningsporten manuelt for at oplade bilen igen. Dette sker dog meget sjældent, kun hvis du bruger hele batteriet og lader bilen stå stille i et stykke tid.
Hvis du er tæt på at tømme batteriet og undlader at oplade det, går bilen i “dyb dvaletilstand”, hvor den forsøger at spare på de sidste dråber af batteriets saft. Det er en indlysende konsekvens, at bilen ikke kan startes og køre, da den simpelthen ikke har strøm nok til at bevæge sig fra punkt A til punkt B.
Computeren genstarter sig selv
Endelig kommer vi også til det afsnit, hvor vi skal tale om, at Teslas centrale computer genstarter af sig selv et par gange om året, hvilket kræver, at du skal holde dig stille for ikke at hindre sikkerheden. Det betyder, at du ikke kan køre bilen, mens denne proces finder sted, og at du skal vente et par minutter, indtil den er færdig.
Virkeligheden er, at en Tesla ikke er en normal bil med forbrændingsmotor, hvilket betyder, at det ikke er så almindeligt, at en Tesla ikke starter. Men hvis din Tesla ikke vil starte, skal du sørge for at gennemgå alle disse i direkte rækkefølge.
FAQ-afsnit
Hvor meget koster et Tesla-batteri?
Et 12-volts Tesla-batteri vil sandsynligvis koste dig omkring 300 dollars, men priserne varierer meget afhængigt af modellen, årstiden og lovene om udbud og efterspørgsel. Tesla dækker 12-volts batteriet under garantien, hvilket betyder, at Tesla erstatter det gratis, hvis det dør.
Et helt nyt batteri til drivlinjen er dog meget dyrere end det, hvilket betyder, at du kan forvente at betale mellem 5.000 og 17.000 dollars afhængigt af modellen og batteriets størrelse.
Laver Tesla pålidelige biler?
Sammenlignet med normale biler med forbrændingsmotor laver Tesla pålidelige biler, men sammenlignet med andre EV’er er Tesla ikke det mærke, du skal gå til, hvis du ønsker pålidelighed. Selvfølgelig er mærket blevet meget bedre i løbet af de seneste år, men bilerne går stadig i stykker af mange forskellige årsager.
Den langsigtede pålidelighed er for det meste et mysterium, men én ting er sikkert, når det store batteri dør, står du tilbage med enorme regninger for reparationer og udskiftning af batteriet, som ofte giver lidt eller ingen mening.
Skal jeg købe en Tesla?
Hvis du er fan af Tesla, og du vil forkæle dig selv med en topmoderne EV, er det en oplevelse som ingen anden at købe en Tesla. Folk, der elsker Tesla-biler, sværger til dem og vil sandsynligvis ikke røre noget andet end en Tesla.
Hvis du er den type fyr, og du har det godt med at leve med en EV, giver det mening at købe en Tesla.