Både Porsche og Jaguar laver elegante, sporty og luksuriøse biler. Porscher er normalt fremragende konstrueret med en fantastisk byggekvalitet både indvendigt og udvendigt, mens Jaguar’er måske er lidt gammeldags og ikke så velkonstrueret.
Når det er sagt, så kom Jaguar i en nylig undersøgelse af pålidelighed foretaget af J.D. Power på tredje til sidstepladsen med 186 rapporterede problemer pr. 100 køretøjer, hvilket betyder, at Jaguar, Land Rover og Chrysler er de mindst pålidelige mærker derude.
På den anden side sluttede Porsche også på tredjepladsen, men fra tredje til førstepladsen. Og det er ikke kun J.D. Power, der placerer Porsche højt eller Jaguar lavt, men der findes også flere pålidelighedsundersøgelser derude, der fortæller nøjagtig den samme historie.
En af de mest pålidelige modeller, som Porsche laver, er den legendariske Porsche 911, fordi 911’eren har været i kontinuerlig produktion i årtier. Hvad angår Jaguars, synes XE at være en ret pålidelig sedan, men ikke i nærheden af 911’eren.
Porsche pålidelighed
Historien om Porsche og overlegen pålidelighed er ret ny, og for et par årtier eller endda år siden var nogle Porsche-modeller på den modsatte side af pålidelighedsspektret. Men Porsche formåede at ændre det, og nu anses Porsche for at være et af de mest pålidelige mærker på markedet.
Takket være nyere, mere sofistikerede fremstillingsmetoder, brug af materialer af høj kvalitet og fremskridt gennem forskning og udvikling er det lykkedes Porsche at klatre op ad pålidelighedsstigen.
Ifølge nogle Porsche-insidere har Porsche også arbejdet rigtig, rigtig hårdt som team for at finde forskellige måder at øge pålideligheden på lang og kort sigt. Og en af grundene til, at de har gjort det, er, at Porsche overvejende købes af entusiaster, hvilket betyder, at sådanne kunder sætter pris på en pålidelig platform.
Og en af grundene til, at Porscher er så pålidelige på lang sigt, især 911’eren, er, at en gennemsnitlig 911-ejer er en entusiast, der passer godt på sin bil. Porsche 911’ere er ikke billige, men de holder deres værdi godt, især hvis de vedligeholdes og holdes i tip-top stand.
Jaguar pålidelighed
Jaguarer skraber nogle gange bunden af mange pålidelighedstabeller og -undersøgelser, men sådanne undersøgelser fortæller ikke altid hele historien, og du bør altid fokusere mere på individuelle tilfælde af ejerskab. Desuden er sådanne undersøgelser ofte skiftende, og man kan let miste overblikket over, hvem der er bedst og hvem der ikke er bedst.
Når det er sagt, er det rigtigt, at Jaguars ikke tilbyder den bedste pålidelighed derude, men det er måske ikke så dystert, som det ser ud, for mange pålidelighedstabeller og undersøgelser viser en positiv tendens i Jaguars pålidelighed, da mærket formår at klatre opad på pålidelighedstabellerne.
Land Rover derimod skraber stadig bunden, men det skyldes, at Range Rovers for eksempel er ikoniske biler, og folk, der køber Range Rovers, er ikke så fokuserede på pålidelighed. Det er værd at nævne, at Jaguar skiftede ledelse tilbage i 2015, da Tata overtog Land Rover/Jaguar-selskabet.
Et af hovedmålene for den nye ledelse er at øge pålidelighedsniveauet for Jaguars og Land Rovers, og det ser ud til, at de bliver stadigt bedre. Men det tager en del tid, før offentligheden anerkender sådanne ændringer.
Jaguar vs Porsche vedligeholdelsesomkostninger
Både Jaguar og Porsche tilbyder mange luksus-, sports- og komfortfunktioner. Som sådan er disse biler utroligt komplekse, og i et forsøg på at holde alting som det er tiltænkt, kræver begge disse mærker mange penge til korrekt vedligeholdelse.
For eksempel koster et olieskift for en Jaguar XF lige omkring $312-340, mens et almindeligt Porsche-olieskift kan gå op til $400. Porscher har måske ikke brug for reparationer så ofte som Jaguarer, men når de skal repareres, koster de mere.
De årlige vedligeholdelsesomkostninger mellem disse to er ret ens, men i gennemsnit koster Porscher mere om året. Og en sådan vedligeholdelse er nødvendig, hvis du ønsker at bevare pålideligheden. Derfor er sådanne undersøgelser nogle gange ulovlige, da de ikke tager hensyn til, om vedligeholdelsen er udført korrekt.
Med hensyn til vedligeholdelse er der en tendens til, at omkostningerne hurtigt hober sig op, og hvis du ikke har de økonomiske midler til at vedligeholde disse biler efter hensigten, kan der gå mange ting galt. Og når de går galt, skal der som regel et stort beløb til for at ophæve det.
FAQ-afsnit
Hvad er den centrale forskel mellem Porsche og Jaguar?
Porscher er mere præstationsorienterede, mens Jaguar’er mest forbindes med en god gammel britisk følelse af luksus og klasse. Porscher er normalt udstyret med kulfiber og Alcantara, mens Jaguars har tendens til at tilbyde ægte træbeklædning og tykt læder.
Porsche tilbyder 911’eren og Jaguar tilbyder E-Type, og disse to modeller viser mærkeforskellene perfekt. Jaguarer er brutale, muskuløse og med masser af tilstedeværelse på vejen, mens Porscher er sofistikerede, slanke og futuristiske.
Skal vi stole på diagrammer og undersøgelser om bilers pålidelighed?
Man kan stole på bilers pålidelighedstabeller og -undersøgelser, men kun til en vis grad. Sådanne undersøgelser varierer meget, og de kan ikke tage mange aspekter i betragtning, først og fremmest vedligeholdelse. Disse undersøgelser er gennemført over 3-5 år, hvilket ikke er så nyttigt, da offentligheden har en tendens til at beholde deres biler i længere tid.
Disse undersøgelser bør betragtes som et pejlemærke, en retning, som et bilmærke bevæger sig i, og ikke nødvendigvis som hele sandheden. Og vigtigst af alt, en kunde bekymrer sig kun om sin bil og ikke om alle andres, og variablerne er lidt forskellige for hver enkelt kunde.
Går folk virkelig så meget op i pålidelighed, som vi tror, de gør?
Ved første øjekast er det indlysende, at folk faktisk bekymrer sig om pålidelighed, og at generel pålidelighed er en primær faktor, når de vælger en ny bil. Men det er kun tilfældet for en bestemt mængde kunder. Hvis du f.eks. leaser en bil på tre års basis med servicepakker og garantier, er du ikke så ligeglad.
På den anden side sætter en person, der køber brugt og har til hensigt at beholde bilen i længere tid, meget mere pris på en pålidelig bil. Og det ved mærkerne godt, og nogle gange vil de hellere prioritere luksus frem for pålidelighed, fordi luksus sælger bedre.