Både Porsche og Audi er en del af VAG, så der er mange dele, der deles mellem dem. Men de adskiller sig fra hinanden, når det gælder pålidelighed, da Porsche formår at overgå Audi på næsten alle pålidelighedstabeller derude.
Når det er sagt, har Audi oplevet noget af en genopblomstring i de sidste par år, da ringene fra Ingolstadt er blevet markant mere pålidelige. For at give en lille smule sammenhæng placerede J.D. Power Audi på en 15. plads i J.D. Power-klassificeringen for 2020 med 104 rapporterede problemer pr. 100 biler.
Porsche placerede sig på en 4. plads med 104 rapporterede problemer pr. 100 biler. Og som sådan er Porsche konsekvent blevet placeret i top 5 på de fleste pålidelighedslister i de seneste år, mens Audi kun langsomt er begyndt at få bedre resultater med hensyn til pålidelighed som mærke.
Men sådanne undersøgelser kan ikke nødvendigvis oversættes helt, da det kræver langt flere penge at vedligeholde en Porsche sammenlignet med en Audi. Og det er velkendt, at en gennemsnitlig Porsche-ejer tager bedre vare på sin bil end en Audi-ejer.
Porsche pålidelighed
For ikke så længe siden var Porsche ikke så pålidelig, som den er nu. Men takket være en temmelig dedikeret kundebase, øget opmærksomhed på detaljer og de generelle fremskridt inden for Porsches forskning og udvikling og fremstillingsmetoder er nutidens Porscher overlegent pålidelige.
Ifølge et par Porsche-insidere skyldes grunden til, at Porsche er blevet lidt af et synonym for teknisk kvalitet, at Porsches medarbejdere virkelig, virkelig hårdt forsøger at finde på nye måder at gøre hver eneste komponent en smule bedre end tidligere.
Det er også værd at nævne, at Porsche er et mærke med en kultfølelse, der ikke ligner noget andet mærke derude. Porsche-kunder elsker Porscher, og de ønsker at holde dem i tip-top form så meget som muligt, især hvis den pågældende model er en variant i begrænset oplag.
Nogle modeller som 911 har været i kontinuerlig produktion i årtier, og som sådan har Porsche formået at forbedre platformen så meget som muligt. Med hver nyere generation gør Porsche det lille ekstra, og det hele giver et imponerende pålideligt resultat.
Audi pålidelighed
Audi plejede at være lidt af en svend, når det kommer til pålidelighed ligesom alle andre tyske premium-mærker. Men det ser ud til, at Audi langsomt er ved at vinde lidt fodfæste, når det kommer til tilstrækkeligt pålidelige produkter. Der er stadig lang vej igen, før Audi kan kaldes pålidelig som helhed, men fremskridtene er uomtvistelige.
Når det er sagt, har mærker som Mercedes, BMW og Audi en tendens til at overkomplicere og fokusere på teknologi, effektivitet og luksus frem for alt andet. Og med et så højt niveau af kompleksitet og innovation ender man uundgåeligt med en platform, der er modtagelig for problemer.
Nogle modeller som Audi A4 er nogle af de mest pålidelige Audi-modeller derude. Årsagen er, at Audi også har lært en hel del efter mange A4-generationer, og det faktum, at A4-platformen også bruges til andre VAG-produkter som f.eks. VW Passat.
Men sådanne resultater overføres sjældent virkelig til en enkeltperson. Jeg ejer f.eks. en Audi A3 Sedan fra 2018 (rapporteret som en af de mindst pålidelige Audi’er), og jeg er glad for at kunne sige, at jeg har haft nul problemer siden den dag, jeg drejede rattet første gang.
Er en Porsche dyrere at vedligeholde end en Audi?
Bortset fra Audi R8 koster alle Audi-modeller mindre at vedligeholde sammenlignet med en Porsche. Det skyldes primært, at Audi’er er langt mere almindelige, og at vedligeholdelse af en Audi er mere hyppig, hvilket sænker prisen.
Derudover adskiller de fleste Audi’er sig ikke så meget fra en masse VW-modeller, hvilket yderligere sænker prisen på vedligeholdelse, mens Porscher for det meste er forskellige. F.eks. burde du kunne finde dele, der deles mellem en Tuareg, en Cayenne og en Audi Q7, men en 911 er mest original.
En af grundene til, at Porscher er så pålidelige, er de høje vedligeholdelsesomkostninger. At holde en Porsche i tip-top stand kræver masser af opmærksomhed og penge, og det er de fleste mennesker derude bare ikke klar til at gøre det. Derfor køber de Audi’er, og hvis bilen kører, er alle glade.
FAQ sektion
Hvor nøjagtige er undersøgelser af bilers pålidelighed?
Undersøgelser af bilers pålidelighed, indeksdiagrammer, sammenligninger spiller en massiv rolle for mærkets popularitet. Og som sådan er det kun rimeligt at sætte spørgsmålstegn ved deres legitimitet. Når alt kommer til alt, kan resultaterne blive påvirket på den ene eller den anden måde, og det er næsten umuligt at kontrollere legitimiteten alligevel.
Sådanne undersøgelser er egentlig ligegyldige for en konkret ejer, da den måde, som en bil bliver vedligeholdt på, er en mere betryggende faktor for pålidelighed på lang sigt.
Hvad er den centrale forskel mellem Audi og Porsche?
Med hensyn til markedspositionering overlapper Audi og Porsche hinanden på visse områder som f.eks. luksus-SUV’er og luksuslimousiner. Men Porsche er mere eksklusive takket være en række sportslige modeller som 911, Boxster, Cayman, 918 Spyder og Carrera GT.
Audi har også sin RS Sport-afdeling, som tilbyder mere sportslige modeller, men den eneste ægte sportsvogn, som Audi laver, er Audi R8, og Audi R8 er mere en grand tourer-sportsvogn end en decideret kompromisløs sportsvogn. Når det er sagt, er Porscher mere sportslige, mere eksklusive og næsten altid dyrere at købe og vedligeholde.
Laver Porsche bedre EV’er end Audi?
Lige nu tilbyder både Porsche og Audi en elektrisk sedan. Porsche Taycan og Audi e-Tron GT er nok de bedste elektriske sedaner på markedet lige nu, og de følger som forventet mærkeidentiteten.
Taycan er hurtigere, dyrere og sjovere at køre, mens e-Tron er mere komfortabel, billigere og nemmere at køre. Både Taycan og e-Tron er i stand til at køre fra 0-100 km/t på under 3 sekunder, men Taycan Turbo S er betydeligt hurtigere på en kvartmile.