Gennem Porsche’s bilhistorie har denne ikoniske tyske bilproducent tilbudt et par forskellige automatiske gearkasser, såsom det tidlige Sportomatic-system, Porsche Tiptronic-systemet eller det nyeste af slagsen, Porsche PDK.
Formålet med alle tre systemer var at forbedre Porsche-modellernes ydeevne yderligere i forhold til en almindelig manuel gearkasse. Det tidligste Sportomatic-system var ret kedeligt og klodset, og Tiptronic-systemet var en klar forbedring. Den imponerende PDK er den nyeste banebrydende Porsche-gearkasse.
Den nemmeste måde at skelne Tiptronic- og PDK-gearkassen fra hinanden på er, at en Tiptronic-gearkasse anvender en automatisk drejningsmomentomformer, og en PDK-gearkasse anvender et koblingssystem.
Det betyder, at Tiptronic-systemet giver dig mulighed for at styre en automatgearkasse manuelt, og PDK giver dig mulighed for automatisk at styre en manuel gearkasse. Mellem de to er PDK en overlegen transmissionsmulighed, og Tiptronic er nu ret gammel og bestemt ikke nær så dygtig.
Porsche Sportomatic-transmission
Porsche Sportomatic-gearkassen anses for at være en automatisk gearkasse, men i al ærlighed var Sportomatic aldrig en ægte automatisk gearkasse, fordi dette system kun gjorde det muligt for dig at skifte gear gennem et almindeligt H 4- eller 3-trins mønster uden koblingskobling.
Det betyder, at dette system havde en specielt designet mikrokontakt, der blev aktiveret for at åbne den pneumatiske ventil i det øjeblik, du trykkede på gearstangen. Dette ville få en vakuumcylinder til at frigøre koblingen, så du kunne skifte gear.
Sportomatic-systemet indeholdt en tidlig version af en momentomformer, som gjorde det muligt for dig at undgå at standse bilen, når du standser. Systemet havde også en multiplikatormomentomformer, som gjorde det muligt for føreren at køre i et af de fire gear uden at gå i stå.
Selv om de fleste mennesker har en tendens til at tro, at Sportomatic-gearkassen var en gennemgående automatgear, krævede den stadig en rimelig grad af inddragelse af føreren, hvilket betød, at den på ingen måde var en traditionel automatgearkasse.
Porsche Tiptronic
Tilbage i 1995 introducerede Porsche Tiptronic-gearet til Porsche 911 993-modellen. Dette var den første ægte automatiske Porsche, fordi den eliminerede behovet for førerinvolvering sammenlignet med den tidligere Sportomatic semi-automat.
Tiptronic-systemet var også den første Porsche-transmission, der udnyttede de ratmonterede skiftepadler. Tiptronic var en ret kompetent gearkasse for sin tid, men den generelle modtagelse af dette system var ikke alt for positiv.
Det skyldes, at de fleste momentomformer-automatikgear fra denne tid var ret klodsede og langsomt reagerende. Ferrari tilbød også den kontroversielle F1-momentomformerautomatik, som også var temmelig uelsket af de fleste bilentusiaster.
I dag er Tiptronic 911’ere ikke nær så populære som 911’ere med almindelig manuel gearkasse fra samme tid, og det afspejler de værdier, der er forbundet med disse modeller, bestemt også. En god gammel Porsche manuel gearkasse er langt bedre end et Tiptronic- eller et Sportomatic-system.
Porsche PDK-gearkasse
Efter den tvivlsomme modtagelse af Tiptronic-systemet introducerede Porsche PDK-systemet tilbage i 2009 til serieproduktion, og lige siden PDK-systemet blev frigivet, er Porsche blevet ved med at forbedre det. Man kan roligt sige, at PDK-systemet er den eneste overlegne Porsche-automatgearkasse i forhold til en almindelig manuel Porsche-gearkasse.
Dette system har sine rødder tilbage til Le Mans-racerbiler fra 1980’erne, og de nyeste PDK-udstyrede Porsche-modeller er utroligt dygtige, mest på grund af denne overlegne transmissionsmulighed. Alle Porsche Panamera-, Cayenne- og Macan-modeller leveres udelukkende med en PDK-gearkasse.
Nogle 911- og Boxster/Cayman-modeller kan dog udstyres med en manuel gearkasse uden at betale et ekstra gebyr. Det er værd at bemærke, at størstedelen af Porsche-kunderne foretrækker PDK-automatikken frem for en manuel gearkasse, og det kan man ikke sige om nogen anden Porsche halvautomatisk/automatisk gearkasse.
Porsche PDK er en hurtigere, mere pålidelig, smidigere, mere holdbar og mere brændstofbesparende version af det tidligere Tiptronic-system. PDK-gearkassen er også udstyret med en lang række ekstra funktioner som f.eks. automatisk omdrejningsregulering, nem hæl- og tåfunktion og launch control.
FAQ-afsnit
Er Porsche PDK-gearkassen mere pålidelig end Porsche Tiptronic-gearkassen?
Porsche PDK er en betydelig opgradering i forhold til den tidligere generation af Tiptronic-systemet på næsten alle mulige måder, herunder pålidelighed. I dag tester Porsche de fleste af sine modeller i op til 186k miles, og Porsche hævder, at PDK’en holder hele livet, hvis du passer ordentligt på den.
Og at dømme ud fra de tilgængelige data er Porsche ikke langt fra sandheden. Det samme kan man ikke sige om Tiptronic-systemet. Det skyldes primært, at Tiptronic-systemet er en del ældre sammenlignet med PDK, men Tiptronic-systemet er stadig ret pålideligt, hvis det vedligeholdes korrekt.
Er Porsche PDK mere egnet til en Porsche Cayenne end Tiptronic?
En Porsche Cayenne er ikke en 911, fordi 911’ere simpelthen er bygget anderledes. En Cayenne er en dygtig sports-SUV, men selv de kraftigste Turbo Cayenne-modeller er ikke i nærheden af 911-basisniveauet.
Mange mennesker mener, at en momentomformer som Tiptronic er meget bedre end en dobbeltkoblingsgearkasse, fordi nogle dobbeltkoblinger er alt for ubehagelige ved lavere hastigheder. Og det er bestemt tilfældet for nogle dobbeltkoblinger, men ikke for Porsche PDK. PDK er et af, hvis ikke det mest sofistikerede dobbeltkoblingssystem, der findes.
Er en dobbeltkoblingsgearkasse bedre på alle måder sammenlignet med en automatisk drejningsmomentomformer?
Gearkasser med dobbeltkobling er normalt hurtigere, mere smidige, mere effektive og mere pålidelige sammenlignet med en ældre momentomformer. Men nogle bilproducenter, såsom BMW, dropper en dobbeltkoblingsautomat til fordel for en mere almindelig momentomformerautomat i modeller som den nye LCI 2021 BMW M5.
Dette skyldes, at dobbeltkoblingen i den ældre M5 var lidt for urolig ved lavere hastigheder, og den nye momentomformer er lige så hurtig og pålidelig som den ældre dobbeltkobling, men uden den lavere komfort ved lave hastigheder. En Porsche PDK er dog så god, at der ikke er behov for en nedgradering til en almindelig momentomformer.