Skoda Roomster automatisk er en lille familiebil fremstillet fra 2006 til 2015. Denne fem-dørs hatchback er pålidelig og rummelig med exceptionel ydeevne. Ikke desto mindre kommer denne bil også med flere problemer, som brugerne bør kende til. Så hvad er Skoda Roomster’s automatiske problemer?
Almindelige problemer med Skoda Roomster automatiske modeller er bremseproblemer, problemer med gearkassen, brændstoflækage, elektriske problemer og defekt ratlås. Derudover har nogle brugere også rapporteret om problemer med turbolader, overdrevent olieforbrug og svigtende brændstofindsprøjtningsdyser.
Mere om forskellige problemer med Skoda Roomster.
Hvad er de almindelige problemer med Skoda Roomster automatiske modeller?
Problemer med gearkassen
Selv om Skoda Roomster-modellerne med automatgear holder længere end modellerne med manuel gearkasse, har de tendens til at have flere problemer. Bemærk, at de fleste af disse problemer opstår, efterhånden som bilen kører flere kilometer. Nogle af de rapporterede problemer med automatgearkassen er gear, der glider, fejl i indgreb i gearene og skiftelukninger.
Hvis du har problemer med gearkassen, skal du besøge en professionel mekaniker til inspektion, før der foretages reparationer eller udskiftninger.
Bremseproblemer
Mange brugere af Skoda Roomster automatic har rapporteret, at de har haft bremseproblemer. Dette problem er almindeligt i Skoda Roomster, der bruges i kolde eller snedækkede områder. Desuden er dette problem normalt forårsaget af en rift eller lækage i bremseforstærkerens vakuumslange.
For at løse dette problem skal du udskifte den beskadigede bremseforstærkervakuumsugeslange for at løse problemet.
Overdrevent olieforbrug
Dette er et andet almindeligt problem, som Skoda Roomster automatiske modeller oplever. Dette problem er dog mere almindeligt i Skoda Roomster 1.2 TSI benzinmotor. Desuden opstår dette problem tidligt og kan forårsage alvorlige motorskader, hvis det ikke kontrolleres i tide.
Bemærk, at hovedårsagen til dette problem er en lækage omkring stempelringene. Ikke desto mindre kan det også skyldes slidte tætninger eller pakninger. Så du bør sikre dig, at en professionel mekaniker inspicerer bilen, før du udskifter eller reparerer nogen af delene.
Defekt ratlås
En defekt ratlås er måske ikke lige så farlig som et defekt rat, men den bør repareres for at undgå farer for bilen. Det skyldes, at en defekt ratlås kan låse bilen, når du vil bruge den. Desuden skyldes en dårlig ratlås normalt en tilstoppet tandstang eller en defekt servostyringstang.
Dette problem kan løses ved enten at rense den tilstoppede tandstang eller udskifte den, hvis den er beskadiget.
Brændstoflækage
Dette problem var udbredt i Skoda Roomster automatiske modeller fremstillet mellem 2011 og 2015. Producenten tilbagekaldte dog de berørte modeller, og problemet blev løst. Skoda bemærkede, at problemet skyldtes vibrationer, der overføres til brændstoffilterdækslet på grund af trykpulsationer i brændstofledningerne.
Derudover gjorde dette problem også, at brændstoffilteret revner i området omkring forsyningshalsen og forårsager, at brændstoffet lækkes.
Problemer med turboladeren
Skoda Roomster automatiske 1.2 TSI benzinmotor er en af de mest problematiske motorer fra denne model. Ud over at opleve et overdrevent olieforbrug har denne motor også problemer med turboladeren. Nogle af symptomerne på en dårlig eller svigtende turbolader er dårlig acceleration, effekttab, overdreven udstødningsrøg og øget benzinforbrug.
For at løse dette problem skal du udskifte den defekte turbolader.
Svigtede brændstofindsprøjtningsdyser
Brændstofinjektorer på Skoda Roomster er kendt for at svigte efter nogen tid. Nogle af tegnene på en svigtende brændstofinjektor er motorfejl, nedsat motorkraft, bilen vil ikke starte, dårligt benzinforbrug og motorens tomgang.
For at løse dette problem skal du udskifte de svigtende brændstofinjektorer.
Elektriske problemer
Elektriske problemer er almindelige i Skoda-modeller. Skoda Roomster automatisk er ikke en undtagelse. Nogle af de almindelige elektriske problemer i denne bil er svigt i blæseren, defekte generatorer, batteridræning og problemer med startmotoren.
Hvis du ønsker at løse problemet, skal du få bilen inspiceret af en professionel mekaniker for at lokalisere det egentlige problem.
FAQ
Er Skoda Roomster pålidelig?
Ja, Skoda Roomster er lige så pålidelig som andre Skoda-modeller. Mange brugere har bifaldet deres ydeevne og pålidelighed. Derudover har de fleste pålidelighedsbureauer givet Skoda Roomster en pålidelighedsklassificering over middel. Det eneste problem er de høje omkostninger til reservedele.
Hvilke Skoda Roomster-motorer er udstyret med en automatisk gearkasse?
Overraskende nok er kun en håndfuld Skoda Roomster-modeller udstyret med en automatisk gearkasse. Dertil kommer, at begge Skoda Roomster-modeller, der har automatgear, er benzinudgaver og ikke dieseludgaver. De omfatter 2010 til 2015 1,2-liters TSI CBZB I4-turbomotor med turboladet motor med 7-trins automatgear.
Den anden motor er en 1,6 MPI I4-sugemotor fra 2006 til 2015 med 6-trins automatgear. Resten af Skoda Roomster-trimerne har en manuel gearkasse.
Er det dyrt at vedligeholde Skoda Roomster?
Nej, det er langt billigere at vedligeholde Skoda Roomster end de fleste af dens rivaler. Det skyldes, at bilen er meget pålidelig og melder om få problemer sammenlignet med sine konkurrenter. På den anden side er Skoda Roomster-dele ret dyre, og det samme er prisen på arbejdskraft.
Hvor længe holder Skoda-motorer?
Skoda er en af de mest pålidelige luksusbiler på markedet. Og da deres motorer er lavet af Volkswagen-koncernen, er de meget pålidelige. Med den rette pleje og vedligeholdelse bør Skoda Roomster-motoren holde i mere end 250.000 miles.
Hvilken motor har Skoda Roomster?
I modsætning til mange Skoda-modeller har Skoda Roomster en enkelt generation med en enkelt opgradering. Den leveres dog med flere motorvarianter, der giver brugerne flere muligheder at vælge imellem. Den har både diesel- og benzinmotorindstillinger.
Skoda Roomster dieselmuligheder omfatter 1,2-liters I3 TDI CR-motorer, 1,4-liters I3 TDI PD-motorer, 1,6-liters I4 TDI CR-motorer og 1,9-liters TDI PD-motorer. Derimod tilbyder den også flere benzinvarianter, herunder en 1,2-liters I3 HTP-, 1,2-liters I4 TSI-, 1,4-liters I4 16V- og 1,6-liters 16V-motor.
Bottom line
Uanset om du vælger en Skoda Roomster med automatisk eller manuel gearkasse, vil du sandsynligvis stå over for de samme problemer med en lille variation. Begge transmissioner er pålidelige, men den automatiske løsning er det mere holdbare valg. Omvendt er manuel gearkasse mindre dyrt at vedligeholde.
Når det er sagt, vil din Skoda Roomster automatmodel holde længere, hvis den vedligeholdes og plejes korrekt. I gennemsnit bør den holde i mindst 200.000 miles.