Ruf vs. Porsche – Hvad er forskellen?

Ruf vs. Porsche - Hvad er forskellen?

BMW har Alpina, Fiat har Abarth og Porsche har Ruf. Alle tre virksomheder er fokuseret på at gentænke moderne BMW-, Fiat- og Porsche-modeller fuldstændigt.

Forskellen mellem disse tre og AMG, RS eller BMW M er, at disse tre firmaer ikke kun tuner bilerne, men også laver mange andre tweaks og ændringer, så meget at bilerne derefter registreres som Alpina, Abarth eller Ruf og ikke som BMW, Fiat eller Porsche.

Det betyder, at Aplina, Abarth og Ruf tager chassiset fra almindelige BMW-, Fiat- og Porsche-modeller, men tilføjer en masse skræddersyede dele, som ændrer bilen i dens essens, nok til at de kan betragtes som selvstændige mærkebiler. Alle tre har licens fra deres respektive producenter til at ændre bilernes navne og tilbyder også specifikke VIN’er.

RUF Automobile

Ruf-firmaets rødder strækker sig tilbage til 1975, da Alois Ruf Jr. begyndte at modificere Porsche 911’ere. Den første Ruf Porsche blev afsløret i 1977, en 930 911 pakket med en stroked 3,3L motor. Senere i 1978 lancerede Ruf 911 SCR med en 3,2L motor med naturlig indsugning, der producerede 217 hk.

Ruf har siden fortsat med at tilbyde forbedrede Porsche 911-modeller. Nogle af disse modeller som Ruf CTR og Ruf CTR2 har også opnået tophastighedsrekorder på over 211-217 mph. Det betyder, at disse to modeller var de hurtigste produktionsbiler på planeten i et kort øjeblik før den nært forestående ankomst af den legendariske McLaren F1.

***
Tjek også dette: Den perfekte gave til bilejeren!
***

Men Ruf Automobile stoppede ikke her, for det næste store hit fra den tyske producent kom i 2007 med CTR3, som fejrede 20-års jubilæet for den første CTR-model. Ruf var ubønhørlig med hensyn til at revidere en almindelig 911 fuldstændig i en sådan grad, at Ruf i 2010 endda tilbød den første og eneste V8-drevne 911 i historien.

  Er Porsche Boxster en kvindebil?

Ruf CTR-modeller

Der, hvor RUF har foretaget den største forbedring af Porsche-køretøjer, er i kraftudbyttet, da Porscher fra disse epoker var ret tamme sammenlignet med Ruf-forbedrede 911’ere. En af de mest legendariske Ruf-modeller var Ruf CTR Yellowbird, en smagfuldt og smukt overhalet 911’er.

Yellowbird er helt sikkert en af de mest ikoniske biler fra den æra, især fordi Yellowbird udkonkurrerede alle de store konkurrenter fra den tid. Biler som Lamborghini Countach, Ferrari Testarossa og selv Porsches egen 959, der nu også hyldes som et af Porsches største tekniske vidundere, er blevet ydmyget af Yellowbird.

Alle Ruf 911’ere har et særskilt VIN, hvilket betyder, at de er helt selvstændige modeller, som på papiret ikke har noget med Porsche at gøre. Det Ruf gjorde med CTR 2 911’erne var også intet mindre end spektakulært, da disse modeller havde op til 700 hk og konkurrerede mod fuldgyldige specialbyggede strenge racerbiler.

Ruf gjorde sig bemærket med CTR2’eren ved Pikes Peak international hill climb, Virginia City Hill Climb-konkurrencen og mange andre konkurrencer ved kun at vinde kontinuerlige pole positions.

Ruf CTR3 og Ruf eRUF-modellen A

Ruf CTR3 blev udgivet i 2007, og det var første gang, at Ruf har fuldstændig redesignet hele 911’eren fra top til bund. CTR3 bød på et unikt karrosseri og en midtermotorkonfiguration, der var intet mindre end banebrydende.

CTR3 er udstyret med en 6-cylindret motor med 700 hk, og RUF har arbejdet tæt sammen med Multimatic og Bosch for at producere CTR3. For at få lidt kontekst om Multimatic og Bosch, så er det samme firma, der stadig producerer den nye Ford GT i Canada, og Bosch er et af de førende elektronik-tekniske firmaer i hele branchen.

  Bedste tagbagagebærer til Porsche Cayenne

eRuf model A var en helt elektrisk 911 fra slutningen af 2000’erne. eRuf-modellen kunne opnå en topfart på 140 mph, 204 hk og en anslået rækkevidde på 250-320 miles. I dagens tid med Plaid 1000hk Teslas virker det naturligvis latterligt. Tilbage i 2000’erne var dette imidlertid toppen af EV-industrien.

Desværre blev eRuf model A aldrig rigtig tilgængelig til salg, men den viser, hvad Ruf var i stand til i slutningen af 2000’erne. Lige siden Ruf begyndte at forbedre Porsche 911’ere, har hver eneste model, de har udgivet, fået en positiv modtagelse, og mange modeller vil for altid repræsentere toppen af tysk bilteknik.

FAQ-afsnit

Hvilke andre Porsche eftermarkedstunere findes der?

I dag har Porsche en masse forskellige eftermarkedstunere. Nogle af dem tilbyder komplette overhalinger som Singer og Ruf, og andre som Techart eller Manthey Racing har mest til formål at forstærke en almindelig 911’er for at forbedre dens ydeevne på banen.

Hvor meget koster en Ruf 911?

Dette er den del af historien, hvor det hele begynder at give lidt mere mening. Ruf-modellerne var og er stadig ulideligt dyre, da nogle af disse modeller koster 3-4 gange mere end de 911-modeller, de var baseret på.
For at sætte det hele lidt på plads, så kostede CTR Yellowbird 250.000 dollars, hvilket i dagens penge er op mod en halv million dollars. Det er peanuts sammenlignet med den pris, som denne model indhenter i dag, da en brugt Ruf Yellowbird i 2018 blev solgt for mere end en million dollars.
CTR3 blev prissat til 725k dollars, da den blev udgivet, og har i dag en anslået værdi på 1,3-1,4 millioner dollars.

  Hvad er en 7-trins Porsche Doppelkupplung?

Hvor mange Ruf 911’ere er der?

En af hovedårsagerne til, at Ruf-modellerne er så dyre, er det faktum, at der kun blev produceret nogle få dusin biler nogensinde. Den oprindelige CTR var begrænset til 29 enheder, CTR2 havde 16 standardudgaver og 12 CTR2 Sport-versioner. CTR3 var også begrænset til 30 enheder.

Det er sikkert at sige, at der kun er få af disse, der banker rundt, de er virkelig svære at finde, hvis du er interesseret i at købe en. Folk elsker disse biler, og de vil gerne beholde dem for evigt, hvilket betyder, at værdien af disse biler helt sikkert vil fortsætte med at stige voldsomt i de kommende år.

Hvorfor er Ruf så berømt?

Sjovt nok er hovedårsagen til, at Ruf 911’ere er så berømte i dag, det utallige antal videospil, der har vist Ruf-modeller frem for almindelige Porsche-modeller. Det skyldes, at Porsche har indgået en eksklusiv aftale med EA (Electronic Arts) om kun at tilbyde Porsche-modeller i EA-spil såsom Need for Speed.
Det betød, at stort set alle andre videospil bød på Ruf 911’ere. Spil som Gran Turismo, Assetto Corsa, Asphalt, Test Drive, The Crew og mange andre spil tilbød kun Ruf 911’ere. På grund af dette har Ruf, fået en stor kult blandt mange videospilsentusiaster.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z