Det afhænger af det. Der er forskellige niveauer af rust. Nogle af dem er lette og kun på overfladen, og de kan repareres relativt billigt og ret hurtigt. Andre er mere intense, og de strækker sig dybere ind i overfladen. Disse kan også repareres, men de kræver måske, at du bruger meget mere.
Hvis din bil er plaget af ekstreme korrosionsniveauer, er der ingen logik i at købe en sådan bil. Selv sådanne niveauer af rust kan repareres, men det kan kræve, at du skal skille bilen helt ad, købe nye paneler eller endda fremstille dem.
Hvis du ønsker at købe en bil, der er korroderet, bør du tage bilen ind til en omfattende inspektion for at sikre dig, at korrosionsniveauet ikke er højere, end du måske først tror, da der kan dannes rust på steder, der er helt ude af syne.
Uanset rustniveauet skal du forsøge at finde ud af, om det giver nogen mening at købe en rusten bil økonomisk set. Kun en håndfuld ekstremt begrænsede og værdifulde biler giver mening, hvis rustniveauet er ekstremt højt. Hvis rustniveauet er mildt, og prisen tager højde for det, giver det måske mere mening.
Mild rust
Mange biler er ofte plaget af milde niveauer af rust. Disse typer rustpletter dannes normalt bag hjulene og er almindeligvis synlige udefra. Desuden er undervognsrust også ret almindelig, men du skal inspicere bilens underside for at se den.
Disse niveauer af rust kan let repareres, hvis der ikke er behov for omlakering eller lignende. Det eneste, du skal gøre, er at slibe overfladen ud, indtil der ikke er nogen rust tilbage, slibe den glat, grunde området og senere male det med en autolak i bilkvalitet.
Hvis rusten er placeret på et malet panel, skal du gøre alt det ovenstående, men male området med farvematchet maling og et par lag klarlak. Alle disse rettelser er forholdsvis nemme, og de er ikke tidskrævende. Det giver god mening at reparere sådanne niveauer af rust, og især hvis bilens købspris er nedsat.
Men inden du beslutter dig for at købe bilen, er det nødvendigt med en grundig inspektion, da rustpletter kan gemme sig mange steder, som ikke er synlige for det blotte øje. Hvis der dannes sådanne niveauer af rust på en ny bil, der skulle have fabriksmæssig rustbeskyttelse, er der gode chancer for, at bilen allerede er blevet repareret.
Moderat rust
Moderate niveauer af rust består ud af ikke-lokaliserede dybe rustpletter i hele bilen. Sådanne biler bliver ofte misbrugt i løbet af deres levetid, og oftest bekymrer ejerne sig ikke så meget om dem.
Det bør være en klar indikation af, hvordan ejeren har behandlet bilen, og at stole på en sådan ejer rejser en masse spørgsmål. Selv disse niveauer af rust kan sorteres fra, men det tager meget mere tid og kræfter at gøre det, især hvis rusten allerede er trængt ind i de indre lag af bilens komponenter.
Det kan endda være nødvendigt at udskifte et panel, anvende panellimning eller endda svejse et par paneler for at udbedre sådanne rustniveauer. Hvis bilen ikke er strukturelt kompromitteret, er alle rustpletterne placeret prøv at regne bilens endelige værdi ud, efter at alle disse problemer til sidst er blevet udredt.
Det er sjældent, at sådanne niveauer af rust bliver repareret, og det giver kun mening at gøre det, hvis den pågældende bil er en bil i begrænset oplag og af stor værdi.
Ekstrem rust
Ekstreme rustniveauer er sjældne og næsten altid ikke værd at overveje. Disse biler er strukturelt kompromitteret, da en masse af bilens integrerede paneler såsom selve rammen er korroderet, og bilen er ikke sikker at køre i eller endog være i nærheden af, da den kan gå i stykker når som helst.
Det giver ingen mening at hverken reparere eller købe en sådan bil. Der findes et par veldokumenterede tilfælde af såkaldte “ladefund”. Et “ladefund” er normalt en yderst værdifuld bil i en yderst begrænset udgave, som har været glemt i årtier
Sådanne biler er rustne og nogle gange endog uigenkendelige, men de repareres på grund af den enorme værdi af sådanne biler. Et godt eksempel på et sådant tilfælde er en Ferrari 250 GTO fra 1960’erne, som har ligget begravet i en mands baghave i årtier.
Disse 250’ere er titusindvis af millioner af dollars værd, og en 250 GTO i forfærdelig stand kan stadig have en pris på et par millioner dollars. Så ja, hvis du støder på en af disse i din baghave, og den ikke allerede er din, bør du købe den.
FAQ sektion
Hvordan kan jeg beskytte en bil mod rust?
For det første bør du vaske bilen regelmæssigt, parkere den i en garage og anvende en form for lakbeskyttelsesfilm eller keramisk skjold, hvis bilen er af større værdi. Underlak bilen med en særlig tjærebaseret opløsning for at øge beskyttelsesniveauet yderligere.
Du kan også vælge forskellige former for voks eller sprays for at forbedre beskyttelsesniveauet yderligere. Du skal bare passe på din bil, og inspicer den fra tid til anden for tegn på rust. Biler bør beskyttes, hvis de ikke har nogen fabriksmæssig rustbeskyttelse, så sørg for at gøre din del.
Har nyere biler brug for rustbeskyttelse?
Oftest er nyere biler godt beskyttet direkte fra fabrikken, og de har ikke brug for yderligere rustbeskyttelse i et par årtier efter produktionen. Disse biler bruger masser af galvaniseret stål i deres konstruktion, og de er yderligere beskyttet med masser af voks og lakbeskyttelsesløsninger.
Nyere biler er også ofte beskyttet af mange forskellige former for garantier, der dækker rust. Først efter et par årtier og efter at garantien er udløbet, giver det mening at beskytte disse biler yderligere.
Hvad er den bedste metode til rustbeskyttelse efter markedet?
Den bedste metode til rustbeskyttelse efter markedet er sandsynligvis en anstændigt påført tjærebaseret underlak. Disse kan holde et par år, hvis de påføres professionelt, og de koster normalt 100-200 USD. Hvis du ikke ønsker at bruge undercoating, er det også en mulighed at vælge en dedikeret oliespray.
Disse sprays sprøjtes på alle de sårbare områder, og de drypper mod de ikke-tilgængelige, men lige så sårbare områder. De koster også mere eller mindre det samme, og de kan holde et par år. Hvis du kombinerer disse to, er du sandsynligvis sikret mod rust i et par år.