Problemer med Kia 2.0 turbomotor

Kia 2.0 turbomotoren i Theta-serien er en firecylindret benzinmotor, der først debuterede i Hyundai Sonata i 2004. Men Kia havde også denne motor i Kia Optima 2011 og Kia Sportage 2011. Men hvad er problemerne med Kias turbomotor?

Nogle af de mest almindelige problemer med Kias 2,0-liters turbomotor er motorfejl, for stort olieforbrug, kulstofaflejringer og olielækager. Disse problemer opleves ikke kun i Kia 2,0-liters motoren, men også i Hyundai 2,0-liters turbo Theta-motoren.

Hvad er problemerne med Kia 2.0 turbomotoren?

Motorfejl

Dette er et af de mest almindelige problemer, som ejere af Kia 2.0-liters turbomotorer har klaget over. Det er også vigtigt at bemærke, at de mest berørte biler blev fremstillet på fabrikken i USA. Motorproblemerne skyldes som regel, at der under fremstillingsprocessen er opstået rester, som begrænser flowet til motorens stanglejer.

Nogle af de almindelige tegn på motorfejl i denne motor er dårlig ydelse, for stort olieforbrug og bankende motor. Den gode nyhed er, at de fleste af disse problemer opstår i garantiperioden, og de fleste berørte biler fik Kia til at udskifte motoren gratis. Ellers kan det være ret dyrt at udskifte motoren.

Overskydende olieforbrug

Nogle mennesker forbinder overskydende olieforbrug på Kia 2,0-liters turbo Theta II-motor med fabrikationsfejlen på krumtapakslen, men det er ikke altid tilfældet. Denne motor taber også olie naturligt. For eksempel udvider metaller sig ved varme, så olieforbruget er normalt størst på en kold motor, når frigangen er større.

Almindelige symptomer på for stort olieforbrug i denne motor er tab af mere end 1 liter olie pr. 1.000 km, lugt af brændt olie, røg fra udstødningen og bankende eller pingende motor. Hvis designfejlen på denne motor blev rettet, og du stadig oplever det samme problem, skal du få din motor tjekket for andre problemer. Sørg for, at motoren bliver inspiceret, og at de underliggende problemer bliver løst.

  Suzuki Alto - Almindelige problemer & fejl

Ophobning af kulstof

Et andet almindeligt problem med Kias 2,0-liters turbomotor er ophobning af kulstof. Dette problem kan undgås gennem korrekt pleje og vedligeholdelse af motoren. Det skyldes, at kulstof ophobes efter nogen tids brug af bilen. Det sker ofte, når der bruges brændstof af lav kvalitet.

Tegn på kulstofophobning i motoren er ujævn tomgang, effekttab, fejltænding, tøven eller stammen. Det er nemt at reparere kulaflejringer, da du skal rengøre indsugningsventilerne. For at undgå dette problem er det vigtigt at rengøre indsugningsventilerne for hver 80.000 til 100.000 miles.

Olielækager

Dette er et andet problem, der tvang Kia og Hyundai til at tilbagekalde deres biler. En af de største lækager på denne motor ligger i turboens olietilførsel. Ikke desto mindre opdaterede Kia olietilførslen med en ny del, som så ud til at løse dette problem på lang sigt. Bemærk, at dette problem er synonymt med Kia Optima. Problemet opstår som regel, når bilen har kørt mere end 60.000 km.

Så hvis du køber en brugt Kia-model med 2,0-liters turbo Theta II-motor, bør du tjekke, om dette problem blev løst, da Kia tilbagekaldte de berørte biler. Nogle af de almindelige tegn på olielækager er olietab, synlige lækager, røg fra motorrummet og lugt af brændt olie.

FAQ

Er Kia’s 2,0-liters turbo Theta-motorserie pålidelig?

Ja, Kia 2,0-liters turbo Theta GDI-motor er pålidelig. Den er dog ikke så pålidelig som andre Kia- eller Hyundai-motorer, da den har haft flere problemer i årevis. De fleste af problemerne med disse motorer er centreret omkring fabrikationsfejl i krumtapakslerne.

  Volkswagen T-Cross - Almindelige problemer & fejl

På trods af de mange problemer tilbyder Kia en generøs garanti, der dækker de fleste af disse problemer. Derudover tilbagekaldte producenten de berørte biler, og de fleste af problemerne blev løst.

Hvad er tilbagekaldelsen af Kias 2,0-liters turbomotor?

Kia og Hyundai tilbagekaldte mere end 1,2 millioner biler på grund af motorfejl. Nogle af de berørte biler var udstyret med Kias 2,0-liters turbomotor. De tilbagekaldte biler omfatter Kia Sportage fra 2011 til 2013, Kia Optima fra 2011 til 2014 og Kia Sorento fra 2012 til 2014.

Producenten oplyser, at der under bearbejdningen af motorens krumtapaksel og krumtappe kan blive efterladt metalspåner i krumtapakslens oliekanaler, og at krumtappene kan være ekstremt ru i kanterne. Derfor kan olien blive blokeret og få plejlstangslejerne til at blive slidt, hvilket vil få dem til at svigte og blokere hele motoren. Resultatet er, at bilen går i stå under kørslen.

Hvor mange hestekræfter har Kias 2,0-liters turbomotor?

Kias 2,0-liters turbomotor leverer enestående kraft og ydeevne. Denne motor yder maksimalt 274 hk og et drejningsmoment på 269 lb-ft. Med en sådan kraft slår denne motor de fleste af sine konkurrenter, og den tilbydes til en lidt gunstig pris. Den er også mere effektiv end de fleste af sine rivaler.

Hvor længe holder Kias 2,0-liters turbomotor?

Kia laver nogle af de mest pålidelige og holdbare motorer på markedet. Kias 2,0-liters turbomotor er ingen undtagelse. Selv om denne motor har flere problemer, er den stadig pålidelig. Med god pleje og vedligeholdelse kan denne motor køre mere end 200.000 km. Nogle ejere har endda registreret op til 300.000 km.

  Kia Sportage motorproblemer

Hvilke biler er udstyret med Kia 2.0 turbomotor?

Kias 2,0-liters turbomotor findes ikke kun i Kia, men også i nogle Hyundai-modeller. Theta II-motoren kan findes i Kia Optima fra 2011 til 2019, Kia Sorento fra 2015 til 2020 og Kia Sportage fra 2011 til i dag. Derudover er den også monteret i Genesis G70 fra 2017 til i dag, Hyundai Genesis Coupe fra 2009 til 2014, Hyundai Sonata fra 2009 til 2019, Hyundai Kona N fra 2018 til i dag og Hyundai Santa Fe fra 2012 til 2020.

Konklusion

Kia’s 2,0-liters turbo Theta-motor er en effektiv, kraftfuld og holdbar motor. Men i modsætning til de fleste Kia-motorer havde denne motor fabrikationsfejl i krumtapakslerne, hvilket førte til flere problemer. Bortset fra krumtapakslen har ejere af Kia 2,0-liters turbomotor også oplevet motorfejl, olielækager, for stort olieforbrug og kulstofaflejringer.

Selv med ovenstående problemer fungerer Kia 2,0-liters motoren stadig godt og kan holde i lang tid, hvis den vedligeholdes korrekt.

Bilproblemer, typiske fejl og svagheder.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z