Hvilke biler er mindst tilbøjelige til at ruste?

Alle nyere biler er bygget til at modstå rust meget bedre end biler fra 3-4 årtier siden. Stort set alle nyere mærker anvender en eller anden form for rustbeskyttelse fra fabrikken. Uanset om det er galvaniseret stål, e belægninger, voksforbindelser eller andre former for beskyttelse.

Disse rustbeskyttelsesløsninger fra fabrikken er blevet brugt i de sidste tredive år eller deromkring, og raffinementniveauet, som findes på moderne biler, er ekstremt højt. Mærker som Mercedes, BMW, Volvo og Porsche har været de mest veldokumenterede rustbeskyttede biler.

Men det betyder ikke, at disse mærker er mærkbart bedre sammenlignet med en masse andre mærker. Hvis du tilføjer yderligere rustbeskyttende løsninger på din bil, vil du sandsynligvis aldrig støde på rust. Men nødvendigheden af yderligere rustbeskyttelse er tvivlsom.

Hvis du alligevel ender med at rustbeskytte din bil yderligere, skal du vælge et lag keramisk skjold, underlak, drypoliespray eller lakbeskyttelsesfilm, da disse beskyttelsesmidler giver mest værdi for pengene.

Moderne biler

Nyere biler nyder godt af en sofistikeret fremstillingsproces, der normalt omfatter flere forskellige rustbeskyttelsesmidler. Mærker som BMW eller Porsche har veldokumenterede rustbeskyttelsesprocesser, og de tilbyder også dedikerede rustgarantier oveni.

Det første skridt mod rustbeskyttelse er brugen af galvaniseret stål. Dette er en proces, hvor det ydre lag af nøgent metal eller jern bliver belagt med zink for at forhindre panelet i at reagere med ilt og fugt, eller med andre ord, for at forhindre rust.

Ud over galvaniseret stål bruger moderne bilmærker også specielle plastiklignende voksopløsninger til alle de uopnåelige kroge og hjørner. Mærker som BMW dypper også deres biler i et særligt bad i et forsøg på at oplade bilens paneler elektrisk for yderligere at negere virkningerne af potentiel rust.

  15 luksusbiler og SUV'er til de billigste priser i 2021

Nyere biler drager også fordel af fremstillingsprocesser på højt niveau, der sikrer, at alle karrosserispalter er ekstremt små og præcise. Der findes også masser af forskellige lakbeskyttelsesløsninger, der sidder på selve lakken.

Ældre biler/brugte biler

Biler, der er 30-40+ år gamle, er dem, der er mest tilbøjelige til at ruste af flere forskellige årsager. For det første har næsten alle disse biler aldrig fået nogen særlig rustbeskyttelse fra fabrikken. Panelspalterne er brede og ujævne, hvilket ofte udsætter sårbare områder for elementerne. Og disse problemer er kun blevet værre gennem årene.

Desuden er selve bilens alder nok den største risikofaktor, når det gælder rust. En stærkt brugt bil har mistet mange beskyttelsesniveauer mod alle mulige problemer. Selve lakken er formentlig stærkt flækket, og det samme er bilens undervogn.

Og disse to steder er som regel plaget af rust. Kun en lille procentdel af de ældre biler bliver konstant beskyttet mod rust på grund af deres øgede værdi. Men langt de fleste bukker efterhånden under for naturens strenge vilje og begynder at ruste.

Hvis du har planer om at beholde din bil i lang tid, så gå i gang og rådfør dig med en professionel om alle de forskellige rustbeskyttelsesteknikker på eftermarkedet. Uden disse vil din bil sandsynligvis opleve en eller anden form for korrosion hen ad vejen, hvis den ikke er beskyttet fra fabrikken.

Rustbeskyttelse på eftermarkedet

Undercoating, dryp/løstørrende oliesprøjter, elektriske moduler, keramiske skjolde, lakbeskyttelsesfilm … Det er de mest populære måder, man kan beskytte en bil mod rust på. Undercoating er nok den mest populære af slagsen, og hvis den er udført korrekt, kan den beskytte bilen i et par år, før den skal laves om.

  Hvad er de bedste elbiler med hensyn til sikkerhed og pålidelighed?

Drip/Drippeless-oliespray er også ret populære, men du bør vælge den dryppende version, da den dryppende normalt kræver, at du afmonterer eller endda borer i nogle af bilens paneler. Alle tre koster omkring 100-200 USD og er velegnede til midlertidig beskyttelse.

Hvis du ønsker at beskytte selve lakken, er et lag keramisk skjold og et lag lakbeskyttelsesfilm ovenpå det den bedst mulige måde at beskytte lakken på, og er endda nogle gange i stand til at beskytte undervognen og mange andre bildele.

Du kan også se på dedikerede elektriske moduler, der, hvis de er placeret strategisk, sender en konstant elektrisk strøm ud i hele bilens panel. Dette modul forsøger at efterligne den e-coating, som nogle mærker som BMW laver fra fabrikken. Men disse koster et par hundrede dollars, og niveauet af effektivitet er ret tvivlsomt.

FAQ-afsnit

Skal jeg vælge rustbeskyttelse på eftermarkedet?

Hvis du ejer en nyere bil, og du ikke har planer om at beholde den i årtier fremover, så nej, det er spild af tid og penge. Hvis du ejer en ny bil, og du planlægger at beholde den i 30+ år, så giver det mere mening at gøre det, men nødvendigheden er stadig tvivlsom.

I alle andre tilfælde giver rustbeskyttelse efter markedet mere mening. Men hvis du konstant vasker din bil, parkerer den i en garage, og du ikke oplever masser af salt og fugt i løbet af året, er der ikke så stor sandsynlighed for, at der opstår rust.

  Hvad er den mest komfortable bil for ældre?

Kan jeg selv lave rustbeskyttelse?

Ja, det kan du godt. Som tidligere nævnt skal du vaske bilen regelmæssigt, forsøge at holde øje med eventuelle rester, der måske ikke let kan vaskes væk, og forsøge at fjerne dem uden at beskadige lakken. Du kan også selv påføre underlakken.

Du bør først samle alt det nødvendige udstyr som f.eks. en bilhejser, beskyttelseshandsker og beskyttelsesbriller, en primer, en dåse sort autolak, en slibemaskine og fint sandpapir. Først skal du slibe alle områderne, primere dem og male dem. Herefter kan du påføre belægningen jævnt og vente på, at belægningen tørrer helt.

Kan rust repareres?

Rust kan teoretisk set repareres i 99% af tilfældene, men nogle gange giver det ikke økonomisk mening at gøre det. I værste tilfælde vil bilens strukturelle integritet sandsynligvis være kompromitteret, og det kan repareres, men det er tidskrævende og dyrt.

Lettere rustpletter kan nemt repareres ved blot at slibe dem ud og beskytte dem efterfølgende. Men den generelle tommelfingerregel er, at rust ikke bør repareres, hvis bilen ikke er værdifuld nok bagefter, da nogle rustreparationer potentielt kan koste mere end selve bilen.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z