Designet med saksdøre blev gjort populært af Lamborghinis V12-serie, som består af Lamborghini Countach, Diablo, Murcielago og Aventador. Selv om Miura teknisk set var den første V12 Lambo, blev den ikke leveret med saksdøre fra fabrikken.
Sommerfugledøre er mere udbredt hos flere forskellige producenter som McLaren, Ford, Ferrari og BMW. De er hængslet anderledes sammenlignet med saksdøre, fordi de ikke åbner lige opad som saksdøre gør.
Saksedøre har deres egne fordele og ulemper, som for det meste består af en nemmere indgang i snævre parkeringspladser, mens butterflydøre uden tvivl ser bedre ud, og de er nemmere at komme ind og ud af for biler med en lavere taglinje. Da de fleste superbiler har en lav taglinje, er det derfor, at de fleste superbiler vælger butterflydøre.
Mange tror, at saksdøre kun er et synonym for butterflydøre, men det er ikke tilfældet, da de benytter et helt andet hængseldesign, og de åbner på en anden måde. Uanset hvad, så er den bedste dørtype mest et spørgsmål om personlige præferencer og mærkeloyalitet.
Saksedøre – Fordele og ulemper
Saksedøre er ofte også kendt som “Lambo”-døre, fordi V12 Lamborghini-modellerne gjorde dette dørdesign populært. De fleste af dem åbner inden for bilens spor, hvilket betyder, at du nemt kan køre en bil med saksdøre med dørene åbne.
Det er ikke noget, du bør gøre, især ikke ved højere hastigheder, men det er en mulighed, hvis du ejer en bil med saksdøre. Det betyder også, at biler med disse døre er nemmere at komme ind og ud af på trange parkeringspladser, fordi dørene åbner lodret og gør det muligt at komme ud, selv hvis afstanden mellem døren og den nærmeste genstand er minimal.
Saksedøre er dog også kendt for at være tungere, fordi de aldrig er hængslet på taget, hvilket betyder, at der ikke er nogen hydraulik direkte monteret på taget, hvilket i teorien skulle gøre det lettere at åbne døren, især hvis du befinder dig på ujævnt underlag.
Saksedøre udøver mere kraft på hængslerne og hydraulikken, hvilket betyder, at de sandsynligvis vil blive slidt hurtigere i forhold til butterflydøre og især normale bildøre. Endelig er de fleste Lambo-saksedøre kendt for at knirke efter længere tids brug.
Butterflydøre – Fordele og ulemper
Butterflydøre er mere almindelige end saksdøre, hvilket betyder, at du har større sandsynlighed for at få øje på en bil med butterflydøre. Det betyder også, at flere mennesker er opsat på at modificere disse døre, så de bliver bedre til at komme ind og ud af bilen.
Desuden har butterflydøre ofte en tendens til at være hængslet både ved det traditionelle hængselspunkt og på taget eller A-stolpen. Det betyder, at de normalt er lettere at betjene, hvilket er særlig vigtigt efter længere tids brug.
De er vanskeligere at åbne i snævre rum, fordi de er bredere end bilens spor. De æder dog ofte ind i taglinjen, hvilket betyder, at de gør det meget lettere at komme ind og ud af bilen, hvad angår højden.
Endelig er det vanskeligere at køre en bil med åbne butterflydøre, fordi de ikke er så aerodynamiske, mens de er åbne. En anden faktor at huske på er eksklusivitet, da der er langt færre biler, der leveres med saksdøre sammenlignet med butterflydøre.
Montering af sommerfugle-/saksedøre på en bil med normale døre
Mange mennesker derude er glade for tanken om at investere i et sæt aftermarket sommerfugle-/skæredøre og installere dem på en bil med normale døre. Dette giver mening, hvis du vælger et sæt af høj kvalitet med professionel installation, men disse koster som regel mellem 1000 og 2000 dollars.
Hvis du sparer på kvaliteten, er der stor sandsynlighed for, at dine døre ikke vil være lige så sikre, som de engang var. Selv om et sæt sakse-/butterflydøre ser fantastisk ud, vil de sandsynligvis dræbe din bils gensalgsværdi, fordi sjældent nogen kan lide en normal bil med sakse-/butterflydøre.
De er ikke nær så praktiske som normale døre, fordi sakse-/butterflydøre ikke kan tilbyde konventionelle dørlommer, fordi når du åbner dørene, har tingene en tendens til at flyve ud. Endelig ser det forkert ud at montere sommerfugle-/skærmdøre på biler, der ikke er udstyret med dem.
FAQ-afsnit
Hvorfor kan folk lide sakse-/butterflydøre?
Folk kan lide disse typer dørmekanismer, fordi de er forbundet med de mest spændende biler på markedet – superbiler. Disse typer biler udstråler dramatik, når de kører, og det er næsten umuligt ikke at dreje hovedet, når man ser en Lamborghini eller en McLaren køre forbi.
Disse døre findes kun på dyre og eksotiske biler, der er både eksklusive og præstationsstærke. Det betyder, at disse biltyper nyder en stor kult, fordi mange bilentusiaster derude betragter biltyperne som deres drømmebiler.
Hvorfor findes der sakse-/butterflydøre?
Der er grundlæggende to grunde til, at disse typer døre findes, og det er øget synlighed bagtil og design. Designeren, der designede den første bil med saksdøre (Lamborghini Countach), mente, at det vil hjælpe dig at kunne køre bilen med åbne døre, når du bakker.
Grunden til, at de fleste superbiler benytter disse døre, er dog, at de ser cool ud, og at de får bilen til at føles mere speciel. En superbil med normale døre er simpelthen ikke en bil til “særlige lejligheder”, fordi folk, der er villige til at betale 200.000 dollars, ønsker at føle sig specielle, mens de interagerer med bilen.
Skal jeg tilføje sommerfugle-/saksedøre til min bil?
Hvis du elsker den måde, som disse døre ser ud på, og du simpelthen gerne vil have dem, så skal du gøre, hvad du vil, fordi biler er personlige, og vi bør nyde dem på vores egen måde. Det betyder dog normalt, at du ødelægger din bils gensalgsværdi.
De fleste mennesker, inklusive mig selv, hader at se biler som Mustangs, Civics eller BMW’er med saksdøre, fordi de ser rippede ud. De ser malplacerede ud, samtidig med at de gør bilen mindre praktisk og mere tilbøjelig til at blive bestjålet.