Renault Sandero – Almindelige problemer & fejl

Renault Sandero

Renault/Dacia Sandero er en subkompakt bil, der fremstilles af både Renault og deres rumænske datterselskab, Dacia. Sandero kom på markedet i 2008 og er siden blevet redesignet to gange. Den seneste, 3. generation af Sandero kom i 2020 og bliver stadig produceret og solgt globalt.

I denne artikel gennemgår vi alle de almindelige problemer med Dacia Sandero, hvilket betyder, at vi lister alt, hvad der er galt med den, og følger det hele op med nyttige råd om, hvordan man undgår disse problemer i fremtiden. Nogle af disse problemer er faktisk værre end andre, hvilket betyder, at nogle vil kræve professionel assistance.

De mest almindelige problemer med Renault Sandero omfatter rustproblemer, problemer med det elektriske system, ECU-fejl, problemer med DPF og problemer med højtryksbrændstofpumpen (HPFP). Tidligere modeller af Sandero er faktisk mere problematiske, mens senere modeller er mere robuste.

Uanset hvad er Sandero en god, billig og populær subcompact-bil med en stor fanskare, fordi den har været med i Top Gear en del gange. Hvis du er på udkig efter en Sandero, skal du læse denne artikel for at finde ud af, hvad du skal holde øje med, og hvordan du undgår at købe en citron.

Rustproblemer

Dette er et problem, der primært er forbundet med 1. generation af Sandero, men mange rapporter siger, at 2013-2016 Sandero-modeller også er tilbøjelige til at ruste. Dette var et ret stort problem for Renault/Dacia, hvilket fik dem til at udvide deres garantidækning fra 5 til 7 år for at tilfredsstille kundernes bekymringer.

Men risikoen for, at din bil ruster, bliver større og større, jo flere kilometer den kører, og jo længere tid den tilbringer på vejen. En kilde siger, at den indiske fabrik ikke leverede en ordentlig malingsblanding, der var direkte korreleret med rust og korrosion. Desuden siger nogle rapporter i Europa, at ældre Renault/Dacia-biler faktisk er mindre tilbøjelige til at ruste sammenlignet med nyere biler.

  Citroën C3 Picasso - Almindelige problemer & fejl

Elektriske problemer

Der er utallige rapporter om, at Dacia/Renault Sandero lider af en lang række elektriske problemer, hvoraf de fleste heldigvis ikke påvirker bilens evne til at køre. De mest almindelige elektriske problemer omfatter defekte infotainmentsystemer, som enten kan gå i sort eller fryse. Der rapporteres også ofte om problemer med klimaanlægget, da bilen ikke kan køle ned/varme kabinen op hurtigt.

Et af de mere bemærkelsesværdige problemer er forlygter, der går i stykker, hvilket kan være en sikkerhedsrisiko om natten. Mindre problemer som f.eks. problemer med el-ruder eller el-låse er også blevet rapporteret, men ikke så ofte som de problemer, der er nævnt ovenfor.

DPF-problemer

Hvis du oplever symptomer som nedsat motorydelse, advarselslamper, øget brændstofforbrug eller start- og monteringsvanskeligheder, er der stor sandsynlighed for, at det er dit DPF-filter, der har skylden. Med tiden kan DPF-filteret blive tilstoppet med sod, hvilket kan føre til en række problemer. For at løse problemet skal du enten rense DPF-filteret, hvis det er muligt, eller udskifte det, hvilket ikke er helt billigt.

For at undgå disse problemer skal du følge alle de planlagte vedligeholdelsesintervaller og ændre dine kørevaner. Det kan indebære at køre ved højere hastigheder eller i længere perioder, så motoren kan nå højere temperaturer og brænde den ophobede sod i filteret af.

ECU-problemer

Den elektroniske styreenhed (ECU) er en kritisk komponent i ethvert moderne køretøj, inklusive Dacia Sandero. Den er ansvarlig for at kontrollere mange af motorens funktioner, herunder brændstofindsprøjtning, tændingstidspunkt og emissionskontrol. Men den kan også svigte og forårsage en lang række problemer.

  Volkswagen E-Golf - Almindelige problemer & fejl

Disse omfatter uberegnelig adfærd såsom ujævn tomgang, inkonsekvent acceleration og dårlig brændstoføkonomi. Da ECU’en har til opgave at kontrollere flere vigtige parametre, er det vigtigt at få den tjekket så hurtigt som muligt for ikke at forårsage flere problemer senere hen.

Problemer med højtryksbrændstofpumpen

Hvis HPFP svigter, vil din motor blive udsultet for brændstof og dermed sandsynligvis gå i stå og nægte at starte. HPFP-problemer kan også være ledsaget af tidlige fejltændinger, ujævn tomgang og reduceret motorydelse. En måde at se, om din HPFP fungerer, er at lytte til, hvordan den primer, når du tænder for tændingen.
Hvis du ikke kan høre, at HPFP’en starter, eller hvis den larmer for meget eller er inkonsekvent, er der stor sandsynlighed for, at den vil svigte på et tidspunkt og skal udskiftes.

FAQ-sektion

Er Renault/Dacia Sandero en pålidelig bil?

Med hensyn til pålidelighed har Sandero klaret sig godt i uafhængige undersøgelser og ranglister. For eksempel har Sandero konsekvent ligget højt i den årlige What Car? pålidelighedsundersøgelse, og i JD Power Vehicle Dependability Study fra 2020 blev Sandero vurderet som en af de mest pålidelige små biler på det britiske marked.

Men for at den skal være pålidelig, skal du ofte udføre al den vigtige vedligeholdelse, som omfatter olieskift, skift af oliefilter, vedligeholdelse af bremser, udskiftning af gearkassevæske, udskiftning af luftfilter osv.

Findes der en elektrisk Renault/Dacia Sandero?

Lige nu er der ingen elektriske Sandero-modeller til salg, men Dacia og Renault arbejder hårdt på at introducere mange elbiler i de kommende år, og en af dem kan faktisk erstatte Sandero. Den hedder Dacia/Renault Spring Electric og er en subkompakt elbil til en overkommelig pris, som håber at kunne tiltrække mange købere med sin overkommelige pris.

  Renault Koleos - Almindelige problemer & fejl

Renault og Dacia vil måske tilbyde en elektrisk version af Sandero i fremtiden, da mange bilproducenter i stigende grad vender sig mod elektriske drivlinjer for at imødekomme emissionsbestemmelser og forbrugernes efterspørgsel efter elektriske køretøjer, men vi bliver nødt til at vente og se.

Hvorfor er Sandero både Renault og Dacia?

Renault Sandero er en bil, der produceres af Renault i samarbejde med datterselskabet Dacia. Renault ejer aktiemajoriteten i Dacia, som er en rumænsk bilproducent, der producerer prisbillige biler til budgetbevidste købere.

På nogle markeder sælges Sandero som en Renault, mens den på andre markeder sælges som en Dacia. Valget af branding afhænger af forskellige faktorer, herunder markedspositionering og brandgenkendelse. Renault ønsker også at adskille disse to mærker på mere konkurrenceprægede og avancerede markeder som Europa for at bevare en højere Renault-brandværdi.

Renault Sandero mangler og fejl
Bilproblemer, typiske fejl og svagheder.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z